Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg bor i et borettslag der styret med viten og vilje trenerer reperasjoner av ventilasjonsanlegg som har ført til fuktskader og tillater støvete byggvirksomhet som går utover hverdagslivet i bygget /oppgang, trapp, heis -alt er fult av støv. (Det har vart i 8 mnd). Hver gang man tror styret tar tak blir man skuffet. 

Hvordan håndhever man borettslagsloven?

Anonymkode: 335a1...7ad

Gjest padawan
Skrevet

Få sammen andre beboere og krev ekstraordinær generalforsamling. det er godt mulig det er ting som styret vet om som du ikke har innsikt i.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg bor i et borettslag der styret med viten og vilje trenerer reperasjoner av ventilasjonsanlegg som har ført til fuktskader og tillater støvete byggvirksomhet som går utover hverdagslivet i bygget /oppgang, trapp, heis -alt er fult av støv. (Det har vart i 8 mnd). Hver gang man tror styret tar tak blir man skuffet. 

Hvordan håndhever man borettslagsloven?

Innkalling til "ordinær eller ekstraordinær" generalforsamling og kast styret. Så kan jo du ta ansvar om du får nok andelseiere med deg.

Skrevet (endret)

Lykke til !

Endret av Hunky Dory
AnonymBruker
Skrevet

Det er så rart at folk ønsker å ha posisjon i et styre også ikke jobbe for andelseierene, slik at man er nødt til å "kaste dem". Nå er jo dette ekstremt lang tid med dårlig luft og ingen bedring. Føles som tortur.

Som andelseier har jeg ganske god forståelse/viten om hva som har skjedd og jeg vet at situasjonen slik den er per i dag og har vært i flere mnd. ikke trenger å være sånn. Det er handlevegring evt. svindel som foregår.

Får bli opprop i gangene ... får se hvordan det går

Kan andelseierene kreve erstatning fra styret (evt. borettslaget som helhet) for tap dvs skader?

Skrevet

Jeg regner med den ordinære generalforsamling er like rundt hjørnet. Meld saken inn og krev at det skjer noe. Det er uansett valg på ordinær generalforsamling da da kan du stille til valg. Få gjerne med deg noen flere som er enige med deg. 

Men som en annen over her nevnte, så kan det være reelle grunner for at det ikke har skjedd noe

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så rart at folk ønsker å ha posisjon i et styre også ikke jobbe for andelseierene, slik at man er nødt til å "kaste dem". Nå er jo dette ekstremt lang tid med dårlig luft og ingen bedring. Føles som tortur.

Som andelseier har jeg ganske god forståelse/viten om hva som har skjedd og jeg vet at situasjonen slik den er per i dag og har vært i flere mnd. ikke trenger å være sånn. Det er handlevegring evt. svindel som foregår.

Kan andelseierene kreve erstatning fra styret (evt. borettslaget som helhet) for tap dvs skader?

Ja, men man vet ikke alltid på forhånd hvem som velges inn i et styre som faktisk er interesserti  å gjøre en god innsats eller ikke. Noen er flinke til å snakke for seg på en generalforsamling, men følger ikke alltid like godt opp styrevervet i etterkant. I mange brl. styrer er det jo også ofte slik at det er veldig få som er interessert i å være med i styret, kanskje er det bare et par stykker som melder seg og noen andre som må overtales. Det kan føre til et lite motivert styre. 

Medlemmer i nesten alle former for styre i Norge kan i noen tilfeller holdes personlig ansvarlig (særlig styreleder), hvis det kan bevises at nødvendige oppgaver ikke har blitt fulgt opp. Manglende interesse for å ta tak i vedlikehold i den grad det fører til skader som fuktskader kan være en av de forutsetningene. 

Anonymkode: 1d586...023

Skrevet

Hvis dere er tilknyttet et boligbyggelag, så søker dere hjelp der. 

Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du krever erstatning fra borettslaget/sameie så er faktisk dine penger. Boretsslag/sameie driftes på husleie fra beboere, ingenting annet. Styremedlemmer kan gjøres ansvarlig for ting i borettslag hvis de har opptrådt uforsvarlig. Som andre og skriver her ta først kontakt med boligsameie dere hører under. Der skal det være folk med erfaring hvordan dere beboere skal gå fram. Hvis dere mener at beboerne ikke har fått tilstrekkelig informasjon fra styret på byggeaktivitet så er jo ikke det bra. 

Endret av Mokkilokki

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...