Gå til innhold

Hvilken konto er bankkortet ditt knyttet til?

Hvilken konto er bankkortet ditt knyttet til?  

21 stemmer

1. 1. Hvilken konto er bankkortet ditt knyttet til?

• Lønnskonto
      8
    • Brukskonto
      11
    • Annen konto (?)
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som trådtittel sier, hvilken konto er kortet ditt koblet til?

Mitt kort er koblet til en egen brukskonto. Jeg ønsker ikke et utnyttbart sugerør rett inn på lønnskontoen min.
Det tar bokstavlig talt 1-2 minutter å overføre penger fra den ene kontoen til den andre skulle jeg trenge det. 

Forklar gjerne hvorfor du gjør som du gjør om du vil det. 

EDIT: ser ut som jeg må lage en definisjonsliste: 

Lønnskonto : Kontoen der pengene dine blir stående, ikke nødvendigvis der penga kommer inn.
Brukskonto: Kontoen du overfører til når du skal bruke penger på kortet.

I svaret til vedkommende under her sier h*n at pengene kommer inn på lønnskonto, overføres til bufferkonto, og deler overføres tilbake til lønnskonto. Etter mitt syn er lønnskontoen en brukskonto. 

Endret av AndreasBR
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukskonto og lønnskonto er hos meg samme konto. Men med en gang jeg får lønn overfører jeg mesteparten til en bufferkonto som ikke er tilknyttet kortet. Så fører jeg tilbake til lønns/brukskonto ved behov. 

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, Thyra skrev:

Brukskonto og lønnskonto er hos meg samme konto. Men med en gang jeg får lønn overfører jeg mesteparten til en bufferkonto som ikke er tilknyttet kortet. Så fører jeg tilbake til lønns/brukskonto ved behov. 

Hmm.. Men da bruker du jo lønnskontoen som en brukskonto. Lønninga di kunne jo like gjerne gått rett inn på bufferkonto ? 

Skrevet
Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Hmm.. Men da bruker du jo lønnskontoen som en brukskonto. Lønninga di kunne jo like gjerne gått rett inn på bufferkonto ? 

Selvsagt. Men jeg hadde bare en konto den gangen jeg startet i jobben min, og har ikke giddet å bytte konto. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Selvsagt. Men jeg hadde bare en konto den gangen jeg startet i jobben min, og har ikke giddet å bytte konto. 

Jeg har en konto der lønn kommer inn og regninger går utifra. (Lønnskonto) 
Deretter har jeg en konto jeg kan overføre penger til som kortet går på (Brukskonto) 

Og så har jeg noen andre øvrige kontoer, men det er irrelevant for emnet.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 8 kontoer. 

1. Lønnskonto. Den lønna kommer inn på, som også har et kort. Når lønna kommer inn, så sprer den seg utover mine andre kontoer samme dag. 

2. Budsjettkonto. Her setter jeg inn den summen jeg trakk på ett av mine fem kredittkort, som også har alle kredittkort e-faktura knyttet til seg. Jeg bruker mobilbank rett etter kjøp er utført for å føre over. 

3. Matkonto: Her ligger matpengene som er knyttet til e-faktura Trumf-VISA. 

4. Så har jeg en Helsekonto der jeg setter av penger til to frikort og en del andre utgifter da jeg har en sykdom. 

5. Feriekonto. Her sparer jeg til ferie. 

6. Sparekonto. Her har jeg min buffer. 

7. Felles regningskonto. Her ligger det mye husholdningsutgifter. Kontoen deles med mannen. 

8. Aksjesparekonto: her ligger mine fond. 

Jeg har egentlig ingen brukskonto da jeg kùn bruker kredittkort. Det er sjeldent noe som helst på lønnskontoen med VISA-kort. Om noen skal robbe meg på det gjøres i det bittelille vinduet, om det eksisterer, når lønna kommer inn og før den sprer seg. VISA-kortet beholder jeg da ikke alle tar Mastercard. Som hos legen. 

Anonymkode: f07dc...eee

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Why? Jeg får trumf når jeg bruker vanlige kortet mitt, får du mer pga trumf sitt eget visa-kort eller noe? 

Spare til ferie har jeg aldri gjort, men så har jeg ikke vært på ferie heller 😄 :P

Endret av AndreasBR
Skrevet

Lønns- og brukskonto er samme konto, og den kortet er knyttet til. Deler av lønna overføres til regningskonto og sparekonto.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to kontoer: Brukskonto og sparekonto. Lønn kommer inn på brukskontoen, som jeg også bruker til alle kjøp. Når det begynner å hope seg opp på brukskontoen, overfører jeg penger til sparekontoen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker egentlig aldri vanlig bankkort, men bruker kredittkort til så godt som alt. Jeg har et gebyrfritt debetkort til de sjeldne tilfellene hvor man ikke kan bruke kredittkort. På den kontoen står det ikke penger til vanlig.

Lønna kommer inn på en sparekonto hvor også regningene trekkes fra. Det som er for mye der overføres så til bufferkonto og sparekonto.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AndreasBR skrev:

Why? Jeg får trumf når jeg bruker vanlige kortet mitt, får du mer pga trumf sitt eget visa-kort eller noe? 

Spare til ferie har jeg aldri gjort, men så har jeg ikke vært på ferie heller 😄 :P

Ja, da får du mer, 2 %: https://www.trumfvisa.no/kundefordeler/kundefordeler/

Skrevet

Lønn går inn på konto 1 som er tilknyttet debitkort. Det er den jeg bruker til "alt".

Jeg overfører deler av lønnen til konto 2 - sparekontoen.

Så har jeg tre kontoer til, til sine formål, der står litt penger men de er "aldri" i bruk.

Skrevet

Her kommer alt av lønn og andre inntekter inn på brukskonto, så overfører jeg til regningskonto og sparekonto. :)

Skrevet

Kortet går mot lønnskontoen, som også er brukskonto. En god del av lønna blir imidlertid overført til sparekonto og aksjefond (mest til sparekontoen) en dag eller to etter den er kommet inn så om noen prøver å bruke "sugerøret" så er det begrenset hvor mye de får tak i. 

Skrevet

Det enkleste er det beste, synes jeg. Hva skal jeg med helsekonto? Jeg kjøper de medisiner jeg må og betaler nødvendige egenandeler. Dette er ikke utgifter som en hverken kan spare på eller forutse nøyaktig. Det som skjer, det skjer!

Jeg har to kontoer: brukskonto og sparekonto (med "høy" rente). En gang i måneden ser jeg hva som er til overs og overfører til sparekonto. Får jeg motorhavari, blir det noen titusen den andre vegen. Jeg har selvfølgelig  kredittkort også.

Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle ha flere kontoer enn disse to? Men jeg lar meg villig belære.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det enkleste er det beste, synes jeg. Hva skal jeg med helsekonto? Jeg kjøper de medisiner jeg må og betaler nødvendige egenandeler. Dette er ikke utgifter som en hverken kan spare på eller forutse nøyaktig. Det som skjer, det skjer!

Jeg har to kontoer: brukskonto og sparekonto (med "høy" rente). En gang i måneden ser jeg hva som er til overs og overfører til sparekonto. Får jeg motorhavari, blir det noen titusen den andre vegen. Jeg har selvfølgelig  kredittkort også.

Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle ha flere kontoer enn disse to? Men jeg lar meg villig belære.

Som kroniker og uføretrygdet er januar svindyr. Da har jeg to frikort som fylles innen utgangen av januar. I tillegg har jeg en del hjelpemidler jeg ikke får dekket på blå resept. Det blir fort 4-6000 på en måned. Så da sparer jeg særlig til det.

Jeg har mange kontoer for oversikten sin del - for jeg personlig må ha det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 8 kontoer. 

1. Lønnskonto. Den lønna kommer inn på, som også har et kort. Når lønna kommer inn, så sprer den seg utover mine andre kontoer samme dag. 

2. Budsjettkonto. Her setter jeg inn den summen jeg trakk på ett av mine fem kredittkort, som også har alle kredittkort e-faktura knyttet til seg. Jeg bruker mobilbank rett etter kjøp er utført for å føre over. 

4. Så har jeg en Helsekonto der jeg setter av penger til to frikort og en del andre utgifter da jeg har en sykdom. 

5. Feriekonto. Her sparer jeg til ferie. 

6. Sparekonto. Her har jeg min buffer. 

7. Felles regningskonto. Her ligger det mye husholdningsutgifter. Kontoen deles med mannen. 

8. Aksjesparekonto: her ligger mine fond. 

Jeg har egentlig ingen brukskonto da jeg kùn bruker kredittkort. Det er sjeldent noe som helst på lønnskontoen med VISA-kort. Om noen skal robbe meg på det gjøres i det bittelille vinduet, om det eksisterer, når lønna kommer inn og før den sprer seg. VISA-kortet beholder jeg da ikke alle tar Mastercard. Som hos legen. 

Du mener vel debet kortet, og ikke kredittkortet når du skriver Visa-kortet? 

Jeg har debetkort med visa, og jeg har visa og MasterCard kredittkort blant annet. 

Anonymkode: 3ada4...34c

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Vox_populi skrev:

Hmm.. 
Jeg har vel .. Lønnskonto, brukskonto, vippskonto, buffer for billån, buffer for boliglån, sparekonto.. 
Synes jeg har mye bedre oversikt når jeg må flytte penger for å kunne bruke de.

Dessuten, om jeg ikke har lyst til å logge inn så går nesten alt av regninger av seg selv, de som ikke gjør det kan jeg akseptere via mobilen. Siden lønningskonto = regningskonto, men ikke "kort-konto" er det aldri noen sjans for at det blir for lite der med mindre jeg gjør noe tullete. Pluss at ingen kan tappe kontoen min pga kortet mitt.. Verste som skjer nå er at 48,- blir borte.. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener vel debet kortet, og ikke kredittkortet når du skriver Visa-kortet? 

Jeg har debetkort med visa, og jeg har visa og MasterCard kredittkort blant annet. 

Anonymkode: 3ada4...34c

Mange bruker feil ord om feil ting. 
Mange sier "Vanlig VISA-kort" når de egentlig mener "BankAxept". Når noen sier VISA-kortet tenker jeg automatisk kredittkort.
Et stort problem med dette er vanlige butikker når de snakker med leverandøren, for de ønsker å ta VISA kort.. (De mener BankAxept) noe som er standard på alle (de fleste) vanlige bankterminaler. 

Men nei, utifra det jeg har forstått brukre han/hun Trumf VISA (som er kredittkort) til all vanlig handel av mat. Øvrige kredittkort bruker han/hun ved annen handel og BankAxept-kortet brukes omtrent aldri. 

EDIT: De eneste dette er en ulempe for er butikkene som betaler opptil 1-2% av beløpet vedkommende kjøper. Ergo er vedkommende med på å gjøre varer dyrere siden butikken må hente inn dette gjennom økte priser.  For vanlig BA kort er prisen per trans ca 25 øre for butikken.. 

1000,- på VISA/Mastercard (Uavhengig av om det er debet eller kreditt) ca 1-2,- per trans.
1000,- på BA 0.25,- per trans. 

Endret av AndreasBR
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Mange bruker feil ord om feil ting. 
Mange sier "Vanlig VISA-kort" når de egentlig mener "BankAxept". Når noen sier VISA-kortet tenker jeg automatisk kredittkort.
Et stort problem med dette er vanlige butikker når de snakker med leverandøren, for de ønsker å ta VISA kort.. (De mener BankAxept) noe som er standard på alle (de fleste) vanlige bankterminaler. 

Men nei, utifra det jeg har forstått brukre han/hun Trumf VISA (som er kredittkort) til all vanlig handel av mat. Øvrige kredittkort bruker han/hun ved annen handel og BankAxept-kortet brukes omtrent aldri. 

Det er nok jeg som bruker feil begrep, det står VISA på det, så da har jeg døpt det VISA. Takk for at du lærte meg noe nytt. Jeg bruker BankAxept-kortet sjeldent. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok jeg som bruker feil begrep, det står VISA på det, så da har jeg døpt det VISA. Takk for at du lærte meg noe nytt. Jeg bruker BankAxept-kortet sjeldent. 

BankAxept står bakpå :) Kortet har flere "moduser" , derfor kan du bruke kortet i utlandet :)
I Norge har loven tidligere sagt at BankAxept skal foretrekkes over Visa, men nå som fritt betalingsvalg kommer skal man strengt tatt kunne velge visa-delen når man er i butikken der den vanligvis ville brukt bankaxept.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...