Gå til innhold

NRK Debatten - Sophie Elise og Kristin Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes faktisk Sophie Elise kom bedre ut av debatten enn Kristin

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Anwa skrev:

Kvinner kjenner kroppspress. Kvinner har blitt utsatt for dette i stor grad lenge. Siden denne personen det hetser rundt representerer mye av dagens kroppspress, engasjerer det selvfølgelig mange. Fordi de ungdommene som sliter med dette nå, tør ikke nødvendigvis å stikke seg ut for å si at "Nei vet du hva, dette er ikke greit lenger". Og slikt er det som regel med all urett. Det er ikke nødvendigvis de som opplever uretten som roper høyest fordi de er skadelidende under den.

Derfor er det viktig å synliggjøre ting, og hva er dagens viktigste medium? Jo nemlig; Internett.

Foreldre har ikke nubbsjangs å regulere hva barna deres blir utsatt for av meninger og inntrykk. Har de foreldrekontroll på pc, pad og smarttelefon hjelper det lite med mindre alle vennene til barnet også har det.

For det handler ikke bare om å sitte og lese en blogg, men det handler om de kollektive holdningene som oppstår i formbare barnesinn pga det som representeres, og pga slike som Sofie Elise et det endel av ungdomskultur. Og endring kommer ikke av at man sitter stille og holder kjeft. 

"Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!"

Ja, stakkars de unge jentene... 

Utgangspunktet mitt er ikke så veldig komplisert. Foreldrene må få øynene bort fra smarttelefonen sin, og ha gode samtaler med barnet sitt, og veilede de. Samtidig må de være gode forbilder for barna sine med å ikke lage et hysteri rundt alle sine egne komplekser som barna adopterer. For er det et sted komplekser til barn starter så er det via foreldre, ikke med en blogg fra en annen ung jente. 

Dette er et "ikke-problem", hvis foreldrene selv tok et ansvar. 

Hilsen far til jente på 17 år, som har brukt utallige timer i lag med jentungen fra hun fikk sin første internettilgang, og veiledet til jeg har blitt grønn, i stedet for at nettbrettet eller mobilen har vært en kjærkommen pause i hverdagen fra ungen. 

Anonymkode: 3cc30...e2c

• Liker 2
Skrevet
På 20.3.2019 den 0.52, Miss.Wildfox skrev:

Kjenner jeg blir provosert av Kristin og lynsjingen hennes. Debatten er viktig å ta, absolutt, men så var det måten å gjøre det på. Hun var ikke snau med Isabel Raad heller. Men det som provoserer meg mest er vel egentlig hvor lite feilfri hun er selv. Utlevering av barn og tredjeparter en en minst like stor og viktig debatt når det kommer til influensere, og her er etikken til Kristin på ville veier. Til å være ei dame som ville leve livet som frivillig barnløs er det imponerende hvordan hun klarer å melke penger ut fra det uplanlagte svangerskapet og den ufødte ungen sitt privatliv. 

Hvis man først skal sette pekefinger på noen å leke politi her..

«Den ufødte ungen sitt privatliv» ha ha ha ler meg ihjel. Du tuller nå, ikke sant?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, BillebaGundersen skrev:

«Den ufødte ungen sitt privatliv» ha ha ha ler meg ihjel. Du tuller nå, ikke sant?

Klart at ungen også vil få et privat liv etterhvert som hen vokser fram. Baby er vi bare en kort stund i livet.

Anonymkode: b55a3...93e

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av BillebaGundersen
AnonymBruker
Skrevet
På 19.3.2019 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Solvang er også mye mindre "på" enn han pleier å være. Sånn må det bli, når debatten er som den er. Det er ikke topp-politikere som avbryter og kjefter på hverandre, men håper han stiller hardere, kritiske spørsmål etter hvert.

Anonymkode: aa2f5...100

Det var helt tydelig at dette er et tema han har null interesse for 😄

Anonymkode: e24db...c63

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var helt tydelig at dette er et tema han har null interesse for 😄

Anonymkode: e24db...c63

Jepp. Den debatten kunne vært mye bedre med en debattleder som hadde satt seg inn i rosabloggernes vidunderlige verden.

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart at ungen også vil få et privat liv etterhvert som hen vokser fram. Baby er vi bare en kort stund i livet.

Anonymkode: b55a3...93e

Joken var ufødt+ privatliv, privatlivet til et foster.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stakkars de unge jentene... 

Utgangspunktet mitt er ikke så veldig komplisert. Foreldrene må få øynene bort fra smarttelefonen sin, og ha gode samtaler med barnet sitt, og veilede de. Samtidig må de være gode forbilder for barna sine med å ikke lage et hysteri rundt alle sine egne komplekser som barna adopterer. For er det et sted komplekser til barn starter så er det via foreldre, ikke med en blogg fra en annen ung jente. 

Dette er et "ikke-problem", hvis foreldrene selv tok et ansvar. 

Hilsen far til jente på 17 år, som har brukt utallige timer i lag med jentungen fra hun fikk sin første internettilgang, og veiledet til jeg har blitt grønn, i stedet for at nettbrettet eller mobilen har vært en kjærkommen pause i hverdagen fra ungen. 

Anonymkode: 3cc30...e2c

Flott at du investerer din tid i din datter. Dessverre er du "bare" hennes Far og uansett for mye fornuft du forkynner så er det ikke din aksept datteren din higer etter, det er sine likemenn. Det hører med menneskelig natur og med ungdommelig arroganse. Når ungdommene våre er mest sårbare og formbare, er de mest vanskelig å nå inn til. De spiller ulike roller, og har utviklet klare skillelinjer mellom datter, elev og venn og spiller og skiller disse rollene sømløst. 

Og det er her problemet ligger. Pga den isolasjonen Internett og sosiale medier skaper så har ikke foreldre innsyn i det indre livet til barna sine på samme måte som før, og barn har flere gode muligheter til å skjule vansker for foreldrene. Og disse vanskene kan ikke bare oppstå uten at foreldrene enser det, de kan uhemmet få florere gjennom nettsamfunn. Barn kan sammen sette ild oppunder komplekser og tilogmed føle en form for tilhørighet når tusenvis av andre brukere hater seg selv akkurat like mye. 

Dagens barn bøyer teknologien under sin vilje, og Internett er ikke bare fantastisk men fantastisk farlig i de gale hender, og det har jeg sett utallige eksempler på at foreldre i dag ikke forstår.

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, BillebaGundersen skrev:

Ungen er ikke født enda men jeg vet allerede hvordan han ser ut. Jeg vet at han skulle vært tvilling, men den er død. At navlesnoren hans er misdannet. I tillegg til at han i utgangspunktet ikke var ønsket.

Og dette vet jeg fordi foreldrene ønsker å tjene klikk og penger. Alt ligger åpent og ute på nett og vil følge ungen i evig tid, kan søkes opp av alle. Den ufødte ungen har allerede en veldokumentert digital identitet. Le så mye du vil, men det er helt sykt. 

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Ungen er ikke født enda men jeg vet allerede hvordan han ser ut. Jeg vet at han skulle vært tvilling, men den er død. At navlesnoren hans er misdannet. I tillegg til at han i utgangspunktet ikke var ønsket.

Og dette vet jeg fordi foreldrene ønsker å tjene klikk og penger. Alt ligger åpent og ute på nett og vil følge ungen i evig tid, kan søkes opp av alle. Den ufødte ungen har allerede en veldokumentert digital identitet. Le så mye du vil, men det er helt sykt. 

Det at de lager en miniserie om sin ufødte sønn er ingenting galt med. Denne serien de har er jo så koselig og fin 😍👍

Ingen uke uten denne fine serien ❤😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...