AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Hei Pga. kronisk sykdom og lite motivasjon på vgs fikk jeg dårlige karakterer og ikke bestått i noen fag. Har 2’ere i de fleste fag som er bestått, noe som ikke vil gi meg høyere snitt enn 2,5-ish med mindre jeg tar opp alle de 20 fagene, med forbedring. Planen var/er å søke via 23/5-regelen, problemet er at jeg ikke har 5 års praksis. Jeg har kun jobbet i en deltidsstilling over noen år og hatt AAP i 1 år. Nå søker jeg jobber for å kunne få dekt praksiskravet til 23/5-regelen, men får ingen svar fra arbeidsgivere. Lite erfaring og over 2 år uten jobb fører meg ikke frem. NAV vil hverken gi meg AAP på nytt eller støtte utdanning for meg, så jeg er virkelig i kjelleren. Ser ikke lyset :’( Noen som har noen tips til meg i en kjip situasjon? Anonymkode: 15160...a96
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Hva med å ta opp fag via Bjørknes eller Sonans? Det går fortere enn å skaffe 2-3 år med arbeidserfaring. Anonymkode: cefe7...08f
solmåneogstjerner Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Husk at det er mer enn arbeidserfaring som teller i de fem årene. Fagene i 23/5 regelen teller som ett år. Om du har noen år som er helt bestått fra vgs så teller det. Om du har hatt ansvar for barn teller det. Og du kan legge sammen arbeidserfaringen også. F eks to år i 50 % stilling blir ett år erfaring. Jeg ville kontaktet opplæringskontoret i fylket, større sjanse for hjelp der enn fra nav ( og de kan reglene) 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Pga. kronisk sykdom og lite motivasjon på vgs fikk jeg dårlige karakterer og ikke bestått i noen fag. Har 2’ere i de fleste fag som er bestått, noe som ikke vil gi meg høyere snitt enn 2,5-ish med mindre jeg tar opp alle de 20 fagene, med forbedring. Planen var/er å søke via 23/5-regelen, problemet er at jeg ikke har 5 års praksis. Jeg har kun jobbet i en deltidsstilling over noen år og hatt AAP i 1 år. Nå søker jeg jobber for å kunne få dekt praksiskravet til 23/5-regelen, men får ingen svar fra arbeidsgivere. Lite erfaring og over 2 år uten jobb fører meg ikke frem. NAV vil hverken gi meg AAP på nytt eller støtte utdanning for meg, så jeg er virkelig i kjelleren. Ser ikke lyset :’( Noen som har noen tips til meg i en kjip situasjon? Anonymkode: 15160...a96 Hei, dette var kjipt å lese! MEN det blir bedre Hvis jeg var deg hadde jeg ikke satset på utdanning (pga. studielån og må vente 3 år pluss før du er ferdig). Jeg hadde heller satset på en fagskole også sett litt på muligheten til å starte noe selv/få jobb innenfor det området. Frisørskole (Norsk Frisørskole tilbyr garanti på lærlingplass om man går hos dem), hudpleierakademiet eller massasjeutdanning er korte utdanninger og du kan alltid starte for deg selv hvis du ikke finner noe umiddelbart. Det koster jo litt å gå på disse fagutdanninger men langt ifra hvor mye en vanlig utdanning vil koste om man tar lånekassen alle årene. Hvis du derimot har ambisjoner om å ta en viss utdanning, så går du for det, men er du egentlig bare ute etter en utdanning kan det være greit å vurdere en fagutdanning. Ta også kontakt med opplæringskontoret i din kommune. Hvis du ikke har bestått hele vgs. kan du få gå på voksenopplæring siden du er 25 år Da kan du bli ferdig med videregående og muligens velge en studieretning som kan gi lærlingplass. Anonymkode: a0f20...793
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 du kommer ikke inn på voksenopplæring i fag du allerede har tatt, uansett om de er bestått eller ikke.. de fagene du har strøket i, eller vil forbedre, kan du kun melde deg opp i som privatist. Det koster 1000kr pr fag. Anonymkode: d8783...1f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå