AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Min datter fyller 18 år i juni, og for et par uker siden fant jeg ut at hun røyker. Jeg liker det ikke, men hva kan jeg gjøre. Ifølge henne begynte hun å røyke en gang i blant i høst, også begynte hun mer fast etter juleferien hvor hun var på besøk hos ei venninne fra 2. Juledag til over nyttår. Hun sier selv hun vil røyke uansett hvor mye jeg sier imot det og at hun skal klare å slutte etterhvert. Hun kommer fra ressurssterk familie, er godt trent og velstelt ung jente. Sikkert ingen som ville tro at akkurat hun røyker. Bør jeg slå meg til ro og respektere at hun er ung og utforskende eller hva bør jeg gjøre? Noen andre som har vært i lignende situasjoner som kan dele erfaringer? Fortvilet mamma Anonymkode: ad2e0...3b4
Oppgitt78 Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Det er lite du kan gjøre med dette, egentlig.. 19
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Det der er en tapt sak. Hun fyller 18 år i år, det er ingen vits i å nekte henne det nå, 3 mnd før. Vil hun røyke så får hun tak i røyk uansett. Anonymkode: f5825...747 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 I noen få måneder til kan du beslaglegge de røykpakkene du evt måtte finne i jakken eller vesken hennes, men når hun fyller 18 er det fint lite du har å si om saken. Hun kan gjøre som hun vil. Dessverre, får man vel si i blant. Men sånn er det. Litt overrasket over at noen velger å begynne og røyke i dag. Det mener jeg. Leste en statistikk at det kun var 12% av Norges befolkning som røyker nå. Det er jo kjempebra ifht tidligere. Anonymkode: 6dfb8...9fc 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Jeg vet det sannsynligvis ikke er noe jeg kan gjøre uansett, men jeg synes det er fryktelig å se jenta mi stå på buss stoppet eller sitte på restaurant å røyke:( Det var sånn jeg oppdaget det, så henne sitte sammen med to venninner å røyke på utedelen av Egon restaurant! Anonymkode: ad2e0...3b4
Gjest Yng Plyng Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 Vår ene begynte å snuse, det ble da slutt på penger fra oss. Har barna råd til røyk/snus har de råd til alt det andre de trenger og.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 2 minutter siden, Yng Plyng skrev: Vår ene begynte å snuse, det ble da slutt på penger fra oss. Har barna råd til røyk/snus har de råd til alt det andre de trenger og. Godt poeng. Ts: Jobber jenta eller sponser dere røykinga ? Anonymkode: 59138...57c
waco Skrevet 19. mars 2019 #8 Skrevet 19. mars 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter fyller 18 år i juni, og for et par uker siden fant jeg ut at hun røyker. Jeg liker det ikke, men hva kan jeg gjøre. Ifølge henne begynte hun å røyke en gang i blant i høst, også begynte hun mer fast etter juleferien hvor hun var på besøk hos ei venninne fra 2. Juledag til over nyttår. Hun sier selv hun vil røyke uansett hvor mye jeg sier imot det og at hun skal klare å slutte etterhvert. Hun kommer fra ressurssterk familie, er godt trent og velstelt ung jente. Sikkert ingen som ville tro at akkurat hun røyker. Bør jeg slå meg til ro og respektere at hun er ung og utforskende eller hva bør jeg gjøre? Noen andre som har vært i lignende situasjoner som kan dele erfaringer? Fortvilet mamma Anonymkode: ad2e0...3b4 Det å eie andre mennesker enn deg selv, - jeg har noen spørsmål; datteren din blir nazist - skal du omskolere hennes politisk? datteren din liker analsex - skal du forhindre hennes sexliv? datteren din begynner å røyke - hvordan skal du forhindre henne i å leve sitt eget liv? Fortell?
Gjest Mocchhaa Skrevet 19. mars 2019 #9 Skrevet 19. mars 2019 Du kan jo ikke akkurat gjøre så mye, men ville kanskje minnet henne på hvor pinlig det er å være 18 år og røyke. Trodde det var blitt ukult nå jeg.
Gjest Mocchhaa Skrevet 19. mars 2019 #10 Skrevet 19. mars 2019 Just now, waco said: Det å eie andre mennesker enn deg selv, - jeg har noen spørsmål; datteren din blir nazist - skal du omskolere hennes politisk? datteren din liker analsex - skal du forhindre hennes sexliv? datteren din begynner å røyke - hvordan skal du forhindre henne i å leve sitt eget liv? Fortell? Stonecold as ever.
Mann1979 Skrevet 19. mars 2019 #11 Skrevet 19. mars 2019 47 minutter siden, Oppgitt78 said: Det er lite du kan gjøre med dette, egentlig.. Tøv. Selv om hun ikke kan nekte henne å røyke kan man gi klinkende klar beskjed om at dette er uakseptabelt og langt unna det som forventes i deres familie. Denne frivillige abdiseringen av autoritet som enkelte tar til orde for er kvalmende. 4
Oppgitt78 Skrevet 19. mars 2019 #12 Skrevet 19. mars 2019 Akkurat nå, Mann1979 skrev: Tøv. Selv om hun ikke kan nekte henne å røyke kan man gi klinkende klar beskjed om at dette er uakseptabelt og langt unna det som forventes i deres familie. Denne frivillige abdiseringen av autoritet som enkelte tar til orde for er kvalmende. Du bekrefter jo selv det jeg sier; «hun kan ikke nekte henne å røyke».. Hun kan selvsagt være skuffet og sint, men det er fint lite hun kan gjøre med saken likevel.. 1
Mann1979 Skrevet 19. mars 2019 #13 Skrevet 19. mars 2019 6 minutter siden, Oppgitt78 said: Du bekrefter jo selv det jeg sier; «hun kan ikke nekte henne å røyke».. Hun kan selvsagt være skuffet og sint, men det er fint lite hun kan gjøre med saken likevel.. Igjen. Selv om hun ikke formelt "kan nekte henne å røyke" så innebærer ikke det at hun ikke kan gi røykingen en konsekvens. Du kan i prinsippet ikke "nekte" en 14-åring å røyke heller, men du kan, uten å legge noe mellom, gi en utvetydig beskjed om at dette er fullstendig uakseptabelt. Og den beskjeden kan du gi så lenge hun orker å fortsette. Det eneste du argumenterer for er at hun ikke skal gidde å ta kampen.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #14 Skrevet 19. mars 2019 3 minutter siden, Mann1979 said: Igjen. Selv om hun ikke formelt "kan nekte henne å røyke" så innebærer ikke det at hun ikke kan gi røykingen en konsekvens. Du kan i prinsippet ikke "nekte" en 14-åring å røyke heller, men du kan, uten å legge noe mellom, gi en utvetydig beskjed om at dette er fullstendig uakseptabelt. Og den beskjeden kan du gi så lenge hun orker å fortsette. Det eneste du argumenterer for er at hun ikke skal gidde å ta kampen. Utover å gjenta at det er fullstendig uakseptabelt, hvilke konsekvenser tenker du at hun skal gi den snart 18 år gamle datteren sin for å røyke? Anonymkode: 58482...fd2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #15 Skrevet 19. mars 2019 Det er lite du kan gjøre. Hun må innse på egen hånd at røyking er latterlig Anonymkode: c0108...0c7
Oppgitt78 Skrevet 19. mars 2019 #16 Skrevet 19. mars 2019 Akkurat nå, Mann1979 skrev: Det eneste du argumenterer for er at hun ikke skal gidde å ta kampen. Nei, det har jeg ikke nevnt i det hele tatt..
Vera Skrevet 19. mars 2019 #17 Skrevet 19. mars 2019 (endret) 18 minutter siden, Mann1979 skrev: Tøv. Selv om hun ikke kan nekte henne å røyke kan man gi klinkende klar beskjed om at dette er uakseptabelt og langt unna det som forventes i deres familie. Denne frivillige abdiseringen av autoritet som enkelte tar til orde for er kvalmende. Signerer denne! Altfor mange tafatte foreldre i dag som ikke ønsker å ta upopulære beslutninger som vil gjøre Natalie Casandra opprørt og lei. På tide å bli foreldre igjen. Endret 19. mars 2019 av Vera 6
Mann1979 Skrevet 19. mars 2019 #18 Skrevet 19. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Utover å gjenta at det er fullstendig uakseptabelt, hvilke konsekvenser tenker du at hun skal gi den snart 18 år gamle datteren sin for å røyke? Anonymkode: 58482...fd2 For det første: Ta diskusjonen hver eneste gang de møtes. For det andre: Kommenter det negativt hver eneste gang de observerer at hun røyker. For det tredje: Gjør det klinkende klart at all hjelp og støtte opphører dersom hun ikke slutter. Det er ingen grunn til å gi hverken emosjonell eller økonomisk støtte til et levende lik. 1
waco Skrevet 19. mars 2019 #19 Skrevet 19. mars 2019 11 minutter siden, Mann1979 skrev: For det første: Ta diskusjonen hver eneste gang de møtes. For det andre: Kommenter det negativt hver eneste gang de observerer at hun røyker. For det tredje: Gjør det klinkende klart at all hjelp og støtte opphører dersom hun ikke slutter. Det er ingen grunn til å gi hverken emosjonell eller økonomisk støtte til et levende lik. Hva hvis hun røyker for å straffe moren sin da? Ting jeg synes er viktig her i livet er å eie sin egen kropp og eie sine egne valg. Du liker mer pådytte din mening over på andre ikke sant? Hva hadde du gjort om datteren var overvektig da? Kommentert det hver gang du møtte henne?
Oppgitt78 Skrevet 19. mars 2019 #20 Skrevet 19. mars 2019 8 minutter siden, Mann1979 skrev: For det første: Ta diskusjonen hver eneste gang de møtes. For det andre: Kommenter det negativt hver eneste gang de observerer at hun røyker. For det tredje: Gjør det klinkende klart at all hjelp og støtte opphører dersom hun ikke slutter. Det er ingen grunn til å gi hverken emosjonell eller økonomisk støtte til et levende lik. Med mindre foreldrene låser henne inne, eller fotfølger henne 24/7, så vil ikke dette nødvendigvis hindre henne fra å røyke.. Jeg sier ikke at en skal støtte at ungen røyker, ei heller at det ikke bør få noen konsekvenser! Men når det kommer til stykket, så vil ikke slike konsekvenser være direkte avgjørende for om ungen fortsetter å røyke, eller ei..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå