Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... og jeg begynner å bli syk! 😢 

Grunnen til at jeg ikke har rett på egenmelding (enda) er fordi jeg var sykmeldt i slutten av januar. Ble spurt i går kveld om jeg kunne jobbe i helgen, noe jeg sa ja til. Skal også jobbe fredag. I dag våknet jeg med hovne mandler og lymfekjertler (det skjer ALLTID når jeg begynner å bli syk). Og nå er jeg sånn passe nervøs for at jeg skal bli ordentlig dårlig til helgen. 

Hva gjør man i slike tilfeller? 

Anonymkode: 2dfc4...f94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får legeerklæring fra legevakta. Evnt tar to Paracet og går på jobb lell. 

Anonymkode: a1e43...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du blir så syk at du ikke kan jobbe må du selvsagt få en sykemelding. 

Anonymkode: f0afc...45b

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... og jeg begynner å bli syk! 😢 

Grunnen til at jeg ikke har rett på egenmelding (enda) er fordi jeg var sykmeldt i slutten av januar. Ble spurt i går kveld om jeg kunne jobbe i helgen, noe jeg sa ja til. Skal også jobbe fredag. I dag våknet jeg med hovne mandler og lymfekjertler (det skjer ALLTID når jeg begynner å bli syk). Og nå er jeg sånn passe nervøs for at jeg skal bli ordentlig dårlig til helgen. 

Hva gjør man i slike tilfeller? 

Om du ikke har rett på sykepenger er en annen sak enn om du ikke har rett på sykemelding. Sykemelding har man rett på når man er syk. Sykepengerettigheter derimot har et krav til opptjening av rettigheter. 

Anonymkode: 39804...980

AnonymBruker
Skrevet

Da kontakter man lege og får sykemelding. 
Men generelt så har man mulighet til å bruke egenmelding etter sykemeldingsperioder dersom man har vært friskmeldt i 16 kalenderdager. 

Anonymkode: 496fa...a89

AnonymBruker
Skrevet

Da må jeg nok bare jobbe. Syns det er skummelt med tanke på at jeg jobber tett innpå mennesker, men må vell bare være flink å sprite meg og vaske hendene ofte. 😕 Takk skal dere ha for svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ikke kunne ta ut egenmelding nå? 

Anonymkode: a78d7...e5f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tar 2 måneder å opparbeide rettigheter til det. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg var som sagt sykmeldt i slutten av januar.. Under 16 dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar 2 måneder å opparbeide rettigheter til det. 

Men dette er jo ikke riktig. Klart du kan ta ut egenmelding selv om du var sykemeldt i januar 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Slutten av januar er 48 kalenderdager siden... 
Og to måneder karantene for egenmelding er etter man har startet i ny jobb, ikke etter sykemelding. (eventuelt dersom man har brukt mange nok egenmeldinger siste 12 månedene) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo ikke riktig. Klart du kan ta ut egenmelding selv om du var sykemeldt i januar 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slutten av januar er 48 kalenderdager siden... 
Og to måneder karantene for egenmelding er etter man har startet i ny jobb, ikke etter sykemelding. (eventuelt dersom man har brukt mange nok egenmeldinger siste 12 månedene) 

Åh, har jeg tatt feil? Er dere helt sikker på at dette er riktig? Om det er relevant så er dette en IA bedrift.  

Jeg begynner snart å gråte faktisk fordi jeg er så redd for å bli syk. :( Jeg hater å være en belastning for jobben og jeg vet hvor vanskelig det er å finne vikarer, iallefall når jeg selv er en vikar! Men alternativet er jo kanskje å smitte pasienter, og det er jo overhodet ikke greit.

AnonymBruker
Skrevet

Helt sikker på at det er riktig. Og med IA-bedrift kan du faktisk ta ut åtte egenmeldingsdager dersom du blir syk nå før du evt må over på sykemelding. Hvis du fortsatt er usikker leser du bare på NAV sine sider for egenmelding i IA-bedrift. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt sikker på at det er riktig. Og med IA-bedrift kan du faktisk ta ut åtte egenmeldingsdager dersom du blir syk nå før du evt må over på sykemelding. Hvis du fortsatt er usikker leser du bare på NAV sine sider for egenmelding i IA-bedrift. 

Ok. Tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...