Gå til innhold

Hjelp, forkorta navn på skatteetaten og kom på en ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Navnet mitt er langt, altså etternavn så jeg tenkte det er lurt å forkorte det (ikke typisk norsk navn) men så kom jeg på at jeg reiser i mai og da må jeg bytte pass også! Jeg får helt hetta, kan jeg ringe i morgen og angre?😓 gjorde endringen i dag og er livredd at det ikke går å angre. Fy fasan jeg er dum.

Anonymkode: 702dd...f5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men du må jo skifte pass (og alle kort) før eller siden uansett pga nytt navn, så kan du ikke like gjerne ta det med en gang?

Har en venninne som giftet seg. Hun fikk nytt etternavn. Ti år etter hadde hun fremdeles ikke skiftet navn på førerkortet...

Jeg hadde nye kort en uke etter navneendring.

Anonymkode: dd3c2...d9f

Skrevet

Dem sjekker ikke folkeregister for å se om navn stemmer når man skal ut å reise, dem sjekker at pass og billetter er lik. 
Har du bestilt billetter i nytt navn, så må du enten få pass som samsvarer, eller endre navn på billetten til hva som står i passet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du må jo skifte pass (og alle kort) før eller siden uansett pga nytt navn, så kan du ikke like gjerne ta det med en gang?

Har en venninne som giftet seg. Hun fikk nytt etternavn. Ti år etter hadde hun fremdeles ikke skiftet navn på førerkortet...

Jeg hadde nye kort en uke etter navneendring.

Anonymkode: dd3c2...d9f

Ja men jeg lurer på om det går an å angre? Har bestilt billett med det lange navnet, og ikke lett å få time til pass... tenker å gjøre det etter ferien hvis jeg får angre søknaden:/

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men jeg lurer på om det går an å angre? Har bestilt billett med det lange navnet, og ikke lett å få time til pass... tenker å gjøre det etter ferien hvis jeg får angre søknaden:/

Hvis du har bestilt reise med det lange navnet får du ikke reise med nytt pass med nytt navn. Det må være samme navn på begge dokumenter. 

Anonymkode: c1f85...8a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har bestilt reise med det lange navnet får du ikke reise med nytt pass med nytt navn. Det må være samme navn på begge dokumenter. 

Ja, det er derfor jeg frika ut. Får ikke bytta billetten, tror jeg, så hvis ikke skatteetaten tar i mot min anger telefon så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er derfor jeg frika ut. Får ikke bytta billetten, tror jeg, så hvis ikke skatteetaten tar i mot min anger telefon så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre 

Bestilte du navneendring i dag? Logg inn lg avbryt, ring og angre.

Anonymkode: 32ce8...b5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du reiser med gammelt pass. Jeg ser ikke helt problemet her? 

Alle som gifter seg og reiser rett på bryllupsreise velger en slik løsning. 

AnonymBruker
Skrevet

Bestilte du navneendring i dag? Logg inn lg avbryt, ring og angre.

Ja i dag, skulle ringe men de er stengt, så må ringe i morgen. Det er ingen angreskjema på sidene deres.

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å reise med gammelt pass?

AnonymBruker
Skrevet

Er passet utgått på dato? 

Anonymkode: a07c5...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Er passet utgått på dato? 

Nei....

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Som allerede påpekt. Det er ingen kontroll mot folkeregisteret. De ser på pass mot billett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja i dag, skulle ringe men de er stengt, så må ringe i morgen. Det er ingen angreskjema på sidene deres.

kan du ikke logge inn i altinn på ny og se om du kan fjerne søknaden? De har jo saksbehandlingstid, så du kan sikkert trekke den tilbake.

https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/

Anonymkode: ddc28...ce6

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navnene på pass og billett må samsvare. Hvis navneendringen går gjennom så blir det ikke likt hos ts.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navnene på pass og billett må samsvare. Hvis navneendringen går gjennom så blir det ikke likt hos ts.

Billett har gammelt navn. Pass har gammelt navn. Hva mener du oppdateres automatisk i det navneendringen går gjennom? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billett har gammelt navn. Pass har gammelt navn. Hva mener du oppdateres automatisk i det navneendringen går gjennom? 

Ja for faen.... så lenge billetten er i det gamle navnet, og passet er i det gamle, da er det jo bare å kjøre på! Det tar uansett en stund før du får den lappen i posten som du viser rundt når du skal ta nytt førerkort og all den driten

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei....

Da er det ikke gammelt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja for faen.... så lenge billetten er i det gamle navnet, og passet er i det gamle, da er det jo bare å kjøre på! Det tar uansett en stund før du får den lappen i posten som du viser rundt når du skal ta nytt førerkort og all den driten

Hva hvis jeg blir stoppa på flyplassen i Norge og ikke får reist? Eller få problemer i utlandet? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis jeg blir stoppa på flyplassen i Norge og ikke får reist? Eller få problemer i utlandet? 

Hvordan skal de vite at du har endret navn?

Anonymkode: 48f4c...71e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...