AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Så her er saken: Jeg har jobbet for en oppstart bedrift nå i nærmest 3 år. Bedriften har hatt en enorm vekst. Jeg vil si at både jeg og mine (kolleger som har sluttet nå) jobbet ræva av oss for at bedriften skal nå der dem er nå. Dag, kveld og natt. Vi drepte oss selv. Men når bedriften nådde toppen og vant over konkurrentene. Miljøet på innsiden var knust. Dem hadde 0 fokus på det. Bedriften startet å gi leder stillinger til non kompetente og uerfarene folk, mye omorganisering, mye frekkhet fra HR osv masse og masse. Dette førte til at alle de flinke sluttet. Jeg ble igjen, men nylig gav dem meg en litt høyre stilling og tok den av meg i løpet av noen måneder for å spare penger. Jeg så over det og tenkte sånn er det i livet og gikk videre. Fikk en skade i armen, jeg ba om tilrettelegging mens legen min oppfordret meg til å ta en måneds sykemelding, men jeg ville jobbe og stå for at bedriften skal overleve, men skaden ble bare verre og verre( fysisk jobb faktisk). Dem vet at jeg er flink, men setter ikke pris på det arbeidet jeg gjør. Jeg snakket med HR dem snakket med sjefen og dem har startet å passe på meg osv, men litt sent nå. Jeg er dritt lei, trøtt og sliten av å være der. Jeg søkte jobb utenfor bedriften og fikk en ny og langt bedre stilling med mer ansvar, bedre lønn, utviklingsmuligheter og stor bedrift. Jeg jobber fortsatt i min forrige bedrift, arbeidstiden er veldig forskjellig, men det er en en jobb ved siden av studiene 40 % 2 dager i uken 8-16. Men før jobbet vi alt ifra 5,4,3 osv dager i uken. Nå holder jeg det kun til 2 dager i uken. Så saken er at den nye bedriften vil mest sannsynlig gi meg et jobbtilbud og dem vil at jeg skal gjennomføre et kurs i 5 uker, som de betaler for, kurset i seg seg er viktig for jobben og er veldig dyrt, men dem dekker det. Men gir ikke noe lønn under kurset. Etter kurset rett i jobb med lønn. Problemet er at kurset er fra 8-16 en hel arbeidsdag i 5 uker, dette fører til at jeg ikke kan jobbe de 2 dagene i "gamlebedriften" nå, selv under oppsigelses tiden, jeg trenger penger også med tanke på husleie osv. Har ikke spart så mye og lånekassen gir meg ikke støtte pga lav studiebelastning. Så alt i alt om jeg dropper jobben og går kurset så har jeg ikke noe lønn og kan dermed ikke betale 1 måneds leie osv. 2 ting eg kjem på : 1. Om "gamlebedriften" kan flytte litt på vaktene mine til helgene, noen ferie dager osv. 2. Sykemelding Hva hadde du gjort? Anonymkode: 96b66...3f2 Endret 19. mars 2019 av ninab82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Del Skrevet 19. mars 2019 Tenkt på meg selv og funnet en løsning. I verstefall sykemeldt meg i den gamle jobben. Anonymkode: 42588...60d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Del Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenkt på meg selv og funnet en løsning. I verstefall sykemeldt meg i den gamle jobben. Anonymkode: 42588...60d Kun de 2 siste løsningene jeg kom på. Prøver å komme på noe annet, men ingenting. Kom gjerne med forslag Anonymkode: 96b66...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Del Skrevet 19. mars 2019 Jeg kjenner jeg lurer på hva slags kurs det er. MÅ du ha det? Kan du ta igjen de dagens du jobber på noen måte? (Føres det fravær, er det eksamen) Anonymkode: 51a20...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Del Skrevet 19. mars 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner jeg lurer på hva slags kurs det er. MÅ du ha det? Kan du ta igjen de dagens du jobber på noen måte? (Føres det fravær, er det eksamen) Anonymkode: 51a20...77f Jobben har med sikkerhet å gjøre.Man må innom disse kursene for å bli kvalifisert, skriver blant annet også kontrakt med myndighetene. Det er ikke bare 1 kurs, men 2 og de er kjempe dyre. Så fravær går ikke. Det har eksamen også. Men den nye bedriften sagt seg opp villig til å betale for de. Men jeg må stille opp. Det eneste er Om "gamlebedriften" kan flytte litt på vaktene mine til helgene, noen ferie dager osv. Men dem kommer ikke til å la meg ta de dagene tror jeg. Men kan høre med de muligens de kan. Anonymkode: 96b66...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #6 Del Skrevet 20. mars 2019 Dessverre er det du beskriver ganske vanlig i arbeidslivet, anno 2019 så er det rovdrift som er normalen. Nesten alle arbeidsgivere vil forsøke seg på det dersom du lar dem, så man må stå opp for seg selv, om nødvendig med vold. Men bra du har funnet ny jobb. Å lyve om en sykemelding slik at du slipper den gamle jobben vil kunne slå tilbake på deg hvis det skulle bli kjent for den nye arbeidsgiveren. Samtidig ser jeg ikke at du har så mye valg, det høres jo ikke ut som om den gamle jobben er villig til å tilrettelegge på noe vis 😕 Kan du alternativt snakke med ny arbeidsgiver og ta kurs på kveldstid? Flytte på kurset litt fremover i tid? Anonymkode: ced0d...8be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Del Skrevet 20. mars 2019 Ingen som reagerer på at han må ta kurset uten lønn? Det synes jeg høres helt på jordet ut. Anonymkode: e265c...a20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #8 Del Skrevet 20. mars 2019 Ta ferie? Anonymkode: a05d7...df4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #9 Del Skrevet 20. mars 2019 5 ukers kurs uten lønn hørtes veldig spesielt ut. Om ikke dette er en type kurs som er vanlig at arbeidstaker tar selv for å bedre oddsen for en jobb, eks offshore sikkerhetskurs. Har inntrykk av at slike kurs betaler arbeidstaker ofte selv for å komme innenfor døren og bli ansatt. Anonymkode: 064ea...7d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 20. mars 2019 #10 Del Skrevet 20. mars 2019 Hvis du har en fysisk skade som gjør at du ikke kan jobbe i nåværende jobb, og de ikke kan tilrettelegge på noen måte slik at du kan utføre arbeidsoppgaver, mens kurset ikke krever fysisk jobbing, så KAN du vel få sykemelding. Men det høres litt gråsone ut å be om sykemelding for å så dra på kurs, du er jo helt tydelig ikke ute av stand til å utføre en eller annen jobb, iallefall. Hvis den nye jobben din er så mye bedre betalt enn den forrige, og du allerede har skrevet kontrakt og er sikret at du skal få den så fort kurset er gjennomført, så ville jeg bare skaffet meg et forbrukslån for å betale helt nødvendige leveutgifter den måneden, og så betalt det ned igjen så fort jeg fikk lønn fra ny arbeidsgiver. Det burde jo gå helt fint. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mars 2019 #11 Del Skrevet 20. mars 2019 Jeg har ikke noe svar til deg TS, men jeg har et spørsmål: Er dette kurs du må gjenta? Altså er det en sertifisering som du må gjenta hvert 5 år eller lignende? Hvem skal betale din tapte arbeidstid da? Er dette et kurs som er et krav i den bransjen, slik at du ved å ta dette kurset kan arbeide i flere bedrifter og det er noen kurs du må ta den ene gangen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 20. mars 2019 #12 Del Skrevet 20. mars 2019 1 minutt siden, Nuith skrev: Hvis du har en fysisk skade som gjør at du ikke kan jobbe i nåværende jobb, og de ikke kan tilrettelegge på noen måte slik at du kan utføre arbeidsoppgaver, mens kurset ikke krever fysisk jobbing, så KAN du vel få sykemelding. Men det høres litt gråsone ut å be om sykemelding for å så dra på kurs, du er jo helt tydelig ikke ute av stand til å utføre en eller annen jobb, iallefall. Hvis den nye jobben din er så mye bedre betalt enn den forrige, og du allerede har skrevet kontrakt og er sikret at du skal få den så fort kurset er gjennomført, så ville jeg bare skaffet meg et forbrukslån for å betale helt nødvendige leveutgifter den måneden, og så betalt det ned igjen så fort jeg fikk lønn fra ny arbeidsgiver. Det burde jo gå helt fint. Støtter denne - er det et type sikkerhetskurs vil jeg anta det er litt fysisk aktivitet der også ikke bare teori - ergo å sykemelde seg fra jobben synes jeg ikke du skal. Har du da ikke penger får du ta forbrukslån eller annet. Hvis eneste oppstartsmulighet på kurset er at du må gå før i jobben så mu du bare prøve å få de med på at du får gå før eller jobbe utenom kurstid - men jeg synes vel du bør ha gode nok argumenter for at du skulle få gå før. Ikke bruke som trussel at du evnt. sykemelder deg MEN at du også har en fysisk skade som de bør ta hensyn til og det at du har stått på for bedriften i oppstartsfasen. Synes det var litt uklart men du må jo være sikker på at du har jobb etterpå før du går inn på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #13 Del Skrevet 20. mars 2019 I forhold til det økonomiske: For en så kort periode, og siden du vil få bedre lønn, er forbrukslån et alternativ. Du er forpliktet til å jobbe ut oppsigelsestiden. Kurs eller ikke kurs. Du kan ikke sykmeldes for å dra på kurs med mindre det er reelt at du er for syk til å være på jobb, mens det ikke er noe helsemessig i veien for å være på kurset. Husk at arbeidsgiver kan bestride sykmeldingen din. Det vil ikke ta seg bra ut hvis du først leverer sykmelding, og så får de snusen i at du tar et fulltids kurs. Da skal du være rimelig sikker på at du har ditt på det tørre rent juridisk/medisinsk. Hva som tidligere har foregått mellom deg og arbeidsgiver har liten betydning. At de har behandlet deg dårlig har ikke noe å si ift oppsigelsestiden, med mindre du går til sak mot dem. Anonymkode: 3fe73...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Del Skrevet 20. mars 2019 4 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg har ikke noe svar til deg TS, men jeg har et spørsmål: Er dette kurs du må gjenta? Altså er det en sertifisering som du må gjenta hvert 5 år eller lignende? Hvem skal betale din tapte arbeidstid da? Er dette et kurs som er et krav i den bransjen, slik at du ved å ta dette kurset kan arbeide i flere bedrifter og det er noen kurs du må ta den ene gangen? Nei. Kursene tar man kun 1 gang= Samme som førerkortet. 😂 Sikkert mange andre interne kurs, men inngår arbeidstid noe annet. Det er et krav ja. Dette er et krav som er satt av myndighetene. At dem betaler for kursene i seg selv er tipp topp. Da kan man jobbe med det andre steder osv. Anonymkode: 96b66...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #15 Del Skrevet 20. mars 2019 4 timer siden, Nuith skrev: Hvis du har en fysisk skade som gjør at du ikke kan jobbe i nåværende jobb, og de ikke kan tilrettelegge på noen måte slik at du kan utføre arbeidsoppgaver, mens kurset ikke krever fysisk jobbing, så KAN du vel få sykemelding. Men det høres litt gråsone ut å be om sykemelding for å så dra på kurs, du er jo helt tydelig ikke ute av stand til å utføre en eller annen jobb, iallefall. Hvis den nye jobben din er så mye bedre betalt enn den forrige, og du allerede har skrevet kontrakt og er sikret at du skal få den så fort kurset er gjennomført, så ville jeg bare skaffet meg et forbrukslån for å betale helt nødvendige leveutgifter den måneden, og så betalt det ned igjen så fort jeg fikk lønn fra ny arbeidsgiver. Det burde jo gå helt fint. Målet er å slutte selv om dem tilrettelegger. Jeg lar dem ikke ødelegge denne muligheten for meg, så jeg gjør alt jeg må. Ønsker helst ikke ta noe lån. Men som du sier jeg må sikre meg jobben først. Anonymkode: 96b66...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå