AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Jeg jobber som helsefagarbeider på et sykehjem som ansetter mange ufaglærte. Sykehjemmet vårt har mange pasienter med flere og komplekse diagnoser. Nå har et familiemedlem spurt om jeg kan anbefale min kusine til ekstravakter på sykehjemmet. Jeg kjenner henne ikke veldig godt, men jeg kjenner henne godt nok til å ikke føle meg komfortabel med å anbefale hun videre. Jeg prøvde å svare dette men fikk svar tilbake at det er bare noe jeg som familie bør gjøre. Til info: Min kusine har ingen relevant erfaring innenfor helsesektoren og er under 20. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 4958b...cfe
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Ingenting. Du må ikke anbefale folk du ikke vet vil gjøre en god jobb. Det vil slå tilbake på deg selv. Anonymkode: 23e96...619 1
Duff Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Jeg anbefaler kun mennesker jeg har jobbet sammen med. I ditt tilfelle ville jeg ikke anbefalt. 1
Ullvott Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Enig med AB! Du skal ikke anbefale noen du ikke er komfortabel med å anbefale. Er hun interessert i jobb får hun vise nok initiativ til å spørre selv. Man må ta hensyn til pasienter og kolleger, og da kan man ikke anbefale noen bare fordi man er i familie med dem.
Kanutte Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Jeg skiller mellom familie og jobb. Skulle en av mine slektninger søke på jobb hos oss ville jeg sagt at jeg var inhabil i saken (jeg sitter med ansettelser og er faktisk også inhabil i slike saker). Regner allikevel med at sjefen min hadde spurt meg og han ville da fått et ærlig svar.
Eneri Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 Du får bare si til din kusine at hun får levere en åpen søknad/evt søke på utlyste stillinger der. Det du evt kan bidra med overfor henne, er å beskrive hvilke arbeidsoppgaver en slik jobb omfatter. Si at du ikke har med ansettelser å gjøre. Jeg ville ikke anbefalt henne slik hun ber om, enig i at det kan slå negativt tilbake på seg selv hvis hun er udugelig/absolutt ikke passer til slik jobb. Du beholder en grei tone med familien din om du sier dette med åpen søknad osv, og så får du heller svare sjefen ærlig/helt nøytralt hvis du blir spurt om kusinen din etter at de evt har mottatt søknad (hvis der framgår eller blir nevnt at dere er i familie)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå