AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Jeg jobber som helsefagarbeider på et sykehjem som ansetter mange ufaglærte. Sykehjemmet vårt har mange pasienter med flere og komplekse diagnoser. Nå har et familiemedlem spurt om jeg kan anbefale min kusine til ekstravakter på sykehjemmet. Jeg kjenner henne ikke veldig godt, men jeg kjenner henne godt nok til å ikke føle meg komfortabel med å anbefale hun videre. Jeg prøvde å svare dette men fikk svar tilbake at det er bare noe jeg som familie bør gjøre. Til info: Min kusine har ingen relevant erfaring innenfor helsesektoren og er under 20. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 4958b...cfe
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Ingenting. Du må ikke anbefale folk du ikke vet vil gjøre en god jobb. Det vil slå tilbake på deg selv. Anonymkode: 23e96...619 1
Duff Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Jeg anbefaler kun mennesker jeg har jobbet sammen med. I ditt tilfelle ville jeg ikke anbefalt. 1
Ullvott Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Enig med AB! Du skal ikke anbefale noen du ikke er komfortabel med å anbefale. Er hun interessert i jobb får hun vise nok initiativ til å spørre selv. Man må ta hensyn til pasienter og kolleger, og da kan man ikke anbefale noen bare fordi man er i familie med dem.
Kanutte Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Jeg skiller mellom familie og jobb. Skulle en av mine slektninger søke på jobb hos oss ville jeg sagt at jeg var inhabil i saken (jeg sitter med ansettelser og er faktisk også inhabil i slike saker). Regner allikevel med at sjefen min hadde spurt meg og han ville da fått et ærlig svar.