Tanuki Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Tenker på alt fra kjønnsroller, utdanning, politkk etc. Hvis du kunne bestemt hvordan alt skulle være i samfunnet vårt, hva ville du gjort eller forandret på?
hocane Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Eneste jeg ville endret på var stemmeretten. Mener du bør gjøre deg fortjent til stemmerett. Er ikke enig at dumme folk med lav iq burde få lov til å stemme. Mener også vi bør kaste bort kjønnskvotering i arbeid. Ansett den best kvalifiserte, dersom det resulterer i 90 % menn eller 90 % kvinner, samme faen. 15
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 Kunnskapstest for å få lov til å stemme i valg. Anonymkode: 1e67d...974 11
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 Som mann skulle jeg gjerne hatt en tilværelse ikke så ulik den lettere hollywoodiserte Mad Men-50-60-talls-varianten der Don Draper og de mannlige kollegaene diskuterer de siste erobringer og flørt på kontoret, mens kvinnene var hjemme med hus og barn. Der mannen forsørget husholdningen, representerte familien mens kvinnene tok vare på hus og barn. Den moderne mannen er truet nå som kvinnene dominerer innen utdanning og iq. Vi menn har ikke så mye å komme med lenger. Vil de ha barn, reiser de bare til Danmark og ordner seg in vitro. Vi menn må oppføre oss hvis de skal orke å stifte bekjentskap med oss. De hadde det egentlig ganske godt tidligere. Ikke noe voldsomt statusjag, kroppspress, etc. Menn og kvinner levde i større grad i harmoni enn i dag. Ja, om ca. 600 år har kvinnene sikkert oppfunnet humanoider med kunstige sædceller som overtar vi menns plass i samfunnet og vi forsvinner inn i historiens skraphaug. Anonymkode: 92664...390 2
waco Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 3 timer siden, Tanuki skrev: Tenker på alt fra kjønnsroller, utdanning, politkk etc. Hvis du kunne bestemt hvordan alt skulle være i samfunnet vårt, hva ville du gjort eller forandret på? Hvis jeg skulle endre på noe så måtte det vært straffeloven. I stedet for straffelov burde vi hatt en forsoningslov i stedet. 1
Tanuki Skrevet 20. mars 2019 Forfatter #6 Skrevet 20. mars 2019 2 hours ago, waco said: Hvis jeg skulle endre på noe så måtte det vært straffeloven. I stedet for straffelov burde vi hatt en forsoningslov i stedet. Kan du utdype? Ganske interessert i temaet selv.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Som mann skulle jeg gjerne hatt en tilværelse ikke så ulik den lettere hollywoodiserte Mad Men-50-60-talls-varianten der Don Draper og de mannlige kollegaene diskuterer de siste erobringer og flørt på kontoret, mens kvinnene var hjemme med hus og barn. Der mannen forsørget husholdningen, representerte familien mens kvinnene tok vare på hus og barn. Den moderne mannen er truet nå som kvinnene dominerer innen utdanning og iq. Vi menn har ikke så mye å komme med lenger. Vil de ha barn, reiser de bare til Danmark og ordner seg in vitro. Vi menn må oppføre oss hvis de skal orke å stifte bekjentskap med oss. De hadde det egentlig ganske godt tidligere. Ikke noe voldsomt statusjag, kroppspress, etc. Menn og kvinner levde i større grad i harmoni enn i dag. Ja, om ca. 600 år har kvinnene sikkert oppfunnet humanoider med kunstige sædceller som overtar vi menns plass i samfunnet og vi forsvinner inn i historiens skraphaug. Anonymkode: 92664...390 Det betyr at menn må være mer intelligente og tilpasningsdyktige for å overleve, noe som betyr mer intelligente barn i fremtiden Anonymkode: 4115d...611 4
kjell-valborg Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det betyr at menn må være mer intelligente og tilpasningsdyktige for å overleve, noe som betyr mer intelligente barn i fremtiden Anonymkode: 4115d...611 Tror nok det går stikk motsatt vei. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 Jeg er stort sett fornøyd med hvordan ting er i dag, men det er jo en del ting som jeg ville endret på dersom jeg hadde hatt eneveldig makt: Jeg ville avviklet ordningen om kjønnsnøytral verneplikt, og innført reell allmenn verneplikt for menn. Slik det fungerer i dag er det kun de sterkeste og mest motiverte i hvert ungdomskull som kommer inn til førstegangstjenesten; dette må det bli slutt på - enhver mann har godt av å tjenestegjøre i Forsvaret. Ikke-stridsdyktige og pasifister bør settes inn i Sivilforsvaret - eller tvungen avtjening av siviltjenesten. (Kvinner skal selvfølgelig få lov til å verve seg, men de bør normalt ikke kalles inn til sesjon med mindre de melder sin interesse.) Når det gjelder skolesektoren er det i dag slik at alle ungdomsskolelever får hver sitt nettbrett av skolen - og disse blir visstnok hyppig brukt i undervisningen. Dette skal det bli helt slutt på. Elevene skal bruke penn og papir, og datamaskiner skal kun brukes ved prosjektarbeid o. l. På Videregående skal lektorene få økt myndighet til å kaste urolige og bråkete elever ut av klasserommet. Å gå på videregående skole er et privilegium - og ikke en rettighet. Alt for ofte blir undervisningen ødelagt pga. en bråkete jævel i klassen. Studenter som ikke fullfører studiene sine innen normert tid skal straffes økonomisk av lånekassen. Ellers ville jeg meldt meg ut av Schengen, og prøvd å reforhandle EØS-avtalen. Jeg ville også bygget opp FM-nettet igjen, fjernet flere av frynsegodene til stortingsrepresentantene, og fjernet all økonomisk støtte til politiske partier. Det for å hindre at politiske partier ansetter allverdens politiske rådgivere, o. l. Anonymkode: 84bf0...4b6 4
herremann Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 Jeg vil ha ett samfunn hvor alle er verdt like mye og har samme muligheter. Samtidig skal det være et samfunn som krever litt av sine innbyggere. Ikke som i dag hvor vi syr puter under armene på alle og lar halve befolkningen gå på NAV. Ting som stemmerett er noe som må fortjenes. Type citizen vs civilian. 7
Commander Skrevet 20. mars 2019 #11 Skrevet 20. mars 2019 (endret) Syntes egentlig vi har det ganske bra. Håper vi er istand å beholde tilliten i samfunnet som Norge skårer høyt på. Den er gull verdt. Hadde også ønsket at det ble forsket mer på hvordan unngå at folk blir tapere slik at vi får mindre kriminalitet, rus, utenforskap, vold, uføretrygd osv Tilslutt kunne vi gjort noe med de ekstremt langdrøye beslutningsprosessene vi har her. Ekstrem konsensus kreves. Hele andre verdenskrig ble utkjempet på kortere tid enn det tar å bestemme hvor en gangveg skal bygges. Mindre beslutningsvegring og mer gjennomføring. Endret 20. mars 2019 av Commander 9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunnskapstest for å få lov til å stemme i valg. Anonymkode: 1e67d...974 Ironien er at mange som tenker seg deg ville ha mistet stemmeretten da. Anonymkode: aea6e...bfa 3
kjell-valborg Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 51 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er stort sett fornøyd med hvordan ting er i dag, men det er jo en del ting som jeg ville endret på dersom jeg hadde hatt eneveldig makt: Jeg ville avviklet ordningen om kjønnsnøytral verneplikt, og innført reell allmenn verneplikt for menn. Slik det fungerer i dag er det kun de sterkeste og mest motiverte i hvert ungdomskull som kommer inn til førstegangstjenesten; dette må det bli slutt på - enhver mann har godt av å tjenestegjøre i Forsvaret. Men kvinner har det ikke? Kanskje de bør ha tvungen siviltjeneste i barnehager og på sykehjem. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Ironien er at mange som tenker seg deg ville ha mistet stemmeretten da. Anonymkode: aea6e...bfa Synsing fra din side. Anonymkode: 1e67d...974
