AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Jeg er dessverre sykemeldt en stund fremover, og holder på å gå på veggene av kjedsomhet. Har hatt en godt betalt jobb i flere år, så jeg har ganske mye penger til overs. Jeg ønsker nå å bruke en del av disse pengene på aksjer. Ikke fond, det sparer jeg allerede fast i, men enkeltaksjer. Jeg kan imidlertid svært lite om dette, og søker dermed litt starthjelp. Hvor kan jeg finne gode forum/kilder/tips for nybegynnere? Har du noen tips til meg? Jeg vet at aksjehandel ikke er for hvemsomhelst, og jeg er innforstått med risikoen, men dette er altså penger jeg har råd til å tape og jeg anser egentlig dette eksperimentet som en slags "utdanning" i sykemeldingsperioden. Jeg har lenge ønsket å bli klok på aksjer og aksjemarkedet, og nå har jeg anledningen. Anonymkode: 3c881...549
Hedersbrukeren Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 (endret) Å starte med aksjespekulasjon som amatør akkurat når man har hatt ti års sammenhengende oppgang er nok ikke tidenes sjakktrekk, men lykke til Ville uansett heller brukt økonomi-forumet på diskusjon.no enn KG til et slikt spørsmål Endret 19. mars 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: på aksjer. Ikke fond, enkeltaksjer. Hvor kan jeg finne gode forum/kilder/tips for nybegynnere? Har du noen tips til meg? "utdanning" bli klok på aksjer og aksjemarkedet, Anonymkode: 3c881...549 Altså skal du slå markedet, må du sitte på informasjon som resten av markedet ikke kjenner til, enten ved ulovlige handlinger som vi ser en del av, eller gjennom å lovlig skaffe data andre ikke sitter på. Einar Aas var en slik en som gikk for det lovlige alternativet, han klarte å lage en mer presis værprediksjonsmetode enn andre i markedet som ga han en fordel overnfor resten av markedet, altså kan du spå været (eller andre ting) bedre enn alle andre, KAN du tjene gode penger på det. Men hvem er det du tror skal lære deg å spå været, bedre enn de som allerede spår været idag. Tenk deg at f.eks Jeg er Einar Aas, hvorfor i helvettttte skal JEG lære DEG å spå været, bedre enn alle andre, når jeg kan bruke informasjonen selv og bli milliardær, eller selge den til andre for hundrevis av millioner av kroner. ? ???????????????? Dvs, de eneste som kommer til å "lære" DEG å spå været, er folk som ikke kan spå været,. og bare lurer deg/svindler deg. Det er disse folkene du finner når du søker "råd"..... 22 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Å starte med aksjespekulasjon som amatør akkurat når man har hatt ti års sammenhengende oppgang er nok ikke tidenes sjakktrekk, men lykke til godt poeng 24 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Ville uansett heller brukt økonomi-forumet på diskusjon.no enn KG til et slikt spørsmål Jeg kjenner ikke så mye til diskusjon.no ut over at jeg ble kastet ut derfira fordi en moderator tapte en debatt mot meg, dersom de med gode poeng blir kastet ut, hva sitter du igjenn med da mon tro... Uansett på mange slike forum blir må selskaper hauset opp og ned for å bedrive kursmanipulering, f.eks på shareville og hegnar forum er det mye slik har jeg sett, bla.a et par kjente svindelsselskaper på oslo børs som folk får "gode råd" om å kjøpe av "folk" der, som åpenbart er folk som bedriver kursmanipuleringsforsøk. For store selskaper har det lite å si men for veldig små selskaper kan å lure en kjøper være velidg god butikk særlig når selskapet selv er med på svindelen. Ihvertfall vær ekstra forsiktig med "gode råd" om små selskaper fra folk online Noe å legge til også, dersom du leter etter korrelasjoner, det er også en "fallacy" som går mye igjenn, f.eks kan noen si i måned X går kurseni snitt opp Y, historiskt sett, dermed vil det skje igjenn. Husk mesteparten av handler er robotisert nå, vet du hvem som er gode til å finne korrelasjoner? Jo datamaskiner, alt av slikt blir nå utnyttet slik at slike fordeler forsvinner og famler du etter slike primitive greier vil du bli robot mat, lykke til med å utkonkurrere datamaskiner i korrelasjonsregning Lykke til ja, gjerne fortell os hva du endte opp med å "lære", og om du fant en måte å spå været eller ei Anonymkode: 39e6e...68b
King in the North Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Det første jeg ville gjort er å kjøpe et par aksjebøker og bruke de neste ukene på å lære litt om inntjeningsbegreper, tekniske konsepter osv. Så kanskje bruke en symbolsk sum på å øve deg litt. Generell markedsbetraktning er at, å ikke kjøpe deg inn med alle likvide midler du har tilgjengelige, kan være lurt. Da kan du gå glipp av videre oppgang, men har mer i bakhånd om markedet skal nedover. Nybegynnerfeil jeg gjorde: kjøpte meg inn i spekulative aksjer med høyt potensiale, og desto større fallhøyde. Med mindre man er meget dyktig på teknisk analyse, vil jeg anbefale å følge solide selskaper som tjener penger, betaler utbytter og driver innen sektorer som kan fortsette å øke på sikt. Feks finnes det mange sparebanker som betaler rundt 8% i utbytte i året, og har ganske stabile aksjepriser. Jo mindre erfaring man har, jo lengre tidshorisont bør hver investering ha. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 34 minutter siden, King in the North skrev: Med mindre man er meget dyktig på teknisk analyse, teknisk analyser sier hvis pris når X bør du gjøre Y. Hvis jeg vet at når X skjer vil "king of the North" og mange andre gjøre Y, vet du hva som skjer da King, det som skjer er at jeg vil bruke dette mot deg og melke deg som en ku. men kanksje du tenker på at du skal drive med melkingen, og at TS skal være kuen. Ja, da skjønner jeg. Men... ehh... da kommer vi tilbake til hele problemet med å søke tips online.... vet ikke hvem det er du betrakter som kongene av teknisk analyse, men invesstech skriver ihvertfall alltid i finansavisene, og angivelig beviselig slår markedet (hevder de) og med ganske så mange % også, men på tross av dette tjener de bare 6 mill i året fra folk som kjøper spådommene deres. Det gjør at bullshit alarmen ringer i mitt hode, evt selger de seg ekstremt billig i forhold til hva de, hevder, de gir kundene sine. Ikke vet jeg, men har mine tanker det er klart... men sikkert andre som tenker andre ting, tydeligvis Når markedet går 400% oppp så er det vanskelig å ikke "vinne" og spå kurser som viser seg å gå opp, men når det blir flatt eller går nedover da tror jeg mange "tekniske analyser" eller andre spåmenn, vil gå på en vannvittig smell. og de som betaler dyrt for slike spådommer vil føle seg ganske så dumme, og det er de nok også Ønsker dere alle lykke til Anonymkode: 39e6e...68b 1
King in the North Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 Hvis du ikke tror på teknisk analyse, så kan jeg ikke hjelpe deg. Lykke til, til deg også!
Knirke Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 Man trenger ikke kunne noen ting for å starte med aksjer. Det er bare å begynne, og så lærer du underveis. På Nordnets forum Shareville kan du få mange gode tips. Boken Aksjeanalyse på 1-2-3 har også noen gode råd. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå