AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Hei, håper jeg ikke blir flådd levende her. Men jeg har en liten bekjennelse å komme med; jeg har overtatt en liten dagligvarebutikk (ikke en av kjedene), men «et lite på hjørne». Driften går bra, og alle regninger blir betalt og det er penger igjen på kontoen. jeg er god med tall fra videregående, gikk ut med 6 i de vanskeligste graden av matte på VGs. Men eneste er at jeg vi har nettopp rundet 2 måneder med overtagelse og jeg har ikke gjort NOE regnskap for bedriften. Ønsker å spare kostnader så derfor tenkte jeg siden jeg egentlig liker tall så kan jeg overta regnskapet selv. Og i følge loven kan alle som omsetter for under 6 mill ta regnskap selv. kan noen i stedet for å forklare meg hvor dum jeg er, hvordan jeg kan ta igjen det tapte regnskapet? Jeg har ingen ansatte så jeg trenger ikke AGP ennå, men moms-selvangivelsen skal jeg fylle ut straks for januar og februar. Men hva mer mangler? Hva trengs av rapporter? Vet at Y-rapport trengs, men trengs denne hver dag? Eller går det for en periode om gangen? Alle billig må registreres, er det nok med å lage permer og sorte ut betalte regninger og innkjøp? om jeg bare kunne fått en smøreliste med rapporter jeg trenger så vil jeg gå å lære meg hvordan jeg utfører og registrerer disse rapportene. huff, håper noen vil hjelpe meg ut her. Anonymkode: a3081...75b
Grandidosa83 Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, håper jeg ikke blir flådd levende her. Men jeg har en liten bekjennelse å komme med; jeg har overtatt en liten dagligvarebutikk (ikke en av kjedene), men «et lite på hjørne». Driften går bra, og alle regninger blir betalt og det er penger igjen på kontoen. jeg er god med tall fra videregående, gikk ut med 6 i de vanskeligste graden av matte på VGs. Men eneste er at jeg vi har nettopp rundet 2 måneder med overtagelse og jeg har ikke gjort NOE regnskap for bedriften. Ønsker å spare kostnader så derfor tenkte jeg siden jeg egentlig liker tall så kan jeg overta regnskapet selv. Og i følge loven kan alle som omsetter for under 6 mill ta regnskap selv. kan noen i stedet for å forklare meg hvor dum jeg er, hvordan jeg kan ta igjen det tapte regnskapet? Jeg har ingen ansatte så jeg trenger ikke AGP ennå, men moms-selvangivelsen skal jeg fylle ut straks for januar og februar. Men hva mer mangler? Hva trengs av rapporter? Vet at Y-rapport trengs, men trengs denne hver dag? Eller går det for en periode om gangen? Alle billig må registreres, er det nok med å lage permer og sorte ut betalte regninger og innkjøp? om jeg bare kunne fått en smøreliste med rapporter jeg trenger så vil jeg gå å lære meg hvordan jeg utfører og registrerer disse rapportene. huff, håper noen vil hjelpe meg ut her. Anonymkode: a3081...75b Hva med å få hjelp av en profesjonell helt i starten til du får taket på det? Ja, det vil nok koste noen tusenlapper, men i det lange løp kan du sikkert spare en del på at det blir gjort riktig. 4
smilo Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Hvis du blir skyldig skatt i og mva vil du slite ganske kjapt og evt bli slått konkurs. Om du ikke aner hva som skal til ville jeg nok kjøpt den tjenesten. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Du får IKKE den tjenesten gratis av meg. Om du er så gjerrig at du vil gjøre det sjøl, så får du finne ut av det sjøl og. Anonymkode: 917e9...514 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 21 minutter siden, smilo skrev: Hvis du blir skyldig skatt i og mva vil du slite ganske kjapt og evt bli slått konkurs. Om du ikke aner hva som skal til ville jeg nok kjøpt den tjenesten. Mva går fint, men alt det andre jeg trenger hjelp med. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får IKKE den tjenesten gratis av meg. Om du er så gjerrig at du vil gjøre det sjøl, så får du finne ut av det sjøl og. Anonymkode: 917e9...514 Den er grei, takk for at du GRATIS tok deg tid til å skrive flere setninger istedet for å liste opp rapporter jeg trenger. Lykke til videre i livet, må være trist være så krass. Men takk igjen for at du tok deg tid til å svare, selv om det ikke var til mye hjelp. I tillegg anonymt 😅 Anonymkode: a3081...75b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 nå spør jeg sikkert dumt, siden jeg har et enk, men hva er y-rapport? jeg har ansatte, og det er mye innrapportering som regnskapsførereren tar. terminavgifter(banklister og remittering?), a-mld(hver mnd). selv tar jeg mva-rapport annenhver mnd, fakturering, betaler ut lønn og forskuddsskatt hver 3.mnd. kjempeviktig å betale inn mva og forskuddsskatt innen fristene.du må opprette en egen skattetrekkskonto i banken, der du setter inn riktig beløp hver mnd. kan være det kun er ved ansatte, men jeg har alltid gjort det; lett å miste kontroll ellers. søk på altinn for nøyaktige datoer og mer info Anonymkode: ed0a2...b33
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 For å være brutalt ærlig med deg er utgangspunktet ditt så dårlig at her behøver du virkelig hjelp. En del av begrepene du bruker er helt feil. Dette kan bli veldig, veldig kostbart for deg. Kjenner du bokføringlovens krav til ajourhold og dokumentasjon? Kan du debet og kredit? Kan du sette opp en skatteberegning og fylle ut skattemelding med vedlegg? Vet du at du ikke kan jobbe gratis for egen bedrift (gitt AS organisering), at AGA (ikke AGP) må beregnes av slik innsats? Vet du at du behøver et regnskapssystem, et årsavslutningsprogram, og at terminvis innrapportering til myndighetene må innrapporteres via altinn? Og dette er bare toppen av isfjellet. Anonymkode: 4f887...e87 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #8 Skrevet 19. mars 2019 Regnskap og matte er ikke helt sammenlignbart, det er klart at god mattekunnskap er et bra utgangspunkt, men det er en logikk i regnskap som en må knekke for å mestre det. Jeg var god i matte og hadde også en 6-er, men slet skikkelig med forståelsen i starten da jeg tok høyskolefag i regnskap. Jeg har blitt god nå, etter å ha jobbet opp erfaring og etter at jeg knekte den første koden, og du kan sikkert fikse mye selv. Men jeg anbefaler på det sterkeste at du får hjelp i starten av en regnskapsfører, og får hjelp og innsikt til hva du må gjøre sjøl og hva du kanskje bør overlate til andre. Anonymkode: 1cd9a...d22 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #9 Skrevet 19. mars 2019 Jeg fikk 2 i matte men kan føre regnskap (selvlært i jobb og organisasjonsliv). Det er to ganske forskjellige ting. Skaff deg en regnskapsfører du, før du roter det til. Anonymkode: e9c9a...70f 1
AndreasBR Skrevet 19. mars 2019 #10 Skrevet 19. mars 2019 Du vet at det er ganske mye du skal holde deg ajour med for å føre selv? Har du tid og interesse til å ta alle de kursene? Min erfaring etter å ha jobbet med betalingsterminaler og kassesystem er at de som ønsker å gjøre dette selv ofte ikke har peiling.. Noen tror til og med at moms er 25% av pris inkl mva.. (Altså 85,- om utpris er 100,-) Jeg vil anbefale at du betaler noen for å gjøre det, i det minste betaler noen for å hjelpe deg. 1
Charminia Skrevet 19. mars 2019 #11 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å være brutalt ærlig med deg er utgangspunktet ditt så dårlig at her behøver du virkelig hjelp. En del av begrepene du bruker er helt feil. Dette kan bli veldig, veldig kostbart for deg. Kjenner du bokføringlovens krav til ajourhold og dokumentasjon? Kan du debet og kredit? Kan du sette opp en skatteberegning og fylle ut skattemelding med vedlegg? Vet du at du ikke kan jobbe gratis for egen bedrift (gitt AS organisering), at AGA (ikke AGP) må beregnes av slik innsats? Vet du at du behøver et regnskapssystem, et årsavslutningsprogram, og at terminvis innrapportering til myndighetene må innrapporteres via altinn? Og dette er bare toppen av isfjellet. Anonymkode: 4f887...e87 Signerer denne, er selv siviløkonom. Det kan bli veldig dyrt for deg å skulle spare penger på dette! Skaff deg hjelp nå før det går for lang tid.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #12 Skrevet 19. mars 2019 Hei ts! Det du spør om er egentlig ikke så komplisert, men du må vite hva du driver med. Jeg har kompetansen men kan ikke sitte her og skrive ned alt for deg. Du kan heller ikke stole helt på råd du får på nettet. Du bør ta kontakt med en regnskapsfører som du kan bruke ihvertfall det første året. Be om litt opplæring og forklaringer. Samtidig bør du lese deg litt opp, ta gjerne noen kurs på høyskole/ universitet. Etter hvert klarer du nok dette selv, men ikke nå. Hilsen revisor Anonymkode: a105f...99d 1
Perelandra Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 Tråden er ryddet for reklame. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 På 19.3.2019 den 15.29, AnonymBruker skrev: For å være brutalt ærlig med deg er utgangspunktet ditt så dårlig at her behøver du virkelig hjelp. En del av begrepene du bruker er helt feil. Dette kan bli veldig, veldig kostbart for deg. Kjenner du bokføringlovens krav til ajourhold og dokumentasjon? Kan du debet og kredit? Kan du sette opp en skatteberegning og fylle ut skattemelding med vedlegg? Vet du at du ikke kan jobbe gratis for egen bedrift (gitt AS organisering), at AGA (ikke AGP) må beregnes av slik innsats? Vet du at du behøver et regnskapssystem, et årsavslutningsprogram, og at terminvis innrapportering til myndighetene må innrapporteres via altinn? Og dette er bare toppen av isfjellet. Anonymkode: 4f887...e87 Helt enig. Mva-selvangivelse? Hilsen regnskapsfører Anonymkode: 6ee0f...809
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå