AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Hei. Jeg går og venter på svar angående å få utbetalt uføreforsikring. Det har vært mange runder med opplysninger osv. I dag ringte de for å snakke meg om et par ting. Det ene var at jeg hadde svart nei på at jeg hadde gått i behandling, gått på medisiner eller blitt anbefalt behandling. Dette lurte de på fordi jeg har gått til terapeut ved familievernkontoret. Dette var parterapi som kun gikk på utfordringer i parforholdet og hans psykiske mishandling av meg, og støttesamtaler i akuttfasen etter bruddet. Altså hadde dette med samlivsbruddet å gjøre og ikke de psykiske lidelsene jeg har og som er grunnen til at jeg trenger denne uføreforsikringen. Dette forklarte jeg godt og tydelig. I tillegg svarte jeg nei på at jeg hadde behandlingstrengende problemer før forsikringen ble tegnet. De stilte da spørsmål ved en episode med selvskading som skjedde i denne akuttfasen etter samlivsbruddet hvor legen skrev at jeg hadde skadet meg på grunn av sterke følelser og angst. Jeg var i en ekstrem situasjon hvor jeg gikk gjennom et stygt brudd etter mye mishandling, han terrorisere meg med trusler osv. Denne tiden. Det var en litt voldsom reaksjon jeg fikk på grunn av ekstrem psykisk belastning, men som igjen ikke har relevans for mine plager. Så spurte de meg også hvorfor jeg tegnet forsikringen. Det gjorde jeg i forbindelse med kjøp av ny bolig hvor bankdamen anbefalte meg dette. Jeg hadde aldri tenkt på det selv, jeg var i 100% jobb i en jobb jeg likte. Jeg ante ikke at livet mitt skulle bli slik. Hadde faktisk glemt at jeg hadde forsikringen inntil bankdamen tipset meg om den i fjor høst. Dette har jeg skriftlig på sms. Ergo funker ikke forsøket demmers på å avslå for at jeg liksom har tegnet forsikringen når jeg allerede visste jeg var syk. For jeg var ikke syk da. Nå føler jeg håpet er ute. At de vil tolke det som de vil. At jeg åpenbart var syk før forsikringen ble tegnet. Det var jeg ikke, og jeg var ikke i kontakt med psykisk helsevern før en god stund etter forsikring var innvilget. Noen med erfaring her? Er alt håp ute? Jeg trenger virkelig de pengene da jeg er i en håpløs økonomisk situasjon. Vil tro det er mulig å klage på evt avslag siden det rett og slett er snakk om litt tolking her hvor de kan vise uvilje og pålegge meg at jeg var syk før forsikringen var inntruffet. Det er jo ikke tilfellet her og jeg føler det er helt feil av dem å skulle avslå dette. Anonymkode: b4505...a99
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Jeg har aldri hørt om noen friske som begynner med selvskading pga et samlivsbrudd i voksen alder. Hvordan er sykdomshistorikken din i barne og ungdomsårene? Har du noen episoder med selvskading eller andre destruktive handlinger i disse årene? Anonymkode: ddda0...468 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 jeg har selv fått avslag, og avslag på klage. I journalen min er det oppført at jeg hadde en tøff periode for en del år tilbake. Lege har notert at det var normale reaksjoner på situasjonen, og ikke kan sees sammenhengende med dagens psykiske lidelse, men psykolog har skrevet at det har vært gradvis forverring, noe hverken jeg eller lege skjønner. Men forsikringsselskapet har kommet fram til at jeg var sårbar, og burde kjent til problemene når forsikringen ble tegnet. Det du kan prøve på for å klage, er å få fastlege/behandler til å spesifisere at det ikke er sammenheng, og så krysse fingrene for at det går igjennom... men som pappa sa "jobben til forsikringsselskaper er å avslå og prøve nekte utbetalinger"... Anonymkode: ec6f7...5b5
altflyter Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 Enig med ab over her. Du er ikke psykisk frisk når du håndterer et samlivsbrudd med selvskading. Det er tøft og jævlig, men ikke noe du gjør ene og alene av et samlivsbrudd. Du kan selvsagt klage til forsikringen, men jeg tror ikke du har en så veldig god sak dessverre.. Det at du ikke opplyste om terapien du gikk i, gjør også at forsikringsselskapet kan så tvil om saken din. Du unnlot å opplyse om noe vesentlig. Jeg forstår at dette må være vanskelig og tøft for deg, og det kan godt hende at det du sier stemmer, men forsikringsselskapet må forholde seg til faktaene de har og det er at du gikk i terapi og drev med selvskading før du kjøpte forsikringen. Jeg vet om en som fikk revmatisme og fikk avslag på forsikringen fordi han en gang hadde vært på legevakten med en vond fot.. De er brutale og urokkelig. Dessverre på grunn av mye forsikringssvindel. Det suger for deg og jeg forstår du er fortvilet, men jeg tror dessverre ikke du kommer langt med dette. Sender deg en god klem og gode tanker ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 Grunnen til at du får avslag er at selvskading kan ende med døden om man er uheldig. Jeg er lei meg for deg, klem ❤️ Anonymkode: d2fbe...e91
Million Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 (endret) Jeg synes det høres ut som om du hadde psykiske problemer før denne uføreforsikringen ble tegnet? Du søkte kanskje ikke behandling for den, men ingen friske mennesker begår selvskading, selv ikke ved brudd med kjæresten. Det er ikke normalt. Man har da en psykisk plage, og dette visste jo du (eller burde visst) da du tegnet forsikringen. Jeg er selv uføretrygdet og har uføreforsikring. Den betyr mye for meg i min økonomiske hverdag, og gjør at jeg kan leve et tilnærmet normalt liv med egen eid leilighet osv. Så jeg skjønner at du desperat vil ha denne forsikringen i orden. Det er fullt forståelig. Men dessverre er det ting som røper at ikke alt var helt som det skulle med deg før forsikringstidspunktet. Endret 20. mars 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 TS, om din eks gjorde deg ufør bør du lese litt om voldsoffererstatning. Jeg kan ikke noe om det, men kanskje andre kan? https://www.voldsoffererstatning.no/ Anonymkode: d2fbe...e91
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri hørt om noen friske som begynner med selvskading pga et samlivsbrudd i voksen alder. Hvordan er sykdomshistorikken din i barne og ungdomsårene? Har du noen episoder med selvskading eller andre destruktive handlinger i disse årene? Anonymkode: ddda0...468 Nei dette var første gang jeg selvskadet. Jeg har levd med grov psykisk mishandling siden jeg var 16 år, og fikk en litt voldsom reaksjon etter å ha drukket noen øl. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har selv fått avslag, og avslag på klage. I journalen min er det oppført at jeg hadde en tøff periode for en del år tilbake. Lege har notert at det var normale reaksjoner på situasjonen, og ikke kan sees sammenhengende med dagens psykiske lidelse, men psykolog har skrevet at det har vært gradvis forverring, noe hverken jeg eller lege skjønner. Men forsikringsselskapet har kommet fram til at jeg var sårbar, og burde kjent til problemene når forsikringen ble tegnet. Det du kan prøve på for å klage, er å få fastlege/behandler til å spesifisere at det ikke er sammenheng, og så krysse fingrene for at det går igjennom... men som pappa sa "jobben til forsikringsselskaper er å avslå og prøve nekte utbetalinger"... Anonymkode: ec6f7...5b5 Uff, det er synd at det skal være slik. Jeg får bare forsøke å klage på det hvis (når) avslaget kommer. 2 timer siden, altflyter skrev: Enig med ab over her. Du er ikke psykisk frisk når du håndterer et samlivsbrudd med selvskading. Det er tøft og jævlig, men ikke noe du gjør ene og alene av et samlivsbrudd. Du kan selvsagt klage til forsikringen, men jeg tror ikke du har en så veldig god sak dessverre.. Det at du ikke opplyste om terapien du gikk i, gjør også at forsikringsselskapet kan så tvil om saken din. Du unnlot å opplyse om noe vesentlig. Jeg forstår at dette må være vanskelig og tøft for deg, og det kan godt hende at det du sier stemmer, men forsikringsselskapet må forholde seg til faktaene de har og det er at du gikk i terapi og drev med selvskading før du kjøpte forsikringen. Jeg vet om en som fikk revmatisme og fikk avslag på forsikringen fordi han en gang hadde vært på legevakten med en vond fot.. De er brutale og urokkelig. Dessverre på grunn av mye forsikringssvindel. Det suger for deg og jeg forstår du er fortvilet, men jeg tror dessverre ikke du kommer langt med dette. Sender deg en god klem og gode tanker ❤️ Takk. Samlivsbruddet var svært stygt og det var etter årevis med psykisk mishandling. Det var rett og slett en reaksjon på det. Jeg var i full jobb og gikk ikke i terapi for noe psykisk galt med meg. Grunnet til at jeg gikk på familievernkontoret var et forsøk på å få hjelp med forholdet og så den første tiden etter brudd, hvordan løse ting med barna og slikt. Så jeg så, og ser ikke relevansen i det. Men jeg kan ha tatt feil. Jeg unnlot i hvert fall ikke noe med vilje. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at du får avslag er at selvskading kan ende med døden om man er uheldig. Jeg er lei meg for deg, klem ❤️ Anonymkode: d2fbe...e91 Takk. Jeg tror ikke jeg kan få avslag på utbetaling av uføreforsikring fordi det kan ende med døden, men de kan vel bruke den episoden som grunn til at jeg ikke burde fått forsikringen i utgangspunktet. Jeg forstod ikke at den episoden var relevant i det hele tatt. 2 timer siden, Million skrev: Jeg synes det høres ut som om du hadde psykiske problemer før denne uføreforsikringen ble tegnet? Du søkte kanskje ikke behandling for den, men ingen friske mennesker begår selvskading, selv ikke ved brudd med kjæresten. Det er ikke normalt. Man har da en psykisk plage, og dette visste jo du (eller burde visst) da du tegnet forsikringen. Jeg er selv uføretrygdet og har uføreforsikring. Den betyr mye for meg i min økonomiske hverdag, og gjør at jeg kan leve et tilnærmet normalt liv med egen eid leilighet osv. Så jeg skjønner at du desperat vil ha denne forsikringen i orden. Det er fullt forståelig. Men dessverre er det ting som røper at ikke alt var helt som det skulle med deg før forsikringstidspunktet. Jeg hadde ingen psykiske plager som kom til uttrykk før samlivsbruddet. Var i full jobb og alt det der. Så kom problemene på løpende bånd i tiden etter og mye av det er nok på grunn av mishandlingen jeg har vært utsatt for. Det er derimot senskader jeg ikke så komme. Jeg forstod ikke hvor mye han har skadet meg dessverre. Men jeg tror nok at forsikringsselskapet vil tolke det dithen at jeg var syk i utgangspunktet. Så bra at du fikk utbetalt forsikringen. Det er gull verdt. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS, om din eks gjorde deg ufør bør du lese litt om voldsoffererstatning. Jeg kan ikke noe om det, men kanskje andre kan? https://www.voldsoffererstatning.no/ Anonymkode: d2fbe...e91 Jeg har anmeldt han, så godt mulig det vil komme til det punktet. Men jeg er usikker på om jeg vil det for vi har barn sammen og å sette han i økonomiske vansker vil gå ut over ungene. Anonymkode: b4505...a99
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har anmeldt han, så godt mulig det vil komme til det punktet. Men jeg er usikker på om jeg vil det for vi har barn sammen og å sette han i økonomiske vansker vil gå ut over ungene. Anonymkode: b4505...a99 Du vil ikke sette han som fikk deg til å selvskade deg selv, påføre deg psykiske vansker og gjøre deg sjøl ufør i økonomiske vansker? Enn du da, fortjener ikke mor å ha det godt? Vil ikke din situasjon gå utover ungene? Har han makt over deg enda? Anonymkode: d2fbe...e91
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke sette han som fikk deg til å selvskade deg selv, påføre deg psykiske vansker og gjøre deg sjøl ufør i økonomiske vansker? Enn du da, fortjener ikke mor å ha det godt? Vil ikke din situasjon gå utover ungene? Har han makt over deg enda? Anonymkode: d2fbe...e91 Han har vel det. Jeg ble så syk så ungene bor mest hos han. Det er ikke en permanent løsning da, men. Han trykker meg fortsatt ned og bruker min sykdom i mot meg i forhold til å øke tiden jeg har ungene. Anonymkode: b4505...a99
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 TS her; Ville bare oppdatere og si at det gikk bra. Jeg får utbetalt forsikringen. Anonymkode: 21348...280 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 Så bra! Hvordan løste det seg? Anonymkode: a648c...b50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå