Gå til innhold

Er det vanlig at man blir uglesett dersom man får flere enn tre til fire barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste vil kanskje tenke at det er for spesielt interesserte å få mange barn, men merker dere som har mange barn at dere blir uglesett på noen måte generelt i samfunnet? 

Anonymkode: 2159d...e33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har merket meg er at mange som har en del barn til slutt ender opp uføretrygdet for de klarer rett og slett ikke begge deler. 

Anonymkode: d1e37...746

• Liker 3
Skrevet

Hvis man er redd for kommentarer bør man nok holde seg under 3 barn ja. Men generelt har jeg vel stort sett fått typen "Wow, har du virkelig det?" og slikt i det virkelige liv fordi de jeg møter slik vet jo allerede at jeg greier med helt utmerket både på jobb og på hjemmebane.

Idiotiske kommentarer kommer stort sett på steder som her på KG og andre nettforum hvor enkelte til og med mener at det må være løgn fordi jeg umulig kan være på nettet i det hele tatt dersom jeg har så mange barn. 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om folk har mer enn 2 barn tenker jeg de er enten veldig ressurssterke (svært god råd og stort nettverk) eller det helt motsatte. Alle oss i midtsjiktet har ikke råd eller tid til å ta godt vare på mer enn 1-2 barn. 

Anonymkode: 0b12c...16e

• Liker 6
Skrevet

Syns det er veldig koselig å se familier med mange barn! Det jeg har notert meg er at de med flere enn to barn ofte har mer "kustus" på barna. Ikke at de blir oppdratt strengere sånn sett, men muligens fordi de er vant til å ta hensyn?

Har flere i bekjentskapskretsen med mer enn to barn. De blir overhodet ikke uglesett nei 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har merket meg er at mange som har en del barn til slutt ender opp uføretrygdet for de klarer rett og slett ikke begge deler. 

Anonymkode: d1e37...746

Også fortsetter de og formere seg når de har blitt ufør, for de mener at de har så gode (uføre)gener som verden må ha mer av. 

Anonymkode: bc218...0cb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste vil kanskje tenke at det er for spesielt interesserte å få mange barn, men merker dere som har mange barn at dere blir uglesett på noen måte generelt i samfunnet? 

Hvorfor skulle noen bli uglesett av å ha mange barn, hvilken måte er det forresten å se på folk på? 

Men det som vekker oppstandelse er dem som har tre eller flere barn, for så å skille seg mens barna er små, har dårlig utdannelse og lav lønn og strever med å forsørge seg selv og barna, eller er uføretrygdet og velger å få tre eller flere barn. 

Men man ugleser ikke dem av den grunn. Man undrer seg snarere over hvorfor de velger å få mange barn når de strever med seg selv, med å forsørge barn og å få tiden og livet ellers til å strekke til slik at alle barna får det beste barn fortjener å få, nemlig nok av mat, klær, leker og menneskelig kontakt og kjærlighet. 

Prevensjon er i dag lettmå skaffe seg, lett å bruke og ganske sikkert brukt riktig. Selv om noen på dette forumet ofte vil påstå at prevensjonen sviktet til tross for riktig bruk. 

Anonymkode: 842c6...889

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det å få mer enn to barn bidrar til klodens undergang, og syns det er veldige egoistisk og selvforherligende. Verden går under mye på grunn av overbefolkning, og nord-sørproblematikken er meg revnende likegyldig. Ingen på denne kloden, om det er i Norge eller India,bør få mer enn to barn - og jeg heier på alle som har valgt å ikke få noen. 

Men dette ville jeg jo aldri ha sagt åpent til personer jeg møter, jeg holder tankene mine for meg selv. 

Anonymkode: d70e0...725

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke man automatisk blir uglesett dersom man har fra fire barn og oppover. Det er vel gjerne folk som får mange barn uten å kunne forsørge dem som blir uglesett.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, ti10 skrev:

Tror ikke man automatisk blir uglesett dersom man har fra fire barn og oppover. Det er vel gjerne folk som får mange barn uten å kunne forsørge dem som blir uglesett.

Dette. Er foreldrene ressurssterke og følger opp alle barna på en god måte tror jeg de færreste reagerer negativt på det. 

Anonymkode: e4606...bc8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom paret har en stabil økonomi og greier å følge opp alle barna, så ser jeg ikke problemet. Jeg kjenner flere av dem som greier seg fint.

Men det er selvsagt noe annet om en ung singel mor har 3+ barn med diverse fedre. Da lyser lampen og jeg styrer meg automatisk unna. Jeg er kanskje fordomsfull, men jeg orker ikke hennes bagasjer.

Anonymkode: 2f60a...789

Skrevet

Jeg har bare ett barn, og har aldri "uglesett" noen som har fler enn de standard to barna. Vet om f.eks. en familie der de var 5 barn. Falt meg aldri inn å se noe skjevt på dem av den grunn. 

Jeg er egentlig litt mer på den siden at jeg blir imponert, rett og slett, når folk tid og ork til flere barn. Har selv en som var hyperaktiv som liten og i oppveksten, og det var full rulle fra morgen til kveld med å passe på han. Hadde aldri klart et barn til, tror jeg.

Har en venninne med tre barn som ønsket seg et fjerde også, men dessverre var det for sent, hun var for gammel og hadde ingen gode egg igjen iflg. legeundersøkelsene. Hun er en sånn mennesketype som ALDRI legger seg ned og sier at "nå er jeg utslitt". Hun har energi til alt! Så om noen skulle klart fire unger, så må det være henne.

Selv er jeg en av fire i søskenflokken hjemme, og jeg merket aldri noe til at vi ble "uglesett" den gangen av den grunn. Men det er jo noen år siden jeg var barn, og kanskje det var vanligere med større barneflokker da?

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på. 

Kjenner til en familie med 7 barn, hvor det er null oppdragelse av barna, og det er ganske mye bråk og tull med disse barna. Ser ut som foreldrene bare gir fullstendig beng i de, og overlater ansvaret til de eldste barna. De ser jeg vel litt ned på.

Men så har vi familien med 5 barn, utrolig flotte barn, og en mor og far som er så aktive sammen med barna sine. De ser jeg opp til, for jeg hadde ikke orket 5 barn.

Anonymkode: dbb0e...d38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si at vi har blitt det.....

Anonymkode: c78a0...bec

AnonymBruker
Skrevet

Mange spør om ofte om det er av religiøse grunner 😅 virker som man ikke har «lov» å få flere enn 2 barn uten grunn 

Anonymkode: 0d846...0c2

AnonymBruker
Skrevet

Spøkelseskladden får ofte 7 stk per kladde-familie, og andre ganger mer, uten at vi hever et øyenbryn. Så hva er galt med at andre velger å ha mange barn? Forresten.... betyr det noe hva andre mener? Er det ikke viktigere hvordan man har det som familie?

Anonymkode: 9603d...f5a

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Er foreldrene ressurssterke og følger opp alle barna på en god måte tror jeg de færreste reagerer negativt på det. 

Anonymkode: e4606...bc8

Veldig enig! Interessant å høre meningene deres. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra bygda og her er det relativt vanlig med 3-4 barn, selv om «normen» er 2. Selv har jeg seks barn med 18 års aldersforskjell mellom eldste og yngste og det har helt klart blitt lagt merke til og kommentert.

Ut ifra kommentarene jeg har fått så virker det som om folk reagerer like mye på aldersforskjellen som de gjør på antall barn, typ «hvorfor orker du å begynne på nytt nå som barna dine begynner å bli store?» om de to siste som kom seilende åtte år etter barn nr. 4. Noen kommenterer også alderen min (både med nr. 1 som jeg var 19 da jeg fikk og sistemann som kom da jeg var 38). 

Selv så bryr jeg meg ikke så mye om hva folk mener. Nr. 1 var ikke helt planlagt, men det har gått relativt bra og jeg fant meg god tilrette i morsrollen til tross for ung alder.

Jeg mener selv at jeg har fått fulgt hvert barn ganske tett i oppveksten siden ingen, bortsett fra de to siste, er spesielt tette. I tillegg så har jeg en livsstil som passer relativt godt til å ha en stor familir: både jeg og mannen jobber «hjemme» (driver gård) og har mulighet til å være mye sammen med barna. Besteforeldrene/mine foreldre bor i kårbolig på samme gårdstun og er også tett involvert i både barn og gård, så jeg føler ikke at det har vært vanskelig å prioritere tid til alle. 

Anonymkode: 7decd...9b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått vår andel av "morsomme" kommentarer ;)  Om vi er sektmedlemmer, om vi har hørt om prevensjon, om hvordan vi vet at barn blir til osv. Men det er jo bare snikksnakk og ikke dypere ment.

Langt oftere får vi imponerte spørsmål om hvordan vi orker, hvordan vi klarer, hvordan vi gidder, og egentlig hvordan vi overlever :lol:  Slike spørsmål er verre å svare på, synes jeg, og de gjør meg ofte litt forlegen. Jeg synes jo ikke det vi gjør er så superfantastisk, så jeg pleier å fleipe det litt bort eller gi noen kjappe, overfladiske standardsvar.

Hva folk sier bak ryggen på oss, aner jeg jo ingenting om, da. Men som ab...9b8 har vi også stor aldersforskjell mellom barna, og har derfor kunnet være trofaste bidragsytere på skolearrangementer, dugnader, treninger, vi har tatt vår tørn i FAU og korpset og skulker ikke unna under påskudd av å ha mange barn. God økonomi har vi, barna gjør det bra på skolen og har mange interesser, det er liksom ikke så mye å "ta oss på", sånn sett. Men noen finner sikkert noe å pirke på hvis de vil. Da har de i så fall lite å gjøre med tiden sin. 

Anonymkode: dab3e...062

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har fire, snart fem barn, og mange reagerer litt på det. Spesielt nå med siste, men også med fjerde. Blir "sjokkerte" over ny graviditet. Selv om de har hus og jobb, og barna har alt de trenger, typisk A4-liv på alle andre måter.

Tror to mulige forklaringer kan være at alle er relativt tette i alder... Og bor nærme hovedstaden, hvor det vanlige er å få første barn i 30-årene, og kanskje ett til om man rekker det. 😛

Anonymkode: d6993...538

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...