AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Vi får vaktlister for en måned av gangen. Jobber ca mellom 2 og 4 ganger i uka, vaktene er sjeldent lange (som regel såvidt 3 timer), men i blant får vi noen lengre. Vi har fått ny sjef og han har så veldig fokus på økonomi og spare penger. I går var jeg satt opp på en 7-timers vakt. Dagen før fikk jeg en melding av en mellomleder som sa at han skulle ta den vakten selv. Han tilbød meg en 3-timers vakt senere den kvelden isteden. Mellomlederen har blitt pressa til å ta endel av de vaktene vi vanligvis tar, fordi han får fastlønn og sjefen vil spare penger på at han tar den istedenfor oss på timelønn. Det har skjedd før at vi får beskjed om at vi ikke trenger å jobbe likevel. Det er litt krise for min del, jeg trenger hver eneste krone jeg kan tjene, jeg har sinnsykt dårlig råd (akkurat nå sitter jeg med 126,- på konto, en regning på 350,- som skulle vært betalt i går og 10 dager til lønning). Det hender også at vi mister vakter hvis det vi skal jobbe med blir utsatt eller avlyst. Det har jeg forståelse for, men det er kjipt det og. Jeg sa i fra at jeg ikke synes det var spesielt ålreit og at jeg ikke kunne tenke meg det var særlig lov heller. Har jeg rett? Mellomlederen la seg flat og har full forståelse. Han lot meg jobbe det skiftet likevel. Han fortalte meg derimot at sjefen hadde blitt ganske irritert og mente at ulovligheten i dette måtte han ha skriftlig, for det trodde han ikke på. Det kan vel ikke være lov, og hvordan beviser jeg det for sjefen? Anonymkode: b531c...3d2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Ta kontakt med fagforbundet. Anonymkode: 5930c...bc5 7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 Hva står i kontrakten din? Anonymkode: c8d31...a7e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva står i kontrakten din? Anonymkode: c8d31...a7e "Ved inngåelse av avtale om arbeid som tilkallingshjelp som X, står det arbeidstaker fritt til å ta i mot eller avslå tilbud om arbeidsoppdrag. Arbeidstid, pauser og omfang avtales for hvert enkelt oppdrag. Hvert oppdrag anses avsluttet når avtalt arbeid er sluttført. I periodene utenom nærmere avtalte arbeidsoppdrag har organisasjonen ingen forpliktelser overfor arbeidstaker." Synes det er litt merkelig formulert, jeg er i praksis ikke tilkallingshjelp, men ekstrahjelp. Settes opp hver eneste måned. Mellomleder spør om det er noen dager jeg *ikke* kan jobbe før han lager vaktlisten, ellers setter han opp fritt selv. Men ja, dette er det det står om arbeidstid. Anonymkode: b531c...3d2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 Jeg mener å ha lest et sted at endringer i vaktliste skal varsles 14 dager før, men jeg husker ikke hvor. Anonymkode: 614c7...2b3 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 54 minutter siden, AnonymBruker said: Ta kontakt med fagforbundet. Anonymkode: 5930c...bc5 Jeg er ikke medlem, da svarer de ikke på sånne spørsmål. Anonymkode: b531c...3d2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke medlem, da svarer de ikke på sånne spørsmål. Anonymkode: b531c...3d2 Det burde du være.. Anonymkode: 5930c...bc5 7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 Endringer skal varsles minimum 14 dager i forveien, ellers har du krav på lønn for vakten. Anonymkode: 00270...034 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 1) Meld deg inn i et fagforbund 2) KREV lønna di. De kan ikke ta vaktene dine med mindre det er 14 dagers varsel. Da skal du uansett ha betalt om du jobber eller ikke 3) Les deg opp på rettighetene dine Anonymkode: 60ffc...22c 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 Er du satt opp på en vaktliste, og i tillegg en måned frem i tid, kan ikke den vakten taes fra deg. Taes den allikevel fra deg skal du uansett ha lønn. Meld deg inn i passende fagforbund, ta kontakt med verneombud/tillitsvalgt og IKKE GI FRA DEG FLERE VAKTER. Og ikke minst.... du bør prøve å finne deg en ny jobb, dette er ikke lov og jeg vil tro arbeidsgiveren din er 100% useriøs. Anonymkode: e504f...479 8
Gjest O.G. Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke medlem, da svarer de ikke på sånne spørsmål. Anonymkode: b531c...3d2 Så meld deg inn i dag.
megda Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ny jobb. Anonymkode: 02443...706 Vil også anbefale deg å starte allerede nå å lete etter en ny jobb. Ingenting varer evig og det eneste du selv kan styre er jo hva du velger å gjøre når dette er utgangspunktet. Å tenke at denne sjefen vil endre måten han håndterer problemet på vil i stor grad ikke være sannsynlig. Jeg vil også anbefale deg å ha en prat med den nye lederen om dine ønsker og om det kan gjøres på en litt bedre måte. Om du vinner noen timer mer i arbeidstid her, så er jo det utelukkende positivt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 Dersom grunnlaget for vakten forsvinner kan ekstravakter tas vekk, iflg tariffavtalen som gjelder på min arbeidsplass. Anonymkode: 2e6bc...4ac
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #15 Skrevet 20. mars 2019 Takk for konstruktive svar her - Melder meg gjerne inn i Fagforbundet, men som sagt, har 126,- jeg må spe ut over 10 dager, så det må jeg nesten vente med til da. - Har vært på jobbjakt i to år. Spesielt siden i høst når vi fikk denne sjefen. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dersom grunnlaget for vakten forsvinner kan ekstravakter tas vekk, iflg tariffavtalen som gjelder på min arbeidsplass. Anonymkode: 2e6bc...4ac Ja, regner med at når det jeg skal jobbe med blir utsatt/avlyst og vakten faller bort så er det innafor. Det skjønner jeg. Men når han finner for godt dagen før å spare litt penger på den vakten ved å sette inn en av de med fastlønn så vet jeg ikke helt om det omfattes.. Anonymkode: b531c...3d2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #16 Skrevet 20. mars 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom grunnlaget for vakten forsvinner kan ekstravakter tas vekk, iflg tariffavtalen som gjelder på min arbeidsplass. Anonymkode: 2e6bc...4ac Grunnlaget for vakten har jo ikke falt bort, det er bare noen andre som skal jobbe den. Dessuten må dette være styrt av tariffavtale, og årsaken til vakten må avklares i forkant (f. eks. dersom man skal sitte fastsatt hos en terminal pasient i helsevesenet og pasienten dør før vakten begynner) At mellomlederen selv bestemmer seg for å ta vakten er altså ikke god nok grunn til bortfall av lønn. Anonymkode: 00270...034 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #17 Skrevet 20. mars 2019 Du kan ringe arbeidstilsynet å høre, de svarer deg. Er ganske sikker på at dette overhode ikke er lov. Anonymkode: 31f08...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #18 Skrevet 21. mars 2019 Er man tilkallingsvikar har man ikke krav på å jobbe i et spesielt omfang (og man kan risikere å bli satt opp på alt fra 0 timer til full jobb), men når man først har blitt satt opp på en vakt, så skal endringer varsles i god tid i forveien, og man skal ha lønn for vakter som frafalles når den har blitt satt opp. At sjefen må ha det skriftlig "for det trodde han ikke på" tyder på at dette er en ressurssvak sjef som oppfører seg dårlig når ting ikke går hans/hennes vei. Jeg ville ha sett meg om etter en ny jobb, for selv om man har sitt på det tørre rent formelt, så blir det sjelden bedre. De fleste ledere er dårlig i dagens arbeidsliv, og det gjelder å finne jobber med de gode lederne. Anonymkode: 04d3e...eda 2
skruf Skrevet 21. mars 2019 #19 Skrevet 21. mars 2019 Du må melde deg inn i fagforbundet i dag. Gå inn på nettsiden deres straks. Du må ikke betale kontigent i dag for å bli medlem, du får regning i posten. Medlemskontingenten varierer utifra hva du tjener i måneden. Har du lav inntekt er også kontigenten lavere. https://www.fagforbundet.no/ Jeg husker ikke alt helt korrekt i skrivende stund, men mener på at det skal være 14 dagers varsel på endring av vakter. Vakter du allerede har fått skal du ha betalt for, også om du f.eks er satt opp på vakt lørdag og søndag men blir syk på fredag og kan ikke jobbe. Det sjefen din driver med er ikke lovlig. Så sier det igjen; meld deg inn i fagforbundet nå. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #20 Skrevet 21. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi får vaktlister for en måned av gangen. Jobber ca mellom 2 og 4 ganger i uka, vaktene er sjeldent lange (som regel såvidt 3 timer), men i blant får vi noen lengre. Vi har fått ny sjef og han har så veldig fokus på økonomi og spare penger. I går var jeg satt opp på en 7-timers vakt. Dagen før fikk jeg en melding av en mellomleder som sa at han skulle ta den vakten selv. Han tilbød meg en 3-timers vakt senere den kvelden isteden. Mellomlederen har blitt pressa til å ta endel av de vaktene vi vanligvis tar, fordi han får fastlønn og sjefen vil spare penger på at han tar den istedenfor oss på timelønn. Det har skjedd før at vi får beskjed om at vi ikke trenger å jobbe likevel. Det er litt krise for min del, jeg trenger hver eneste krone jeg kan tjene, jeg har sinnsykt dårlig råd (akkurat nå sitter jeg med 126,- på konto, en regning på 350,- som skulle vært betalt i går og 10 dager til lønning). Det hender også at vi mister vakter hvis det vi skal jobbe med blir utsatt eller avlyst. Det har jeg forståelse for, men det er kjipt det og. Jeg sa i fra at jeg ikke synes det var spesielt ålreit og at jeg ikke kunne tenke meg det var særlig lov heller. Har jeg rett? Mellomlederen la seg flat og har full forståelse. Han lot meg jobbe det skiftet likevel. Han fortalte meg derimot at sjefen hadde blitt ganske irritert og mente at ulovligheten i dette måtte han ha skriftlig, for det trodde han ikke på. Det kan vel ikke være lov, og hvordan beviser jeg det for sjefen? Anonymkode: b531c...3d2 Med så mye rot er det ekstra viktig å fagforeningsorganisere seg. Arbeidsmiljøloven kan du selv lese deg opp på, så du vet hva som er lov og ikke. Eller både organisere seg og å bytte arbeidsplass. Anonymkode: 6ae72...49a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå