Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Raggy
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva som skjer med en veninne jeg har. Jeg har nå sett at hun dikker seg full hver helg. Da er det snakk om å starte så tidlig som mulig på fredag og drikke til formiddagen dagen etter. Farte rundt på barer og hjemmefester sammen med andre som også drikker ofte.

Dette plager ikke meg men jeg er bekymret. Hun velger omgangskrets utifra folk som drikker like ofte som henne, det gjelder både dater og venner. Hun er godt voksen å holder på slik vi gjorde da vi var tenåringer....

Det er et fritt liv men er ikke denne krampedrikkingen hver eneste helg på kanten? Jeg hadde blitt totalt utslitt av det å kan ikke forstå hva som driver henne....

Skal jeg bare la ting være eller er det tid for å ta opp det at alkohol faktisk er vanedannende og fører til dårlige valg ved høyt inntak? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alder på dette mennesket?

Husk at alkoholen og rus generelt er største grunnen til psykisk sykdom. Alkohol er like vanedannende som heroin nesten, altså livfarlig. Man havner så lett inn i en ond sirkel.

Så lei av å se på mennesker som skal "kose" seg med alkohol.

Anonymkode: f5e94...a19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det galt å drikke/feste hver helg også nåa... Jaja

Anonymkode: 5065f...323

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett å vite hvem som er "normalen" av dere her. Husk at veldig mange i perioder av livet (f.eks. studietiden) fester hver helg. De fleste av oss går det helt fint med i livet. For meg ville det heller ikke vært aktuelt i studietiden å ha en kjæreste som enten var totalavholds eller alkoholiker - man velger de som er like seg selv. De man føler seg vel med.

Kanskje hun er glad i å ta en fest?

Kanskje du er veldig lite glad i alkohol, og dermed blir det overveldende for deg, og virker denne livsstilen skadelig?

Det at hun velger venner som drikker like mye som henne virker normalt. Altså, sett at hun er en normal helgefestende ung voksen. Da er det kanskje du som skiller deg ut fra mengden her?

Ikke at jeg skal forsvare alkoholen her, men av de jeg kjenner som sliter psykisk, er det knapt en eneste av dem som drikker. De som sliter sosialt faller gjerne utenfor drikkekulturen også.

Kan ikke dere avtale å gjøre andre ting innimellom? Så får hun ha sosiale aktiviteter uten alkohol, og du slipper å være med på fest. Gå i svømmehallen eller på kino, ta en tur i skogen, hva som helst. Men aksepter at dere er forskjellige.

Anonymkode: 148f4...31f

• Liker 3
Skrevet

Hun er godt voksen skriver du. Hun gjør rett og slett som hun vil. Hva er det som plager deg sånn konkret da? 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alder på dette mennesket?

Husk at alkoholen og rus generelt er største grunnen til psykisk sykdom. Alkohol er like vanedannende som heroin nesten, altså livfarlig. Man havner så lett inn i en ond sirkel.

Så lei av å se på mennesker som skal "kose" seg med alkohol.

Det kan vel like gjerne være motsatt?! Ellers er vel denne venninnen voksen og fullt klar over hva høyt alkoholforbruk kan føre til både av umiddelbare konsekvenser på grunn av manglende dømmekraft og mer langvarige skadevirkninger, så å nevne det virker, slik jeg ser det, bare dumt. Det man kan nevne at man er bekymret som venn når man står på utsiden og ser at noen ødelegger for seg selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er sånn. Hun er barnløs. Midten sv 40 årene.

Og:

hun er Fullstendig klar selv over sitt eget alkoholkonsum.

Hun er i full jobb, trener, er fysisk i god form og ei oppegående dame. Men hun trenger å «blåse ut» i helgene.

Hun har hatt en relativt tøff oppvekst og var i perioder inn i et tyngre narkomiljø. Jeg tenker at hun har klart seg kjempebra og må få leve det livet hun vil selv. Hun sier at hun orker ikke fordommer mot alkoholen hun koser seg med i helgene, og begynner noen å vifte med pekefingeren eller gi moralpreken så får de beskjed om å fuck off. 

Jeg har full respekt for hennes valg, og med mindre hun begynner å bikke over til å ha problemer med å holde en jobb, egen økonomi, forfaller voldsomt fysisk, så har jeg INGEN planer om å belære henne på noen som helst måte.

Ikke alle ønsker å leve til de blir 100 år med fantastisk kropp og helse. 

Respekter andre sine valg, vi er ikke alle like.

Anonymkode: 80655...e22

• Liker 4
Skrevet

Drikkingen er vel hennes måte å koble ut på. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, O.G. skrev:

Drikkingen er vel hennes måte å koble ut på. 

Da har man jo et problem, når man må koble ut med rus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det galt å drikke/feste hver helg også nåa... Jaja

Anonymkode: 5065f...323

Hva er egentlig vitsen med å ruse seg ned til apestadiet hver helg? 

Anonymkode: bba6f...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver sin smak, men ikke kom å si at det er bra eller sosialt.

Gjest Raggy
Skrevet

Her var det varierende meninger.. Jeg er jo med på fest en gang i blant så det handler ikke om at vi ikke gjør noe sammen. men hun vil aldri gjøre annet enn å treffes når det er alkohol og fest inn i bildet.

Jeg tenker at godt voksne mennesker kan gjøre hva de vil så ønsker ikke å blande meg.. Men et eller annet gir meg en dårlig magefølelse... det å drikke seg minnesløs hver helg kan godt være et tegn på at noe ikke er greit.

Flertallet her mener jeg ikke skal blande meg så det blir nok sånn. Fint å kunne bruke kg å få luftet slike ting :) 

Gjest Raggy
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner ikke jeg heller.... helt merkelig..

Gjest Raggy
Skrevet
2 timer siden, SoWhat? skrev:

Hun er godt voksen skriver du. Hun gjør rett og slett som hun vil. Hva er det som plager deg sånn konkret da? 

At hun drikker seg helt bort hver helg og flere dager i strekk i ferier. Jeg synes alkoholforbruket er for høyt og er redd det skal gå dårlig med henne. Hun er jo en venn

Skrevet
1 minutt siden, Raggy skrev:

At hun drikker seg helt bort hver helg og flere dager i strekk i ferier. Jeg synes alkoholforbruket er for høyt og er redd det skal gå dårlig med henne. Hun er jo en venn

Gi uttrykk for bekymringen din, for venner kan tillate seg det. Nå er jeg mer opptatt av de psykiske konsekvensene av å drikke "for mye" enn av de fysiske. Hvis du er redd for helsen hennes så si det. Hvis hun forsvarer det ut fra sitt perspektiv, så må du bare la det ligge. Voksne gjør jo som de vil 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Raggy skrev:

Hei. Jeg som fortalte om min venninne i 40 åra som også er glad i alkohol. Synes det at hun drikker seg så bort er et problem. Da er det jo snakk om helse, hun er ikke i stand til å ta vare på seg selv, når hun har drukket SÅ mye.. min venninne har såpass høy toleranse at til tross for et høyt forbruk er hun aldri så full som du beskriver her. Hun er alltid klar og «normal». Nesten vanskelig å se at hun er beruset. Blir det for mye går hun å legger seg. Ikke snakk om å rave rundt uten å være i stand til å ta vare på seg selv.. det ville jeg også sagt ifra om. Men da er det ikke antall enheter per uke jeg hadde kritisert, men bekymring for at noe skal skje henne fordi hun ikke klarer passe på seg selv 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er en god venninne er det helt innafor å bemerke at det blir mye drikking, og at det bekymrer deg.

Men samtidig står hun jo fritt til å velge selv, og man skal være bra nedsnødd for å ikke ha fått med seg at alkohol hvrken er sunt eller fritt for avhengighetsfare.

Jeg ville selv nevnt det, men ikke i form av å anta at noe ville endre seg.

Anonymkode: 31f9c...a74

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har man jo et problem, når man må koble ut med rus.

Ikke nødvendigvis

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

Ikke nødvendigvis

Isåfall har sånn ca 80 % av Norges voksne befolkning et problem 😉

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Isåfall har sånn ca 80 % av Norges voksne befolkning et problem 😉

Ja, og det ville jo være tragisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...