Jalp Skrevet 20. mars 2019 #15 Skrevet 20. mars 2019 Jeg ville vernet og forsterket det som er bra i samfunnet vårt. Demokrati med maktfordeling og trepartssamarbeid i arbeidslivet. Styrke arbeidsmiljøloven og skapt et mer anstendig arbeidsliv med en bedre fordeling av den verdiskapningen som skjer. Jeg ville innføre tillitsbaserte styringsmodeller og kastet «new public management» på havet. Jeg ville styrket fellesskapsløsningene og begrenset den politiske makten til udemokratiske og kommersielle krefter. Jeg ville endret likestillingsloven slik at den bidrar til mer likestilling på begge kjønns premisser. Jeg ville hatt et felles krafttak mot voldsproblemet i samfunnet, uansett hvem som utsettes for vold og overgrep. Jeg ville endret skolen slik at den tar hensyn til både gutter og jenter. Jeg ville styrket seksualundervisningen slik at den kunne bidra til mer seksuell frigjøring både for kvinner og menn. ...ja, og så ville jeg hatt bedre vær...😎 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #16 Skrevet 20. mars 2019 32 minutter siden, Commander skrev: Syntes egentlig vi har det ganske bra. Håper vi er istand å beholde tilliten i samfunnet som Norge skårer høyt på. Den er gull verdt. Hadde også ønsket at det ble forsket mer på hvordan unngå at folk blir tapere slik at vi får mindre kriminalitet, rus, utenforskap, vold, uføretrygd osv Tilslutt kunne vi gjort noe med de ekstremt langdrøye beslutningsprosessene vi har her. Ekstrem konsensus kreves. Hele andre verdenskrig ble utkjempet på kortere tid enn det tar å bestemme hvor en gangveg skal bygges. Mindre beslutningsvegring og mer gjennomføring. Da ignorerer du det viktige faktumet at mange vil ha eller til og med lever av disse tingene. Det finnes mennesker som ikke har moralske verdier eller empati overhode. Anonymkode: 1b9cf...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #17 Skrevet 20. mars 2019 8 minutter siden, kjell-valborg skrev: Men kvinner har det ikke? Kanskje de bør ha tvungen siviltjeneste i barnehager og på sykehjem. Nei, jeg mener helt oppriktig at militærtjenesten er et maskulint anliggende. Verneplikten er en maskulin plikt, og bør kun forbeholdes oss menn. Tvungen siviltjeneste bør kun gis til totalnektere. Altså menn som nekter tjeneste både i det ordinære militæret og i Sivilforsvaret. Anonymkode: 84bf0...4b6 1
kjell-valborg Skrevet 20. mars 2019 #18 Skrevet 20. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: Nei, jeg mener helt oppriktig at militærtjenesten er et maskulint anliggende. Verneplikten er en maskulin plikt, og bør kun forbeholdes oss menn. Tvungen siviltjeneste bør kun gis til totalnektere. Altså menn som nekter tjeneste både i det ordinære militæret og i Sivilforsvaret. Anonymkode: 84bf0...4b6 Hvorfor skal kvinner slippe unna? 2
kjell-valborg Skrevet 20. mars 2019 #19 Skrevet 20. mars 2019 11 minutter siden, Jalp said: Jeg ville endret likestillingsloven slik at den bidrar til mer likestilling på begge kjønns premisser. Hva betyr det i praksis?
megda Skrevet 20. mars 2019 #20 Skrevet 20. mars 2019 (endret) I grunn er jeg imot dette med stemmeretten som de fleste nevner. For meg burde aldersgrensen heves opp til rundt 25 da de fleste er ferdig kognitivt utviklet og en andel er litt etablert i livet og vet hva det krever. Ellers har jeg tenkt tanken om at det burde være en øvrig grense for hva et individ kan tjene. Om en person tjener over f.eks 15 millioner i året, så burde jo det gå tilbake til samfunnet da individet ikke har behov for all den overfloden. Riktignok, så mener jeg også at hva skattepengene brukes til i mange tilfeller ikke blir riktig prioritert og at hver enkelt person burde ha mulighet til å ha en større innflytelse over hvordan disse pengene skal brukes. Videre er jeg skeptisk til demokratiet som system, men har selv ingen bedre måter å gjøre det på i øyeblikket. Mulig jeg tar en patent på noe i fremtiden. Endret 20. mars 2019 av megda 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå