AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Leser her og der at konflikter ved boligkjøp med skjeggkre er der dette ikke er opplyst om. Har selger unnlatt å nevne det bevisst, eller kunne ikke selger visst om det, eller kom det med flyttelasset. Jeg skal etterhvert kjøpe meg ny bolig, her jeg bor nå er det ikke skjeggkre, har helt angst for alt av edderkopper, biller, skjeggkre etc etc. Så det jeg har tenkt da er følgende: hvis selger ikke opplyser om skjeggkre er det da innafor å be om at det settes ut limfeller så dette kan oppdages før man evt legger inn bud. Jeg kan stå for kostnaden. Kan man det? Anonymkode: f2ece...c65 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Det hadde vært lurt, men jeg tror ingen vil gå med på det. Kanskje hvis det ikke er så mange som er interessert i huset..? Anonymkode: 55303...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 Som selger så hadde det vært helt greit for meg, så langt man ikke har noe å skjule selvfølgelig. Anonymkode: 07516...964 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 Hvordan skal du få til dette, egentlig? 🤔 Anonymkode: 191ea...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser her og der at konflikter ved boligkjøp med skjeggkre er der dette ikke er opplyst om. Har selger unnlatt å nevne det bevisst, eller kunne ikke selger visst om det, eller kom det med flyttelasset. Jeg skal etterhvert kjøpe meg ny bolig, her jeg bor nå er det ikke skjeggkre, har helt angst for alt av edderkopper, biller, skjeggkre etc etc. Så det jeg har tenkt da er følgende: hvis selger ikke opplyser om skjeggkre er det da innafor å be om at det settes ut limfeller så dette kan oppdages før man evt legger inn bud. Jeg kan stå for kostnaden. Kan man det? Anonymkode: f2ece...c65 Ok. La oss ta et tankeeksperiment, ts. Scenario 1 (din antagelse): selger lyver om at han ikke har skjeggkre. Han bytter ut limfellene og sier alt så greit ut. Lyver en så kan en jo lyve to ganger, ikke sant? Hva har du oppnådd da, nøyaktig? At du har angst er uansett ditt problem. Ta tak i det, for siden IKEA, Skeidar, Posten (og resten av spedisjonsselskapene) alle har skjeggkre så ser jeg ikke helt hvordan du tenker å kjøpe deg møbler (eller frakte eller mellomlagre møblene du alt har) uten å få med krea på lasset? Har du tenkt å la alt av møbler stå ute i minusgrader i noen dager før du tar det i hus? Anonymkode: d96b8...611 10
Gjest NotYou Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 Syns det er innafor, men hvordan vite at selger ikke bare evt legger ut nye limfeller?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 Helt ok for meg som selger. Jeg har en stor boksamling med mange sjeldne førsteutgaver, så jeg skjønner angsten.... Anonymkode: 66f62...3ed 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 Hvis boligen allerede er på markedet, så er det vel for kort tid til å vente på at skjeggkre går i fella før en evt budrunde ? Anonymkode: 49e8a...48c 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 8 timer siden, NotYou skrev: Syns det er innafor, men hvordan vite at selger ikke bare evt legger ut nye limfeller? Ved å merke fellene Anonymkode: dd39a...5e6 2
Gjest NotYou Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved å merke fellene Anonymkode: dd39a...5e6 Joda, men en slu person kan jo studere fellene og lage akkurat samme merkinga🤪
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #11 Skrevet 20. mars 2019 47 minutter siden, NotYou said: Joda, men en slu person kan jo studere fellene og lage akkurat samme merkinga🤪 skrive med sitron ! Anonymkode: 07516...964
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser her og der at konflikter ved boligkjøp med skjeggkre er der dette ikke er opplyst om. Har selger unnlatt å nevne det bevisst, eller kunne ikke selger visst om det, eller kom det med flyttelasset. Jeg skal etterhvert kjøpe meg ny bolig, her jeg bor nå er det ikke skjeggkre, har helt angst for alt av edderkopper, biller, skjeggkre etc etc. Så det jeg har tenkt da er følgende: hvis selger ikke opplyser om skjeggkre er det da innafor å be om at det settes ut limfeller så dette kan oppdages før man evt legger inn bud. Jeg kan stå for kostnaden. Kan man det? Anonymkode: f2ece...c65 Det mest realistiske er vel at du ved kjøp tar inn i kontrakten at selger står for kostnader ved skadedyrskontroll dersom det viser seg å være skjeggkre. Med mindre du bor på en plass absolutt ingen gidder å by på bolig får du aldri gjennom dette. Anonymkode: 28f15...06e 2
Gjest NotYou Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: skrive med sitron ! Anonymkode: 07516...964 Hæ? Skjønte ikke den🙈
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #15 Skrevet 21. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det mest realistiske er vel at du ved kjøp tar inn i kontrakten at selger står for kostnader ved skadedyrskontroll dersom det viser seg å være skjeggkre. Med mindre du bor på en plass absolutt ingen gidder å by på bolig får du aldri gjennom dette. Anonymkode: 28f15...06e Det blir jo helt urimelig. Hva om TS selv drar inn skjeggkre etter overtagelse ? Skal hun da kunne belaste selger for det ? Det som skjer ved funn av skjeggkre, er at man analyserer de kreene som blir funnet, og utifra alder, størrelse, mengde osv kan man finne ut hvor lenge de har vært i boligen. Ergo - godt voksne betyr at de har vært der lenge. Helt nye - betyr at TS ved innflytting selv har dradd de med seg. Men å forlange at selger skal bære TS sin egen risiko i forbindelse med innflytting (hvilket ditt forslag faktisk innebærer), det vil neppe noen gå med på. Anonymkode: 04fbc...65f 3
Million Skrevet 21. mars 2019 #16 Skrevet 21. mars 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo helt urimelig. Hva om TS selv drar inn skjeggkre etter overtagelse ? Skal hun da kunne belaste selger for det ? Det som skjer ved funn av skjeggkre, er at man analyserer de kreene som blir funnet, og utifra alder, størrelse, mengde osv kan man finne ut hvor lenge de har vært i boligen. Ergo - godt voksne betyr at de har vært der lenge. Helt nye - betyr at TS ved innflytting selv har dradd de med seg. Men å forlange at selger skal bære TS sin egen risiko i forbindelse med innflytting (hvilket ditt forslag faktisk innebærer), det vil neppe noen gå med på. Anonymkode: 04fbc...65f Den logikken henger jo ikke på greip. Et 4 år gammelt skjeggkre kan fint krabbe inn i flyttekartongen i TS gamle bolig, og bli med på flyttelasset til nykjøpt bolig. Kravle ut der og fortsette skjeggkre-livet sitt der. Sammen med 100 andre. Blir så fanget i en felle uken etter. Skal selger av nykjøpt bolig da betale for utryddelse fordi skjeggkreet var voksent og gammelt? Det er jo ikke riktig. Skjeggkre i ALLE aldere og størrelser kan haike med pappkasser og møbler til ny bolig. Endret 21. mars 2019 av Million 7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser her og der at konflikter ved boligkjøp med skjeggkre er der dette ikke er opplyst om. Har selger unnlatt å nevne det bevisst, eller kunne ikke selger visst om det, eller kom det med flyttelasset. Jeg skal etterhvert kjøpe meg ny bolig, her jeg bor nå er det ikke skjeggkre, har helt angst for alt av edderkopper, biller, skjeggkre etc etc. Så det jeg har tenkt da er følgende: hvis selger ikke opplyser om skjeggkre er det da innafor å be om at det settes ut limfeller så dette kan oppdages før man evt legger inn bud. Jeg kan stå for kostnaden. Kan man det? Anonymkode: f2ece...c65 Jeg er meget skeptisk til alle tråder om dette temaet. Men boliger har visning en kveld og er solgt neste dag, ofte. Da har du ikke tid til å få verken småkryp eller store dyr i fella. Anonymkode: 3de5b...df5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #18 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, Million skrev: Den logikken henger jo ikke på greip. Et 4 år gammelt skjeggkre kan fint krabbe inn i flyttekartongen i TS gamle bolig, og bli med på flyttelasset til nykjøpt bolig. Kravle ut der og fortsette skjeggkre-livet sitt der. Blir så fanget i en felle uken etter. Skal selger av nykjøpt bolig da betale for utryddelse fordi skjeggkreet var voksent og gammelt? Det er jo ikke riktig. Skjeggkre i ALLE aldere og størrelser kan haike med pappkasser og møbler til ny bolig. Skjeggkre kan undersøkes og aldersbestemmes. Dermed vet man hvor lenge dyret har vært i hus. Nå kommer vel snart firmaannonsøren med et svar i tråden? Anonymkode: 3de5b...df5
Million Skrevet 21. mars 2019 #19 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skjeggkre kan undersøkes og aldersbestemmes. Dermed vet man hvor lenge dyret har vært i hus. Nå kommer vel snart firmaannonsøren med et svar i tråden? Anonymkode: 3de5b...df5 Du gjentar jo bare det personen ovenfor sa. Jeg sier at voksne skjeggkre i alle aldere og størrelser, kan haike med møbler og kasser til ny bolig, og kravle rundt der. Et fullvoksent skjeggkre kan fint ha blitt med fra gammel bolig, den MÅ ikke ha blitt født og vokst opp i ny bolig! 3
Absol Skrevet 21. mars 2019 #20 Skrevet 21. mars 2019 3 minutter siden, Million skrev: Du gjentar jo bare det personen ovenfor sa. Jeg sier at voksne skjeggkre i alle aldere og størrelser, kan haike med møbler og kasser til ny bolig, og kravle rundt der. Et fullvoksent skjeggkre kan fint ha blitt med fra gammel bolig, den MÅ ikke ha blitt født og vokst opp i ny bolig! Sjansen for at det ene voksne kreet skal gå i fella er minimal. Sjansen for at noen av alle ungene det kreet får skal gå i fella er mye større. Dersom kreene er unge har kjøper tatt dem med inn, hvis de alle/fleste er voksne så var de der antakelig når man kjøpte huset. Man fanger ikke 1 skjeggkre eller 3 og kalle det en krise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå