AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Hva tjener du som er jurist i offentlig sektor? Hva jobber du med, har du mye ansvar og hvilket år tok du eksamen? Hva mener du er riktig lønn for din stilling? Jeg spør fordi jeg får inntrykk av at mange tjener ganske lite? Anonymkode: acb97...881
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Har jobbet i offentlig sektor siden jeg ble ferdig utdannet for snart 10 år siden. Og lønnen er ganske dårlig i førstekonsulent/rådgiver stillinger. Blir bedre om man får lederstillinger, men også da vil det friste med langt høyere lønn i det private. Jeg har ikke skiftet jobb på grunn av familieprioriteringer. Jeg vil anslå at man ville fått omtrent 50% bedre betalt for å gjøre oppgaver på samme vanskelighetsnivå i det private. Ser man på stillingsutlysninger så er det ganske store krav de stiller til sine søkere og hvilke oppgaver de forventer skal utføres. Og så leser man lenger ned i annonsen om hva de tilbyr så er det lønn på nivå med ufaglærte. Det er helt utrolig at i de det hele tatt klarer å få søkere. Men de får vel de som er i min situasjon. De som velger familievennlig jobb fremfor lønn, eller de helt nyutdannede som har planer om å bli i jobben i 1 år. Anonymkode: 474a2...9ba
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet i offentlig sektor siden jeg ble ferdig utdannet for snart 10 år siden. Og lønnen er ganske dårlig i førstekonsulent/rådgiver stillinger. Blir bedre om man får lederstillinger, men også da vil det friste med langt høyere lønn i det private. Jeg har ikke skiftet jobb på grunn av familieprioriteringer. Jeg vil anslå at man ville fått omtrent 50% bedre betalt for å gjøre oppgaver på samme vanskelighetsnivå i det private. Ser man på stillingsutlysninger så er det ganske store krav de stiller til sine søkere og hvilke oppgaver de forventer skal utføres. Og så leser man lenger ned i annonsen om hva de tilbyr så er det lønn på nivå med ufaglærte. Det er helt utrolig at i de det hele tatt klarer å få søkere. Men de får vel de som er i min situasjon. De som velger familievennlig jobb fremfor lønn, eller de helt nyutdannede som har planer om å bli i jobben i 1 år. Anonymkode: 474a2...9ba Lønn på nivå med ufaglærte? Hvilke ufaglærte tenker du på da? Anonymkode: 4be79...751 1
Serafin Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tjener du som er jurist i offentlig sektor? Hva jobber du med, har du mye ansvar og hvilket år tok du eksamen? Hva mener du er riktig lønn for din stilling? Jeg spør fordi jeg får inntrykk av at mange tjener ganske lite? Anonymkode: acb97...881 Ja, jeg har en venn som jobber som dommer. Denne personen tjener ca 450 000 kroner (ikke så lang ansiennitet) Men jeg vet om en annen dommer med lang ansiennitet. Og h*n tjener ca 700-850 000 kroner.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 Hvor lenge er det normalt å ha jobbet hvis man ligger over 600 000? Anonymkode: acb97...881
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 Dette kommer veldig an på hvor man jobber. Jeg jobber i staten, og har 495 000 (rådgiverstilling). Har jobbet i ett år - måtte forhandle meg opp til dette nivået. Men jeg har også juristvenner i førstekonsulentstillinger som tjener 420 000 - 430 000. Dersom jeg fikk meg jobb i noen av kommunene her ville jeg gått opp til minst 600 000 (har flere kolleger som har gått over til kommunen). Samtidig er det noen kommuner hvor lønnen er på ca. samme nivå som min. I noen stillinger får man også lett mye overtidsbetalt. Det får ikke jeg, får bare plusstimer. Så jeg har også venner som "egentlig" ligger på 450 000 som i praksis får ca. 520 000. Anonymkode: 824ff...c89
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kommer veldig an på hvor man jobber. Jeg jobber i staten, og har 495 000 (rådgiverstilling). Har jobbet i ett år - måtte forhandle meg opp til dette nivået. Men jeg har også juristvenner i førstekonsulentstillinger som tjener 420 000 - 430 000. Dersom jeg fikk meg jobb i noen av kommunene her ville jeg gått opp til minst 600 000 (har flere kolleger som har gått over til kommunen). Samtidig er det noen kommuner hvor lønnen er på ca. samme nivå som min. I noen stillinger får man også lett mye overtidsbetalt. Det får ikke jeg, får bare plusstimer. Så jeg har også venner som "egentlig" ligger på 450 000 som i praksis får ca. 520 000. Anonymkode: 824ff...c89 Sikkert forskjell fra kommune til kommune, men her er det ca. startlønn (og grunnlønn) som nyutdannet jurist i kommunen. Jeg trodde egentlig det var mer lønnsomt å jobbe i staten, men når jeg leser stillingsannonser så ligger lønnen på oppgitte lønnstrinn gjerne lavere enn det man får som kommunalt ansatt. Anonymkode: 1381c...004
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kommer veldig an på hvor man jobber. Jeg jobber i staten, og har 495 000 (rådgiverstilling). Har jobbet i ett år - måtte forhandle meg opp til dette nivået. Men jeg har også juristvenner i førstekonsulentstillinger som tjener 420 000 - 430 000. Dersom jeg fikk meg jobb i noen av kommunene her ville jeg gått opp til minst 600 000 (har flere kolleger som har gått over til kommunen). Samtidig er det noen kommuner hvor lønnen er på ca. samme nivå som min. I noen stillinger får man også lett mye overtidsbetalt. Det får ikke jeg, får bare plusstimer. Så jeg har også venner som "egentlig" ligger på 450 000 som i praksis får ca. 520 000. Anonymkode: 824ff...c89 Er det ett år siden du var ferdig utdannet? Anonymkode: acb97...881
Gjest Albbas Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 On 3/19/2019 at 10:27 PM, AnonymBruker said: Har jobbet i offentlig sektor siden jeg ble ferdig utdannet for snart 10 år siden. Og lønnen er ganske dårlig i førstekonsulent/rådgiver stillinger. Blir bedre om man får lederstillinger, men også da vil det friste med langt høyere lønn i det private. Jeg har ikke skiftet jobb på grunn av familieprioriteringer. Jeg vil anslå at man ville fått omtrent 50% bedre betalt for å gjøre oppgaver på samme vanskelighetsnivå i det private. Ser man på stillingsutlysninger så er det ganske store krav de stiller til sine søkere og hvilke oppgaver de forventer skal utføres. Og så leser man lenger ned i annonsen om hva de tilbyr så er det lønn på nivå med ufaglærte. Det er helt utrolig at i de det hele tatt klarer å få søkere. Men de får vel de som er i min situasjon. De som velger familievennlig jobb fremfor lønn, eller de helt nyutdannede som har planer om å bli i jobben i 1 år. Anonymkode: 474a2...9ba Lurer også hva du mener med lønn som ufaglært... Jeg jobber i staten og juristene her har overhodet ikke samme lønn som de ville hatt som ufaglærte. Lavere inntekt enn i det private, ja, men så er også arbeidsbelastninga mindre. Ser at de fleste offentlige utlysninger oppgir lønnsramme mellom 480-650 tusen. Det syns ikke jeg er dårlig, og får du sånn lønn som ung og ufaglært har du jammen gjort det bra!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 jeg ble ferdig utdannet i 2014. Jobber i staten og har forhandlet meg opp til 530 i året. Håper på enda mer lønnsøkning etterhvert. Har vært to år ute av "gamet" iom mammaperm. Begynte med ganske lav lønn som nyutdannet, men føler lønnen øker ganske raskt etter noen år. Anonymkode: 2e46c...04a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 19 hours ago, AnonymBruker said: Er det ett år siden du var ferdig utdannet? Anonymkode: acb97...881 Litt mer, ca. 1,5 år. Tok en liten pause, og så tok det et par måneder å få jobb. Anonymkode: 824ff...c89
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #12 Skrevet 21. mars 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Sikkert forskjell fra kommune til kommune, men her er det ca. startlønn (og grunnlønn) som nyutdannet jurist i kommunen. Jeg trodde egentlig det var mer lønnsomt å jobbe i staten, men når jeg leser stillingsannonser så ligger lønnen på oppgitte lønnstrinn gjerne lavere enn det man får som kommunalt ansatt. Anonymkode: 1381c...004 Tror nok det er mange som tror at man får mer i staten, men jevnt over får man nok mer i kommunen. Tror nok at jeg havner i kommunen en eller annen gang. Anonymkode: 824ff...c89
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #13 Skrevet 21. mars 2019 På 19.3.2019 den 22.27, AnonymBruker skrev: Har jobbet i offentlig sektor siden jeg ble ferdig utdannet for snart 10 år siden. Og lønnen er ganske dårlig i førstekonsulent/rådgiver stillinger. Blir bedre om man får lederstillinger, men også da vil det friste med langt høyere lønn i det private. Jeg har ikke skiftet jobb på grunn av familieprioriteringer. Jeg vil anslå at man ville fått omtrent 50% bedre betalt for å gjøre oppgaver på samme vanskelighetsnivå i det private. Anonymkode: 474a2...9ba Vanskelighetsgraden er kanskje det samme, men effektivitetskrav og arbeidspress er LANGT høyere i det private. Anonymkode: ec154...82b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 De laveste lønningene jeg har sett er i populære jobber i departement. Lovavdelingen i justis f.eks. er ikke lukurarivt, men de kaprer folk på andre ting. Anonymkode: acb97...881 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #15 Skrevet 23. mars 2019 Til dere som ikke tror på "lønninger på nivå med ufaglærte". Her er et tilfeldig eksempel. Stilling som jurist og EØS-koordinator i Sjøfartsdirektoratet: Arbeidsoppgaver: - koordinere EØS-arbeidet i direktoratet frå forslagsstadiet i EU til innlemming i EØS-avtalen - ha oversikt over og følgje opp fristar for gjennomføring - vere fagansvarlig i notatdatabasen - gje rettleiing i spørsmål relatert til EØS-avtala - vere kontaktpunkt mellom Sjøfartsdirektoratet, ESA, EFTA og mellom departementa i EØS-arbeidet. - Noko reising må du regne med. Vi tilbyr: - lønn som 1434 rådgivar med kr 427.000 - 565.000,- brutto i året Det er mange mange ufaglørte i offentlig sektor som har lønn i størrelsesorden 400 tusen - 500 tusen. Anonymkode: 474a2...9ba
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #16 Skrevet 23. mars 2019 Jeg er førstekonsulent i saksbehandlerstilling. Var ferdig utdannet i 2013. Tjener 453 000 kroner i året. Syns jeg hadde fortjent mer... Fra 2018 skal nyansatte akademikere ha minst 449 400 kroner i årslønn i staten. Anonymkode: 42ad2...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #17 Skrevet 29. mars 2019 På 23.3.2019 den 19.27, AnonymBruker skrev: Jeg er førstekonsulent i saksbehandlerstilling. Var ferdig utdannet i 2013. Tjener 453 000 kroner i året. Syns jeg hadde fortjent mer... Fra 2018 skal nyansatte akademikere ha minst 449 400 kroner i årslønn i staten. Anonymkode: 42ad2...e0c Hvorfor er du fortsatt førstekonsulent? Med den erfaringen burde jo du i det minste være rådgiver? Dette åpner jo også for høyere lønn. Anonymkode: 16275...5ad
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #18 Skrevet 29. mars 2019 På 23.3.2019 den 19.27, AnonymBruker skrev: Jeg er førstekonsulent i saksbehandlerstilling. Var ferdig utdannet i 2013. Tjener 453 000 kroner i året. Syns jeg hadde fortjent mer... Fra 2018 skal nyansatte akademikere ha minst 449 400 kroner i årslønn i staten. Anonymkode: 42ad2...e0c Latterlig lavt. Håper virkelig du mottar andre goder for å kompensere for så dårlig lønn. Jeg tjener 80.000 mer enn deg, har ingen utdannelse og begynte i min stilling i 2013. Privat sektor med mange andre goder inkludert. Jeg er under 30. Faktisk ligger jeg lavt i lønn ift mine ansvarsoppgaver/oppgaver. Du fortjener høyere lønn ja, håper du står på krava eller bytter jobb og får en rådgiverstilling Anonymkode: 1724f...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #19 Skrevet 29. mars 2019 Noen har nok lavere lønn fordi de har andre goder. Jobber du i staten har du vel sommertid og jobber ganske mye mindre flere måneder i året (ja, jeg vet man jobbet 15 min ekstra på vinteren, men man ender likevel opp med mindre timer totalt). En del har også trening i arbeidstiden, som er et skikkelig gode hvis man bruker det ukentlig. Noen har subsidiert kantine, osv. Anonymkode: 62359...40d
Gjest Albbas Skrevet 29. mars 2019 #20 Skrevet 29. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Noen har nok lavere lønn fordi de har andre goder. Jobber du i staten har du vel sommertid og jobber ganske mye mindre flere måneder i året (ja, jeg vet man jobbet 15 min ekstra på vinteren, men man ender likevel opp med mindre timer totalt). En del har også trening i arbeidstiden, som er et skikkelig gode hvis man bruker det ukentlig. Noen har subsidiert kantine, osv. Anonymkode: 62359...40d Ikke alle statlige arbeidsplasser har sommertid, jeg er på min tredje statlige arbeidsplass, ingen har hatt sommertid. Subsidiert kantine, trening i arbeidstiden og diverse er ikke uvanlig i det private heller. Mannen min som jobber privat har langt flere goder enn meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå