AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Kjærlighetssvindel øker i omfang, kan vi stadig lese om i media. Naive nordmenn er lettlurte, og sender millioner av kroner ut av landet hvert år, og tror at de hjelper "kjæresten sin" økonomisk. Selv når banken kontakter dem og forteller dem at de bare blir lurt, nekter de ofte å tro på det, og insisterer på å gjennomføre pengeoverføringene. Noen svindlere bruker "mellomstasjoner" som er bankkonto som befinner seg i f.eks. USA. Nordmenn (og andre europeere) som da er sveivet inn i en kjærlighetssvindel, føler at det er "tryggere" å overføre penger til en amerikansk bankkonto, og tror på svindleren, enn om det hadde vært til en nigeriansk konto. De får ofre fra hele verden til å stille sine kontoer til disposisjon for transaksjoner fra andre svindelofre. Men det er i land som Nigeria svindlerne sitter og administrere sin svindel. Eller f.eks Ukraina. Hvordan kan folk la seg lure i dag, når det har stått så enormt mye i media om denne typen svindel? Svaret er nok at vi nordmenn så gjerne vil tro det beste om folk, og mange er desperat ensomme og på jakt etter en kjæreste. Som når mannen S.H.L i NRK linken under, som ser ut til å være kanskje 50-55 år gammel, får kontakt med en kjempepen og lekker dame som er nesten 20 år yngre, så innser han ikke at det er meget usannsynlig at en kvinne med det utseendet ville falle for en mann som han. Han blir forelsket. Han svelger åtet helt, og punger ut penger for hvert "brev" som liksom skal komme fra henne. I virkeligheten er det ansatte på callsentere som sitter og skriver med mange klienter på en gang, og utgir seg for å være denne vakre kvinnen på bildene. Han reiser til og med til Ukraina for å møte henne, men det skjer selvsagt ikke. Hun møter aldri opp. Kvinner og menn lar seg lure over hele Norge. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2015/MDDP11000115 https://www.nettavisen.no/okonomi/stadig-flere-bedrageriforsok-mot-dnbs-kunder/3423621693.html Anonymkode: 3b44a...752
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 Nei, ikke det jeg vet. Anonymkode: a0d4b...cc1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #4 Skrevet 21. mars 2019 Kjenner meg selv, men jeg stoppet jo med en gang jeg oppdaget det. Og dette var en mann jeg datet, så vi hadde jo møtt hverandre flere ganger. Han skulle til meg en helg, bor 2 timer unna. Sa at bankkortet hans ikke funket, da han skulle dra, og lurte på om han kunne låne kontanter av meg, da han måtte fylle drivstoff. Han kunne selvfølgelig overføre penger til min konto. Var jo bare snakk om 1000 kr. Og han sendte mld, med bevis for at pengene var overført. Men de kom jo aldri inn på konto, og han kom med elendige bortforklaringer. Men jeg fikk pengene tilbake, da jeg truet med å anmelde han til politiet, og regnet med at han hadde flere anmeldelser på seg, og truet med å ta kontakt med forsikringsselskapet hans, da jeg visste at han skulle svindle de og, dum som han var så fortalte han meg det. Da fikk jeg pengene på konto på 5 min. Og ser jo i ettertid han han virkelig hadde prøvd fra start. Vi startet å date før jul, og jeg skulle kjøpe PlayStation til sønnen min, det kunne han selvfølgelig skaffe billig, jeg har to tenåringer, og han kunne skaffe veldig billig Adidas klær og sko, da han selvfølgelig kjente noen, og det var flere sånne ting. Det mest komiske var at han ble sur, da jeg avlyste neste helt vi hadde planlagt sammen. Og fikk så mange meldinger av han, i 2 mnd etterpå, om at han ville fortsette å date meg. Men han må jo være stokk dum. Han kan jo ikke starte med å forsøke og svindle noen han vil date. Anonymkode: 6be3c...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #5 Skrevet 23. mars 2019 Noen andre som kjenner til historier der folk har blitt svindlet i slik "kjærlighetssvindel"? TS Anonymkode: 3b44a...752
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #6 Skrevet 23. mars 2019 Kanskje slike ting egentlig ikke er fullt så vanlig som man kan få inntrykk av i media? Men såkalte journalister" liker vel å produsere historier som de tror kan generere flest mulig klikk til skriveriene sine. Anonymkode: 10aaf...82c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #7 Skrevet 23. mars 2019 Jeg kjenner ingen av akkurat den typen kjærlighetssvindel der man kun sender penger og ikke ser snurten av personen, men jeg kjenner noen ensomme og sårbare personer som har giftet seg med en utenlandsk person, der det er åpenbart at personen kun har gjort det for å bli forsørget, komme seg vekk fra hjemlandet og få et bedre liv. Den ene sendte utrolig mye penger til konas familie i Thailand i den perioden de var gift. Kona gikk fra ham da de hadde vært gift lenge nok til at hun fikk oppholdstillatelse. Han lærte ikke av dette og er igjen gift med en ung thailandsk kvinne. Den andre er en kvinne som er gift med en 15 år yngre tyrkisk mann. Hun jobber og forsørger ham, mens han er ute på byen og ligger med masse andre damer. Det er kjærlighetssvindel, det også. Anonymkode: e8f74...d50 4
Honey Dew Skrevet 23. mars 2019 #8 Skrevet 23. mars 2019 Har fått et par slike "you're a beautiful lady. Would you like to get to know me?". Har jo dratt det ut litt og etter en stund sendt grei beskjed med spørsmål om han overhode kan lese, siden han ikke ser på siden min at jeg er lykkelig gift. Da blir det stille. Elsker slike "fiske"-meldinger.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #9 Skrevet 23. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje slike ting egentlig ikke er fullt så vanlig som man kan få inntrykk av i media? Men såkalte journalister" liker vel å produsere historier som de tror kan generere flest mulig klikk til skriveriene sine. Anonymkode: 10aaf...82c Hæ? Du må jo ha levd under stein for å ikke få med deg det er en kjempeindustri! Det har stått mange steder, også i utenlanske media, at dette er den raskeste voksende svindelmetoden nå til dags. Det er milliard-industri! Så at det er vanlig, er det ingen tvil om. Det begrepet har til og med en egen Wikipedia side. Søk på "love scams" og du får" Omtrent 230 000 000 resultater" "multimillion-dollar romance scam industry" https://www.theverge.com/2019/2/14/18225022/scarlet-widow-agari-nigerian-romance-scam-report I en norsk artikkel fra september i fjor står det at forelskede nordmenn har sendt 1 MILLIARD kroner til utlandet de siste fem årene. Anonymkode: 3b44a...752
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #10 Skrevet 23. mars 2019 Jeg kjenner en. Dama var fra Afrika og klarte å lure denne mannen for mange hundre tusen. Veldig ille, han lånte penger av venner og familie. Anonymkode: 02c1a...2fa
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #11 Skrevet 23. mars 2019 Nei jeg kjenner ingen som har vært utsatt for det (så vidt jeg vet, er nok så skambelagt at mange ikke forteller om det). Jeg dater en utenlandsk mann , og etter 3 måneder sammen skjedde det noe som gjorde at han kom i økonomiske vanskeligheter. Jeg forstod at det var en risiko for at dette var en person som forsøkte å svindle meg, gikk noen runder med meg selv, og avgjorde at jeg har råd til å tape de pengene om det skulle vise seg å være tilfelle. Jeg overførte 11000 til han, han betalte beløpet tilbake i løpet av 2 måneder (vi har nå vært sammen i snart fire år og skal flytte sammen). Selv om dette altså var 3-4 år tilbake så var jeg fullstendig klar over at mange forsøker å svindle på denne måten, og hadde han ikke betalt tilbake pengene, samt bedt om penger fra meg hadde det vært takk og farvel fra min side. Fra mitt ståsted kan jeg ikke fatte og begripe at folk overfører igjen og igjen og enorme summer, det er jo helt åpenbart at de blir svindlet. Men jeg antar det er noe i det gamle ordtaket "kjærlighet gjør blind" , det er som et narkotisk middel man gjør hva som helst for å få. Det er veldig synd, men nå håper jeg inderlig at fokuset i mediene om disse tilfellene kan få folk til å tenke seg om noen ganger før man gir bort alt man eier og har til en svindler. Anonymkode: 3f6ce...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #12 Skrevet 23. mars 2019 Ja, jeg kjenner en kvinne som endte i dyp økonomisk krise etter å ha blitt lurt av en kjærlighetssvindler. Men den historien vil jeg ikke legge ut på forum, selv anonymt. Det er ikke opp til meg å dele sånt. Men det var veldig stygt, dreide seg om mange hundre tusener. Anonymkode: 5513a...76e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #13 Skrevet 23. mars 2019 Folk som går på slike ting, kan jo ikke ha så mye mellom øra. Anonymkode: d710f...979 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #14 Skrevet 23. mars 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg kjenner ingen som har vært utsatt for det (så vidt jeg vet, er nok så skambelagt at mange ikke forteller om det). Jeg dater en utenlandsk mann , og etter 3 måneder sammen skjedde det noe som gjorde at han kom i økonomiske vanskeligheter. Jeg forstod at det var en risiko for at dette var en person som forsøkte å svindle meg, gikk noen runder med meg selv, og avgjorde at jeg har råd til å tape de pengene om det skulle vise seg å være tilfelle. Jeg overførte 11000 til han, han betalte beløpet tilbake i løpet av 2 måneder (vi har nå vært sammen i snart fire år og skal flytte sammen). Selv om dette altså var 3-4 år tilbake så var jeg fullstendig klar over at mange forsøker å svindle på denne måten, og hadde han ikke betalt tilbake pengene, samt bedt om penger fra meg hadde det vært takk og farvel fra min side. Fra mitt ståsted kan jeg ikke fatte og begripe at folk overfører igjen og igjen og enorme summer, det er jo helt åpenbart at de blir svindlet. Men jeg antar det er noe i det gamle ordtaket "kjærlighet gjør blind" , det er som et narkotisk middel man gjør hva som helst for å få. Det er veldig synd, men nå håper jeg inderlig at fokuset i mediene om disse tilfellene kan få folk til å tenke seg om noen ganger før man gir bort alt man eier og har til en svindler. Anonymkode: 3f6ce...7bd Du tenker tydeligvis lengre enn mange av dem som gang på gang «låner» ut store summer til en «kjæreste» de aldri har møtt. Du vurderte at det kunne være en mulighet for at du aldri ville se pengene igjen. Scenariene disse svindlerne fremstiller for å forklare sine behov for lån, er jo en såpeopera verdig, de må jo være verdens uheldigste mennesker. At man kan tro på dem første gang, er én ting, men å bite på gang på gang og atter en gang, uten å lukte lunten, forstår jeg ikke. «Forelskelse» fjerner ikke all form for kritisk tenkning og fornuft hos normalt oppegående, voksne mennesker. Anonymkode: e1e47...80c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #15 Skrevet 23. mars 2019 Ja, men personen var klar over at det var svindel. Likevel sendte hun rundt 100 000 kr, kanskje mer til diverse fyrer i Afrika. Anonymkode: 72b18...a49
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #16 Skrevet 23. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men personen var klar over at det var svindel. Likevel sendte hun rundt 100 000 kr, kanskje mer til diverse fyrer i Afrika. Anonymkode: 72b18...a49 Vet du hvorfor hun gjorde det, selv om hun visste det var svindel? Syntes hun synd på dem, og tenkte på det som en form for privat U-hjelp som hun naivt trodde ville komme disse «personene» til gode? Anonymkode: e1e47...80c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #17 Skrevet 23. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet du hvorfor hun gjorde det, selv om hun visste det var svindel? Syntes hun synd på dem, og tenkte på det som en form for privat U-hjelp som hun naivt trodde ville komme disse «personene» til gode? Anonymkode: e1e47...80c Hun hadde nok et håp om at det faktisk var den de ga seg ut for å være, som skrev fine meldinger til henne. Det endte med store økonomiske tap, kredittkortgjeld og salg av det eneste hun hadde av verdi for å komme seg ut av det. Det er vel form for psykisk lidelse som førte til dette. Pengene hadde hun stort behov for å ha selv, til helt elementære ting, som strøm, husleie, mat og transport. Anonymkode: 72b18...a49
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #18 Skrevet 23. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun hadde nok et håp om at det faktisk var den de ga seg ut for å være, som skrev fine meldinger til henne. Det endte med store økonomiske tap, kredittkortgjeld og salg av det eneste hun hadde av verdi for å komme seg ut av det. Det er vel form for psykisk lidelse som førte til dette. Pengene hadde hun stort behov for å ha selv, til helt elementære ting, som strøm, husleie, mat og transport. Anonymkode: 72b18...a49 Jeg kan se at lav selvfølelse med tillegg av faktorer som påvirker evnen til kritisk tenkning kan medføre at slikt skjer. Det virker ikke som hun egentlig var helt klar over at det var svindel første gangen ihvertfall. Trist er det i alle fall. Jeg tror denne type svindlere i den vestlige verden oftere opererer på egen hånd. I andre deler av verden tror jeg de er knyttet til en «arbeidsgiver», tilsvarende Microsoft-svindel. Anonymkode: e1e47...80c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå