Gå til innhold

Facebook og depresjon - hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei blid og glad dame, vanligvis. Støttende og oppmerksom. Nå har jeg fått en depresjon og føler et enormt press på grunn av Facebook. Jeg får masse meldinger jeg ikke makter å svare på, og jeg får til og med meldinger der folk spør meg om jeg er sur. 

Hva i all verden gjør jeg? Legger ut på Facebook at jeg har en depresjon og må få hvile? Eller skal jeg bare overse meldinger? Og kanskje fortelle det senere? Jeg blir litt fortvila. Hjelp? 

Anonymkode: 3664a...dda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å logge av Facebook for en stund. Kan hjelpe veldig

Anonymkode: bf77c...356

• Liker 3
Skrevet

Logg av og slett evtaæ app på telefon. Det er helt greit å gjøre!💛

Skrevet

Du har tydeligvis vært veldig synlig der. Da er det normalt om andre lurer på hvorfor du brått er "borte".

Skriv en status om at du er litt i din egen boble om dagen. Det er lov. "Kommer tilbake mer tilstedeværende" kan du skrive. Er vel ok det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du har tydeligvis vært veldig synlig der. Da er det normalt om andre lurer på hvorfor du brått er "borte".

Skriv en status om at du er litt i din egen boble om dagen. Det er lov. "Kommer tilbake mer tilstedeværende" kan du skrive. Er vel ok det? 

Ja, veldig! Det er nok det som slår tilbake på meg nå. 

Ja, det var lurt. Takk skal du ha. Jeg har ikke så lyst til å si hva det er, når jeg står midt oppi det. 

TS

• Liker 1
Gjest SeptemberRose
Skrevet

Skriv at du tar kontakt igjen når du føler deg bedre.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SeptemberRose skrev:

Skriv at du tar kontakt igjen når du føler deg bedre.

På veggen? 

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, veldig! Det er nok det som slår tilbake på meg nå. 

Ja, det var lurt. Takk skal du ha. Jeg har ikke så lyst til å si hva det er, når jeg står midt oppi det. 

TS

God bedring da. Kjipt å være der du er nå. Ingen trenger å vite nøyaktig hva 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv en sånn status. Det er alt for mange som bare tar det som oppmerksomhetssyk. Eventuelt så kommer du til å bli bomba av meldinger. Logg av en stund, og om noen sender deg melding på telefonen eller ringer så kan du jo svare noe sånt enkelt om at du er ikke helt i form om dagen. Eller noe lignende

Anonymkode: bf77c...356

• Liker 7
Gjest SeptemberRose
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På veggen? 

TS

Ja, det tenkte jeg ikke på men ja, gjør det. Så slipper du å svare på alle meldinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Skriv det til hver enkelt.

Anonymkode: dfa30...0d4

Gjest Kritt
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På veggen? 

TS

Jeg ville ikke skrevet på veggen at du ikke er bra, med mindre du ønsker oppfølgingsspørsmål. Skriv heller bare at du velger å ta en pause fra Facebook. Ikke svar eller lik om noen kommenterer.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje best å bare logge av - og rydde opp i det sosiale livet mitt når jeg har blitt frisk igjen. Hadde dere blitt sure om noen aldri svarte på messenger? Tatt det personlig? Er det kanskje bedre å deaktivere? Huff, så i villrede jeg. Tenk at Facebook skal gi meg sånne bekymringer. Blæh! 

TS 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje best å bare logge av - og rydde opp i det sosiale livet mitt når jeg har blitt frisk igjen. Hadde dere blitt sure om noen aldri svarte på messenger? Tatt det personlig? Er det kanskje bedre å deaktivere? Huff, så i villrede jeg. Tenk at Facebook skal gi meg sånne bekymringer. Blæh! 

TS 

Det er ikke noe med å ta det personlig. Når noen brått forsvinner ut av min sfære så blir jeg bekymret for vedkommende. Det er noe med at "ting ikke er som normalt". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg ut av facebook, sett profilen din. Det er det beste rådet som kan gis.

Anonymkode: 5057f...d4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei blid og glad dame, vanligvis. Støttende og oppmerksom. Nå har jeg fått en depresjon og føler et enormt press på grunn av Facebook. Jeg får masse meldinger jeg ikke makter å svare på, og jeg får til og med meldinger der folk spør meg om jeg er sur. 

Hva i all verden gjør jeg? Legger ut på Facebook at jeg har en depresjon og må få hvile? Eller skal jeg bare overse meldinger? Og kanskje fortelle det senere? Jeg blir litt fortvila. Hjelp? 

Steng facebooken din for meldinger. Slutt å være aktiv på facebook, du kan fint leve uten sosiale medier.

Anonymkode: 680f0...33c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare latt være å svare til jeg følte for det. 

Anonymkode: 40aa2...838

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Hva med: ( bilde av vårblomster eller noe og hei alle sammen. Jeg er kommer til å logge av Facebook for en tid. Plutselig så sliten og trenger litt pause fra verden og fra å være sosial. En asosial ferie nærmest, he he. Takk så mye til alle som har sendt meldinger. Svarer alle etterhvert. Ha supre dager alle som en 😄😄. Glad i dere og snakkes snart. 🌹🌹🌹

noe av greia med depresjon er jo at problemer blir store og virker uoverkommelig. Helt normalt for depresjon.. 

ev og om du orker.. ett standar svar til alle som skriver til deg på messenger.  « hei. Trenger bare litt alenetid. Sliten. Men tar kontakt når mer ovenpå. Klem»

det må jo tilpasses hva som passer for deg som person da...

Tror selv jeg villa gått for det første. Mindre jobb. Og de som gidder kan finne det.

om noen i min omgangskrets bare sluttet å svare ville jeg blitt bekymret. Veldig. Om det var nær venn ville jeg ikke gitt opp å ta kontakt. Selv om jeg ville gitt rom. Om du vil ha fred fra meg, for godt og lenge, må du fortelle meg det. Jeg er glad i mine venner. Har mistet folk. Er selv bipolar 2. Vet at total isolasjon over tid ikke alltid er det beste ved depresjon. 

Du får veldig motstridende råd. Det er sikkert forvirrende. Håper du finner det rette for deg. Og riktig god bedring. ❤️

Anonymkode: d66b0...dd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med: ( bilde av vårblomster eller noe og hei alle sammen. Jeg er kommer til å logge av Facebook for en tid. Plutselig så sliten og trenger litt pause fra verden og fra å være sosial. En asosial ferie nærmest, he he. Takk så mye til alle som har sendt meldinger. Svarer alle etterhvert. Ha supre dager alle som en 😄😄. Glad i dere og snakkes snart. 🌹🌹🌹

noe av greia med depresjon er jo at problemer blir store og virker uoverkommelig. Helt normalt for depresjon.. 

ev og om du orker.. ett standar svar til alle som skriver til deg på messenger.  « hei. Trenger bare litt alenetid. Sliten. Men tar kontakt når mer ovenpå. Klem»

det må jo tilpasses hva som passer for deg som person da...

Tror selv jeg villa gått for det første. Mindre jobb. Og de som gidder kan finne det.

om noen i min omgangskrets bare sluttet å svare ville jeg blitt bekymret. Veldig. Om det var nær venn ville jeg ikke gitt opp å ta kontakt. Selv om jeg ville gitt rom. Om du vil ha fred fra meg, for godt og lenge, må du fortelle meg det. Jeg er glad i mine venner. Har mistet folk. Er selv bipolar 2. Vet at total isolasjon over tid ikke alltid er det beste ved depresjon. 

Du får veldig motstridende råd. Det er sikkert forvirrende. Håper du finner det rette for deg. Og riktig god bedring. ❤️

Anonymkode: d66b0...dd1

Jeg skriver med ny bruker, men det er meg TS. 

Dette var et meget godt svar - jeg gjorde som du sa. Tusen takk ❤️ 

Anonymkode: 9afc7...fed

AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke skrevet noen ting. De som poster på veggen sin at de er så slitne og sånn, fremstår fort som oppmerksomhetssyke, og den risken ville jeg ikke tatt. I tillegg åpner det for enda mer omsorg og meldinger fra de som ser den. 

Personlig hadde jeg bare svart alle som skrev til meg at "jeg er bare litt sliten om dagen, så tar en liten "sosiale medier-pause". Og at jeg heller melder på igjen når jeg er litt mer ovenpå. I stede for å brette ut problemet til flere hundre mennesker på face. Men det er meg. 

Hvis jeg absolutt skulle skrevet noe, hadde jeg fjollet det bort med at jeg skal ha en sosiale medier-pause-challange, og blir borte fra Facebook og meldinger frem til xx.xx dato. 

Selv har jeg vært deprimert av og på i 2 år, og langtidssykemeldt, det siste jeg vil, er at alle og en hver skal få greie på det, å spekulere rundt det. 

Anonymkode: f38ec...721

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...