Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går siste året på videregående og får helt ærlig ingen hjelp av utdanningsvalg av mine foreldre. De er mer opptatt av at jeg skal fullføre deres drømmer som de ikke klarte å fullføre selv, enn å ta valg som faktisk kanskje tilpasser meg best. Jeg har søkt litt her og der på samordna, men ingenting av det jeg søkte på var av interesse for å være ærlig.

Jeg har middels ok karakterer, og har de beste karakterene i fag som entreprenørskap, samfunnsfag, markedsføring osv. Har hatt alle de obligatoriske fagene man må ha på vis, i tillegg hadde jeg markedsføring osv, da jeg ikke liker realfag. 

Jeg har i det siste tenkt litt på dette med eiendomsmegling, jeg føler dette er noe som kunne passet meg, jeg vet ikke helt HVORFOR, men det ligger vel i at jeg alltid har hatt en tendens til å være flink med å selge ting til andre, uansett hva det skulle være noe. Jeg kunne selge alt fra ideer til gjenstander, har i enkelte perioder tjent så mye som over 100.000kr på salg av ulike ting og tjenester. Jeg er flink med ord, og får folk til å like det jeg prøver å selge dem. Da jeg ikke har så mange å snakke om dette med, og mine rådgivere på skolen ikke er så flinke til å ta meg seriøs, så har jeg lyst til diskutere dette med dere. Kunne dette yrket vært noe for meg med tanke på det jeg beskriver meg som? og er dette et yrket som er verdt å satse på? med tanke på hvordan alt i verdens stadig blir dyrere og dyrere? og hvordan er mulighetene for å bygge seg opp? noen eiendomsmeglere her som vil dele en typisk hverdag for meg og hva ligger sånn ca lønnen på? hvordan er veien videre for videreutvikling og oppbygging? takk for svar

Anonymkode: 58089...518

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig konkurranseutsatt yrke, særlig i disse digitaliseringstider. Sjansen er realtivt stor for at du må finne deg noe annet å drive med, eller jobbe deg opp helt fra bunn, dvs jobbe tilnærmet gratis en lengre periode for å etablere deg selv som megler. 

Anonymkode: e218d...cb7

AnonymBruker
Skrevet

Du får jobb om du er dyktig. Så er du virkelig flink med ord og å selge så kan yrket passe deg. Kanskje du kan prøve å jobbe som selger mens du studerer, det er jo en god erfaring? 

Anonymkode: 048e3...778

AnonymBruker
Skrevet

hva med feks butikkledelse(fagskolestudie), eller markedsføringsledelse på bi? på sistnevnte er det blant annet samfunnsøkonomi

Anonymkode: c87b7...528

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper ting blir endret, at man får bare en fast provosjon for et salg. Uansett prisklasse. Det er altfor dyrt å selge bolig i norge, utvover å hente inn data og lage annonse så kan de ikke kreve mer enn 10-20 000kr.

Anonymkode: aaeec...b6a

Skrevet

Jeg har bare møtt ufyselige eiendomsmeglere, så jeg tenker umiddelbart at jeg ikke ville ha anbefalt det. Men lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en rådgiver på skolen din du kan snakke med? Uansett bør du huske på at du er ung og helt vanlig å tråkke feil et par ganger før du finner din hylle i livet. Det er også greit å ikke vite hva du vil trives med de neste førti årene.

Anonymkode: b613e...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Det er beinhardt å overleve i den bransjen! De som er gode tjener grovt, men mange får ikke lønn i det hele tatt i mange måneder. 

Min eks tjente vel 150 000 på sitt første år i jobb. SÅ mange har feil inntrykk av brandjen og tror det er masse penger å tjene, men det er bare sant for noen få. I tillegg ser man jo (som holdningene i tråden her) at det er en yrkesgruppe som mange ser ned på, det kan også være litt tøft i lengden å måtte forsvare yrket sitt.  Sier ikke at man ikke bør velge det, men da må du virkelig brenne for det. 

Anonymkode: 3f413...503

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper ting blir endret, at man får bare en fast provosjon for et salg. Uansett prisklasse. Det er altfor dyrt å selge bolig i norge, utvover å hente inn data og lage annonse så kan de ikke kreve mer enn 10-20 000kr.

Anonymkode: aaeec...b6a

Da hadde de ikke overlevd. De får bare 30-35 % av denne summen, resten tar kontoret. 3000 kr per salg, og realistisk sett kanskje 4 salg på en mnd. ( hvis du er god/middels god). Det hadde ikke gått med en månedslønn på 12 000kr. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

markedsføringsledelse på bi? på sistnevnte er det blant annet samfunnsøkonomi

Markedsføring er også et fagområde det er vanskelig å få relevant jobb, annet enn at du selvsagt kan jobbe med salg. Men salg kan du også jobbe med uten utdannelse, hvis du skjønner hva jeg mener. Alle som tar en økonomigrad tar også litt samfunnsøkonomi, men kun ett enkelt fag har ingen praktisk verdi i arbeidslivet.

AnonymBruker
Skrevet

ts, hva med bachelor i øk.adm eller entrepenørskap?

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Markedsføring er også et fagområde det er vanskelig å få relevant jobb, annet enn at du selvsagt kan jobbe med salg. Men salg kan du også jobbe med uten utdannelse, hvis du skjønner hva jeg mener. Alle som tar en økonomigrad tar også litt samfunnsøkonomi, men kun ett enkelt fag har ingen praktisk verdi i arbeidslivet.

ja, det beste innen markedsføring er å lære seg digital markedsføring, og ikke gå tre år med teori. kanskje bedre med en økonomiutdannelse og evt bygge på?

AnonymBruker
Skrevet

Søskenbarnet mitt jobber som det, heldigvis tjener mannen hennes godt, for hun tjener latterlig lite! Er bare fullmektig enda da, tror hun har 250 000 i året, og en sjelden gang en bonus/provisjon. 

Anonymkode: b86d9...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Har en ung slektning som utdannet seg som eiendomsmegler på BI. Hun er helt ærlig veldig pen, blond og blåøyd. Hun er sporty, pen, har perfekte tenner og et vinnende smil. Folk faller som fluer for hennes utseende, og hun har ikke hatt noe problem med å få oppdrag. Kundene ser henne på bilder på meglerbyråets hjemmeside, og ringer automatisk til henne eller emailer henne, fremfor kolleger som kanskje har jobbet i firmaet lenger enn henne.

Så på meg virker det som en bransje man bør ha med seg utseendet for å lykkes skikkelig.

Anonymkode: 7c6de...fa0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, det beste innen markedsføring er å lære seg digital markedsføring, og ikke gå tre år med teori. kanskje bedre med en økonomiutdannelse og evt bygge på?

Problemet er ikke først og fremst at pensum er utdatert, men i likhet med eiendomsmeglere, det utdannes for mange. Det er helt enkelt ikke nok jobber der ute.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har en ung slektning som utdannet seg som eiendomsmegler på BI. Hun er helt ærlig veldig pen, blond og blåøyd. Hun er sporty, pen, har perfekte tenner og et vinnende smil. Folk faller som fluer for hennes utseende, og hun har ikke hatt noe problem med å få oppdrag. Kundene ser henne på bilder på meglerbyråets hjemmeside, og ringer automatisk til henne eller emailer henne, fremfor kolleger som kanskje har jobbet i firmaet lenger enn henne.

Så på meg virker det som en bransje man bør ha med seg utseendet for å lykkes skikkelig.

Dette er dumt!  

Men jeg tenker jeg skal gi det et forsøk, dette er noe jeg virkelig i det siste har fått interesse for framfor alle andre studier som er å finne. Jeg vet at arbeidsmarkedet er i utvikling og alt av jobb blir bare tøffere og tøffere. Men hadde ikke livet kommet med utfordringer, så hadde ingen klart seg. Jeg skal nok klare meg. Skal satse på gode karakterer, en del jobb ved siden av og bare prøve å utvikle meg på best mulig øyne. Jeg er dessverre ikke blond eller blåøyd, men god og flink i det jeg bestemmer meg foe å mestre :) 

Anonymkode: 58089...518

AnonymBruker
Skrevet

Spør Truls Svendsen, han er jo utdannet eiendomsmegler....han har riktignok aldri jobbet som det men....:fnise:

Fra spøk til alvor, om det er det du vil så synes jeg du skal satse på det. 

Anonymkode: 97477...d99

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg ser man jo (som holdningene i tråden her) at det er en yrkesgruppe som mange ser ned på, det kan også være litt tøft i lengden å måtte forsvare yrket sitt. 

Den eneste negative kommentaren her har vel vært min. Jeg ser ikke ned på yrkesgruppen, men har dessverre aldri møtt en eiendomsmegler som har vært noe annet enn slu. Kanskje det er slike folk som trekkes mot yrket, eller kanskje det er bransjen som gjør enkelte slik, at de rett og slett må være sånn for å overleve. Vet ikke, men er redd det kan være sistnevnte.

Ønsker fortsatt TS lykke til - det viktigste er å gjøre noe man liker. Og det er jo bare flott hvis man kan motbevise fordommer på veien!

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, du har rett i det. Har merket selv og sett i andre salgs- og markedsføringsyrker at det er rett og slett utseende som er den primære kvalifikasjonen, fordi er man i "H.A.F"-kategorien (Hot As F#ck) så er det viktigere enn bachelor. I tillegg så er "folk" slik - og i dette tilfellet mannlige kunder er nok "svake" for ei som er meget pen, stilig, utadvendt og alt det der og disse kundene legger seg nok flate for uansett hvilket salgshonorar hun du nevner mener at er "riktig pris". Hun kan uten tvil og uten problemer bare legge på flere tusener av kroner på honoraret uten at de fleste kunder sier et pip imot det.

Dette ser vi også på andre områder. Bloggere som er veldig bra ut (H.A.F. kategori) tjener 7-sifrede beløp på blogging og sponsing / markedsføring av andre produkter - gjerne i "samarbeid" via Instagram og lignende sosiale medier. 

Husker når en medstudent for noen år siden sa til meg at han gikk forbi markedsføringsklassen på BI (Selv studerte han vanlig Øk-Adm bachelor). Han sa at det føltes som om det var "Model Casting" han gikk forbi - en slags overlegen, klonet "rase" av hot babes som stod der og som Hitler kunne ha vært stolt av, genetisk sett. 

Måtte bare le, men det er sant. Det er disse som alltid "stormer fremover" og har få problemer på arb.markedet. De er "eliten" i form av utseendet sitt.

Anonymkode: eb9cc...062

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...