AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Hvilken ingeniørutdanning må man ta for å kunne jobbe innen «det meste»? Kan en byggingeniør jobbe med IT f.eks? Anonymkode: 7e7e3...9a1
Nevian Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Eksemplet ditt høres vel ikke ut som det mest treffende. Hvis jeg skal foreslå noe ville jeg kanskje gå for noe innen elektronikk siden det fagfeltet gjerne griper inn i de fleste samfunnsområder. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Ingeniørutdanningene består av både grunnleggende fag og spesialiserende fag. Grunnleggende fag er typisk matte, mekanikk, statistikk, fysikk og kjemi . Dette er ting man må ha grunnlag i for at ingeniørfagene skal gi noe mening. Det er ikke nok IT i byggingeniørutdanningen til at man blir foretrukket som spesialist innen IT. Man kan en hel del, men det er jo en grunn til at man spesialiserer seg. Du vil ikke at en dataingeniør skal bygge tunellen din eller blokka du bor i, heller! Det er ingen ingeniørutdanninger som er totalt generelle. Både bygg og maskin har vært sett på som ganske bredt anvendbare utdanninger, men velg etter interesse! Er det data du vil jobbe med, så velger du dataingeniørutdanning. Anonymkode: e7ffa...16d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken ingeniørutdanning må man ta for å kunne jobbe innen «det meste»? Kan en byggingeniør jobbe med IT f.eks? Generelt, nei. Det er jo mange bygg-ingeniører som ikke engang har innføring i informatikk, så da må man eventuelt erverve seg kompetanse utenom studiet. Sånn sett er it-industrien mye mer åpen enn mange andre bransjer, sjeldent et absolutt krav om en grad innen spesifikt informatikk, men du MÅ kunne det du skal bruke i jobben godt, det holder ikke å ta et nettkurs eller to, realistisk sett snakker vi flere år med selvstudier eventuelt. Anonymkode: b4958...492 2
petterm Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Min erfaring er at IT bransjen er litt spesiell i forhold til utdanning. Mange som jobber som høyt kvalifiserte IT konsulenter har lite formell IT utdanning i "bunn". Det betyr ikke at du kan utdanne deg til maskiningeniør og deretter jobbe som IT konsulent, men mange har i løpet av årene tilegnet seg mye kompetanse vha ståpåvilje, tunge ukeskurs og genuin interesse for faget, og gjerne noen nettstudier i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 Både bygg og maskin er bransjer med stor bredde. Det betyr ikke at med en utdanning innen en av disse, så er du kvalifisert til all slags ingeniørarbeid, men du har mye å velge i innenfor det fagområdet du har valgt. Men alt er jo gjerne basert på interesser. Er du interessert i å jobbe innen IT, så går du IT. Er du mer interessert i elektro, så går du elektro. Og har du lyst til å jobbe innen olje og gass, så går du retninger som retter seg mot dette. Noe annet blir jo bare dumt. Om du tenker å ta ingeniør fordi du fortsatt ikke vet "hva du skal bli når du blir stor", så er det kanskje bedre å bruke et år på å finne ut hva du vil bli. Anonymkode: f6632...449
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 Mekatronikk er vel så allsidig som en får det, men kanskje ikke så populært eller kjent. Automasjon + 1 år elkraft vil gjøre deg allsidig. Da når du nesten hele spekteret av elektrofag (elkraft, elektronikk, data, automasjon, kommunikasjon, VVS) Selv gikk jeg Automasjon, og mine tidligere klassekamerater er ekstremt spredt. De jobber med olje/gass, kunstig intelligens, fabrikk og produksjon, inneklima, elkraft, programvareutviklere, radarstasjon, tog, bil, osv. Av alle disiplinene som vi hadde på skolen, så vil jeg si at vi på Automasjon er mest variert i karrièreveien. Anonymkode: 0ccf6...d3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå