Gå til innhold

Sår i munnen

Martine

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan man blir kvitt sår inne i munnen. Jeg har disse sårene så ofte at det gir meg problemer. Det er vondt å spise etc.

Blir så utrulig takknemlig for svar. Skyller når de oppstår med Corsodyl, men jeg vil bli kvitt dem en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min har samme problemene, og det han gjorde var å ta en legeundersøkelse. Etter denne fant han ut at grunnen i hans tilfelle var at han ikke tålte mat/drikke som inneholdt citrus. Etter dette har han nesten ikke hatt noen sår i det hele tatt. Så om du ikke har vært til lege vil eg oppfordre til å ta deg en tur, så finner du kanskje ut den egentlige grunnen til disse sårene, og så blir du kanskje kvitt problemet for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Jeg får slike sår titt og ofte fordi jeg er veldig allergisk mot utrolig mye rart, men i dette tilfellet er det gummien i tyggegummi og tannkrem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er såpen i tannkremen som kan utløse slike plager. Det kalles forresten munnskåld. Prøv en ny type tannkrem. Ellers kan det hende du reagerer på ulike typer mat. Du burde oppsøke tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss
Det er såpen i tannkremen som kan utløse slike plager.

For min del stemmer faktisk ikke det der; det èr gummien for meg. Jeg har nemlig prøvd såpefrie spesial-tannkremer også, men de hjelper like lite, siden de inneholder gummi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpen i tannkremen som kan utløse slike plager. Det kalles forresten munnskåld. Prøv en ny type tannkrem. Ellers kan det hende du reagerer på ulike typer mat. Du burde oppsøke tannlege.

mange reagerer på tannkremer som skummer, prøv zensodyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg høres det ut som at du har herpes sår i munnen. Jeg er selv plaget med dette og det er lite og ingenting du kan gjøre med dette for det går ikke å bli kvitt det. Det vil komme tilbake hver gang immun forsvaret ditt blir svakt.

Sårene kan være hvite streker som gjør vondt på tungen, sår på tannkjøttet og røde blemmer/flekker på innsiden av lepper og kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tusen takk for svar!

Hvordan ser herpes ut?

Sårene jeg har i munnen er rød i midten med en kjempetynn hvitaktig sirkel rundt. Det kan jo være at jeg har allergi mot noe, men jeg synes det er pes å gå til legen.

Er det flere erfaringer som har erfaring med at disse sårene kan være herpes?

Hvis det er herpes så må jeg vel gjøre noe med imunforsvaret kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøyaktig slik mine sår er ja. Veldig vonde er de også. Jeg ble smittet av sønnen min, men han har bare de vanlig munnsårene på utsiden av munnen sin. Sambo har også sår inni munnen sin, men han har fått et mye bedre immunforsvar enn meg så han har skjeldent sår.

Det eneste jeg har funnet hittil er en salve som heter Xylocain som bedøver i munnen. Den er reseptfri mener jeg å huske, og fås på apoteket. Du smører den bare på så bedøver den sårene, så skylder du munnen godt etterpå. God hjelp når det gjør veldig vondt.

Har funnet denne siden men vet ikke om middelet fungerer enda ( har bestilt det)

http://www.alternativdoktoren.no/Herpes.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp.

Har bestemt meg for følgrnde:

Begynne med Zendium tannkrem. Hvis det ikke gir seg vil jeg ta en tur til legen. Klem til alle gode hjelpere :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Hei!

Vil bare si at etter å ha hatt slike munnsår i flere år ble jeg nesten helt kvitt dem ved å bruke zendium. Jeg brukte zendium i flere år før jeg prøvde meg med vanlig tannkrem igjen, og nå får jeg ikke munnsår av det lenger!

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt koblet sammen den dagen, så jeg ser nå at jeg har anbefalt sensodyne lenger oppe, men det var jo zendium jeg mente, er det muuulig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lure på en ting etter å ha lest en annen "tråd" her inne. Det kan ikke være sopp jeg har i munnen? Det skulle jo stemme med at det blomstrer opp hver gang jeg spiser mye søtsaker.

I så fall hvordan ser sopp i munnen ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...