Gå til innhold

Fersk gjær i brød - hel eller halv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg pleier å bake 1 grovbrød, og bruker da 1/2 pakke med fersk gjær. Når jeg da skal bake et nytt brød senere, bruker jeg resten av gjæren, men opplever at heveegenskapene er noe dårligere, da den halve gjærpakken har lagt i kjøleskapet over en tid (uten å ha gått ut på dato). Kan jeg istedet bruke hele gjæren på 1 brød, eller blir det i overkant mye?

Anonymkode: 9d2e5...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres noe mye ut ja, men selv bruker jeg alltid den andre varianten med posegjær som strøs utover.
Til ett brød på ca 1 kg bruker jeg to toppede ts. Hever godt og blir bra på alle vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg bruker bare litt gjær, putter jeg resten i en tom glasskrukke med lokk, den holder seg bedre da.

følger du oppskrifter fra feks mat fra bunnen så anbefaler jo de mye gjær/dobbel gjærmengde i en del oppskrifter.....

Anonymkode: ad629...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg bruker bare litt gjær, putter jeg resten i en tom glasskrukke med lokk, den holder seg bedre da.

følger du oppskrifter fra feks mat fra bunnen så anbefaler jo de mye gjær/dobbel gjærmengde i en del oppskrifter.....

Etter det jeg har hørt er ikke det stedet å søke råd om gjærbakst. 

Mye gjær gir vel fare for gjærsmak på brødet? Det jeg har lest om gjærbakst anbefaler heller å gå ned på gjærmengde og opp på hevetid for best mulig resultat. 

Anonymkode: d912e...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en halv pakke gjær om jeg baker 32 boller ;) Resten legger jeg i en plastboks i kjøleskapet til jeg trenger den. Ser aldri på datoen og opplever sjelden dårlige heveegenskaper. Har alltid veldig god tid når jeg baker, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre her. Jeg også bruker bare en halv pakke gjær når jeg baker brød, den andre halvparten legges i ziplockpose i kjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Der bruker de jo både gjær og bakepulver i hevefri bakst! Og ikke litt, men MYYE! Og så skryter de av hvor flink grunnleggeren er på bakst.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...