AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Hei, Det har bodd en gammel mann over meg som nå er på sykehus. Han skal ikke bo der lenger, så familien som ikke hadde kontakt med han har kommet på banen for å selge boligen. Det er en 5-roms rett ved campus, så det blir sannsynligvis et 4-manns kollektiv over meg. Blokken er fra 1950-tallet og jeg hører trinnlyd utrolig godt. Noen som har erfaringer med å bo under kollektiv? Er skikkelig redd for at det skal støye 24/7 og at jeg ikke skal få sove. Sliter fort med å sovne og våkner lett av høye lyder, f.eks. viss folk mister ting i gulvet over meg eller generelt bare går hardt på gulvet... Vurderer om jeg skal opp og spørre om jeg kan være med å betale mellomlegg for å få oppgradert fra billigste foam under gulvet de legger til en litt mer lyddempende variant... Er det innafor? Er skikkelig nervøs over å ha kollektiv over meg så lydt det er. Kan høre dem som pusser opp over meg og nøyaktig hvor dem er i rommet. Hører en sånn subbelyd av at ene fyren går rundt i tøfler der oppe, er skikkelig plagsomt. Tanker om dette? Innafor å gå opp og spørre om lyddempende foam (selv om det sikkert ikke blir veldig lyddempende uansett da...)? Anonymkode: e4be1...8c7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei, Det har bodd en gammel mann over meg som nå er på sykehus. Han skal ikke bo der lenger, så familien som ikke hadde kontakt med han har kommet på banen for å selge boligen. Det er en 5-roms rett ved campus, så det blir sannsynligvis et 4-manns kollektiv over meg. Blokken er fra 1950-tallet og jeg hører trinnlyd utrolig godt. Noen som har erfaringer med å bo under kollektiv? Er skikkelig redd for at det skal støye 24/7 og at jeg ikke skal få sove. Sliter fort med å sovne og våkner lett av høye lyder, f.eks. viss folk mister ting i gulvet over meg eller generelt bare går hardt på gulvet... Vurderer om jeg skal opp og spørre om jeg kan være med å betale mellomlegg for å få oppgradert fra billigste foam under gulvet de legger til en litt mer lyddempende variant... Er det innafor? Er skikkelig nervøs over å ha kollektiv over meg så lydt det er. Kan høre dem som pusser opp over meg og nøyaktig hvor dem er i rommet. Hører en sånn subbelyd av at ene fyren går rundt i tøfler der oppe, er skikkelig plagsomt. Tanker om dette? Innafor å gå opp og spørre om lyddempende foam (selv om det sikkert ikke blir veldig lyddempende uansett da...)? Anonymkode: e4be1...8c7 Kan du ikke selge leiligheten din og overta den over istedenfor? Anonymkode: 77f08...f0b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Jeg kjøpte min for et år siden og har ikke råd til den over meg. Er i min første jobb og har jobbet under et år etter jeg ble ferdig med utdanningen. Anonymkode: e4be1...8c7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Er dette borettslag, så er det ikke lov å kjøpe for å leie ut. Da må eier først bo i leiligheten en periode. Er planen for slektningene å leie ut, kan de få problemer med det og, for styret skal godkjenne leietaker. Støy og uro vil også stride mot borettslagsloven. Anonymkode: 26590...427 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Du kan prøve å tilby å betale for trinnlydsplater, Men ikke sikkert de vil akseptere, Vi har tidligere tilbudt det for naboene men de nektet, fordi de platene er ganske høye og da ville gulvet komme i konflikt med dørkarmer, og det ville blitt mer jobb og dyrere for dem. Anonymkode: cebb8...fb6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 Hvis du er så vàr kan du ikke bo i blokk, enkelt og greit Anonymkode: 42f25...649
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 Først og fremst må du jo si fra om hvor lydt det faktisk er, så de kan ta hensyn til det når de pusser opp.Det siste de vil ha om de skal leie ut er mye klager fra naboer om støy.. Om du ikke sier noe, så vil de sannsynligvis ikke gjøre noe ekstra. Anonymkode: 52efe...456 1
Jr.Garcon Skrevet 19. mars 2019 #8 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Det har bodd en gammel mann over meg som nå er på sykehus. Han skal ikke bo der lenger, så familien som ikke hadde kontakt med han har kommet på banen for å selge boligen. Det er en 5-roms rett ved campus, så det blir sannsynligvis et 4-manns kollektiv over meg. Blokken er fra 1950-tallet og jeg hører trinnlyd utrolig godt. Noen som har erfaringer med å bo under kollektiv? Er skikkelig redd for at det skal støye 24/7 og at jeg ikke skal få sove. Sliter fort med å sovne og våkner lett av høye lyder, f.eks. viss folk mister ting i gulvet over meg eller generelt bare går hardt på gulvet... Vurderer om jeg skal opp og spørre om jeg kan være med å betale mellomlegg for å få oppgradert fra billigste foam under gulvet de legger til en litt mer lyddempende variant... Er det innafor? Er skikkelig nervøs over å ha kollektiv over meg så lydt det er. Kan høre dem som pusser opp over meg og nøyaktig hvor dem er i rommet. Hører en sånn subbelyd av at ene fyren går rundt i tøfler der oppe, er skikkelig plagsomt. Tanker om dette? Innafor å gå opp og spørre om lyddempende foam (selv om det sikkert ikke blir veldig lyddempende uansett da...)? Anonymkode: e4be1...8c7 Huff, føler med deg :( Det er helt innafor å spørre/foreslå annen type lydisolering (fort skal de jo uansett bytte gulv). En kan også si at dette er noe de må/bør for å overholde regler for støynivå/slippe klager. En annen ting du kan vurdere i din egen leilighet er - lyddempende plater på noen cm tykkelse i tak og så slås det på f.eks. smartpanel :) Det vil - forhør deg - ha potensiale til å dempe lyden du hører veldig! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #9 Skrevet 19. mars 2019 Takk for alle svar. Snakket med naboen ovenfor tidligere og de har allerede kjøpt inn foam. Pergo av billigste sort, men nå får jeg bare stå i det. Blir det helvete på jord så får jeg klage som fy og flytte til slutt. Får prøve å sørge for å ha god dialog med naboer fra starten av. 2 hours ago, AnonymBruker said: Er dette borettslag, så er det ikke lov å kjøpe for å leie ut. Da må eier først bo i leiligheten en periode. Er planen for slektningene å leie ut, kan de få problemer med det og, for styret skal godkjenne leietaker. Støy og uro vil også stride mot borettslagsloven. Anonymkode: 26590...427 Er nok noen som har foreldre som kjøper bolig til kidden sin, og så leier kidden ut til kompiser eller lignende. Da bor jo eier der selv. Skal dog lese meg opp på lovene i borettslag, gidder ikkje studenter som bråker altfor mye. Anonymkode: e4be1...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette borettslag, så er det ikke lov å kjøpe for å leie ut. Da må eier først bo i leiligheten en periode. Er planen for slektningene å leie ut, kan de få problemer med det og, for styret skal godkjenne leietaker. Støy og uro vil også stride mot borettslagsloven. Anonymkode: 26590...427 Et borettslag forhindrer ikke at en kjøper, bor i leiligheten og leier ut rom til andre. Eller at en forelder kjøper og leier ut til et barn som tar med sine venner og danner kollektiv. Anonymkode: 0d1fe...179 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #11 Skrevet 20. mars 2019 Du vil ikke heller investere i lydhimling da? https://www.glava.no/bygg/losninger/lydisolering/lydisolering-himling-tak/ Anonymkode: c2fcd...4d0 1
Belima Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 Da naboen over meg la Tarkett i stua så hørte jeg katta gå over gulvet. Bor heldigvis ikke der lenger. Det burde være en norm for lyd når en pusser opp leiligheter. Det var vanlig med linoleum på gulvene i gamle dager og da var ikke trinnlyd så lett å høre. 1
Ella Ellefantella Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 Isolér ditt eget tak, da vel! Da har du kontroll selv! Skjønner frykten din, men nå frykter du jo det verste, kanskje får du et stille par med tre katter!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 4 minutter siden, Ella Ellefantella skrev: Isolér ditt eget tak, da vel! Da har du kontroll selv! Skjønner frykten din, men nå frykter du jo det verste, kanskje får du et stille par med tre katter! Ja det var jaggu en fornuftig ide. Å bruke hundretusenvis for lyddempe egen leilighet, istedet for at naboen ovenfor kan legge noe annet underlag når de alikevel skal legge om gulvet 🤦♀️ Anonymkode: 54ba2...fd9 2
Pikeliten Skrevet 20. mars 2019 #15 Skrevet 20. mars 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Takk for alle svar. Snakket med naboen ovenfor tidligere og de har allerede kjøpt inn foam. Pergo av billigste sort, men nå får jeg bare stå i det. Blir det helvete på jord så får jeg klage som fy og flytte til slutt. Får prøve å sørge for å ha god dialog med naboer fra starten av. Er nok noen som har foreldre som kjøper bolig til kidden sin, og så leier kidden ut til kompiser eller lignende. Da bor jo eier der selv. Skal dog lese meg opp på lovene i borettslag, gidder ikkje studenter som bråker altfor mye. Anonymkode: e4be1...8c7 Jeg forstår at du er redd for mye lyd ovenfra, ikke festing og støy? Men mer subbing av tøfler, skraping av stoler etc? I så fall er det ingen ting å klage på... 1
Ella Ellefantella Skrevet 20. mars 2019 #16 Skrevet 20. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det var jaggu en fornuftig ide. Å bruke hundretusenvis for lyddempe egen leilighet, istedet for at naboen ovenfor kan legge noe annet underlag når de alikevel skal legge om gulvet 🤦♀️ Anonymkode: 54ba2...fd9 Ja, men man kan jo ikke pålegge noen andre det! Må man så må man!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå