Gå til innhold

Startlån fra kommunen - hvordan betale det ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et supert svar! 

Dette er ikke meg TS. 

Men igjen, det står ingenting om dette i vilkåra. Men som sagt, jeg skal ringe å dobbeltsjekke med kommunen siden så mange mener dette. Kan vi avslutte denne da? 

For tro det eller ei så er jeg vanskeligere stilt nå enn da jeg søkte. Jeg har betydelig mindre i inntekt, nær 200 000,- mindre i året. Min mann har også lavest sats AAP og har betalingsanmerkninger, og 100 000 i forbruksgjeld. Vi har adskilt økonomi, og jeg tar ikke husleie av han. Men vi deler på strøm og mat. Ikke på lånet. Jeg betaler hele lånet og hele husleia helt alene uten hjelp fra han eller bostøtte. Jeg har ikke søkt andre ytelser av den grunn at jeg vil klare meg selv. Men når jeg leser en del av svarene her inne er det nesten så jeg blir provosert nok til å gjøre akkurat det. Men bare nesten. 

Ja, jeg har en god del penger til overs. Men jeg har ikke bil og jeg har ikke barn. Jeg har ikke Netflix og jeg har ikke smart-telefon. Jeg klipper meg selv og spiser vegansk. Jeg bruker ikke buss, men jeg går. Jeg kjøper ikke nytt tøy, jeg reparerer det jeg allerede har. Jeg kjøper ingen ting, som møbler, men finner de gratis på Finn. Det kan gå mange måneder, opp mot ett halvt år uten at jeg bruker ei eneste krone. Jeg har en nøktern livsstil og er opptatt av miljøet. Derfor blir det en del penger til overs. Også fordi jeg har lang løpetid på lånet. 

En annen ting, det at jeg ikke bidrar til samfunnet er ikke sant. Jeg bidrar gjennom frivillig ubetalt arbeid når helsa tillater det. 

Jeg har nå blokkert brukeren som ble så sinna på meg - så han ser jeg ikke her lengre. For jeg blir provosert jeg også. Det orker jeg ikke i dag. 

TS

Anonymkode: 07b64...5ab

KJÆRE DEG TS, tidligere har du skrevet at du er rullestolbruker, mens her er du blitt gående? Dette forstår jeg virkelig ikke. 

Anonymkode: b0f5a...90d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har hatt kommunalt boliglån og jeg har aldri hørt om at jeg måtte innfri lånet dersom min økonomiske situasjon endret seg. Har de skjerpet inn reglene de senere år?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har også startlån fra husbanken. du er pliktig å si fra dersom din situasjon endrer seg. som f.eks. vesentlig forbedret økonomisk situasjon, at andre/flere enn de som var ment å bo i boligen da du søkte bor der, at du gifter deg osv....det er du ts, som lever litt farlig nå. bedre å bare si fra til husbanken og få enn endret beregning av lånet.

Anonymkode: cd65c...7d1

Tuller dere nå? Jeg har boliglån i kommunen, er jeg pliktig til å melde i fra om ting endrer seg? Så lenge jeg betaler til lindorff som har mitt lån, så kan vel igjen ta fra meg lånet eller endre betingelsene?

Anonymkode: d0e38...038

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har hatt kommunalt boliglån og jeg har aldri hørt om at jeg måtte innfri lånet dersom min økonomiske situasjon endret seg. Har de skjerpet inn reglene de senere år?

Lurer jeg på og, jeg har fått samboer, hva skjer da liksom? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahahah, så de som har fått innvilget startlån skal forbli single resten av livet? :P Gå å ta deg en bolle, a! 😂

Anonymkode: b96b7...db8

Ja ikke sant. Kommunen krever ikke at du skal være singel for resten av livet. Jeg fikk først startlån som singel. Giftet meg etter noen år. Vi måtte søke om startlån på nytt når mannen ville kjøpe seg inn. Gikk fint det. 

Anonymkode: b4a0c...74f

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et supert svar! 

Dette er ikke meg TS. 

Men igjen, det står ingenting om dette i vilkåra. Men som sagt, jeg skal ringe å dobbeltsjekke med kommunen siden så mange mener dette. Kan vi avslutte denne da? 

For tro det eller ei så er jeg vanskeligere stilt nå enn da jeg søkte. Jeg har betydelig mindre i inntekt, nær 200 000,- mindre i året. Min mann har også lavest sats AAP og har betalingsanmerkninger, og 100 000 i forbruksgjeld. Vi har adskilt økonomi, og jeg tar ikke husleie av han. Men vi deler på strøm og mat. Ikke på lånet. Jeg betaler hele lånet og hele husleia helt alene uten hjelp fra han eller bostøtte. Jeg har ikke søkt andre ytelser av den grunn at jeg vil klare meg selv. Men når jeg leser en del av svarene her inne er det nesten så jeg blir provosert nok til å gjøre akkurat det. Men bare nesten. 

Ja, jeg har en god del penger til overs. Men jeg har ikke bil og jeg har ikke barn. Jeg har ikke Netflix og jeg har ikke smart-telefon. Jeg klipper meg selv og spiser vegansk. Jeg bruker ikke buss, men jeg går. Jeg kjøper ikke nytt tøy, jeg reparerer det jeg allerede har. Jeg kjøper ingen ting, som møbler, men finner de gratis på Finn. Det kan gå mange måneder, opp mot ett halvt år uten at jeg bruker ei eneste krone. Jeg har en nøktern livsstil og er opptatt av miljøet. Derfor blir det en del penger til overs. Også fordi jeg har lang løpetid på lånet. 

En annen ting, det at jeg ikke bidrar til samfunnet er ikke sant. Jeg bidrar gjennom frivillig ubetalt arbeid når helsa tillater det. 

Jeg har nå blokkert brukeren som ble så sinna på meg - så han ser jeg ikke her lengre. For jeg blir provosert jeg også. Det orker jeg ikke i dag. 

TS

Dersom din mann har forbrukslån og betalingsanmerkninger bør du absolutt ikke vurdere å la ham kjøpe seg inn i leiligheten. 

Og hvorfor vil du det egentlig? Det virker som om du klarer deg bra økonomisk, er fornuftig og har denne sikkerheten i at du eier bolig. Er du flink til å spare kan dere kanskje oppgradere senere også, men når han ikke betaler husleie, og du har forsørgeransvaret, og han likevel har forbruksgjeld, så må du ikke være dumsnill og gi ham det du eier! 

Her er det også slik. Min mann er ikke særlig økonomisk, og ikke tjener han så mye heller, og det er jeg som eier boligen, og ikke i min villeste fantasi ville jeg gitt fra meg den sikkerheten. Selv om vi er gift! Selv om jeg elsker ham! Han har ikke økonomi til å eie bolig, og da gir jeg ham ikke halvparten av min! 

Hva mener du at mannen din skal kjøpe seg inn med da? Forbruksgjeld? Husleie han ikke betaler? Skal du dekke hans utgifter? Da er det jo slik at du i praksis gir ham halve din økonomiske sikkerhet... og ingen vet hva liver bringer! 

Å elske betyr ikke å måtte være dumsnill! Vi har et sterkt og godt ekteskap, men boligen er min, og vil antagelig alltid være det. 

Anonymkode: 13105...dd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du har hatt for sytten år siden? Låneordningen har blitt strammet inn år for år. I tillegg er låneordningen ulik fra kommune til kommune, selv om "grunnreglene" kommer fra innlånsbanken nemlig Husbanken. 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller dere nå? Jeg har boliglån i kommunen, er jeg pliktig til å melde i fra om ting endrer seg? Så lenge jeg betaler til lindorff som har mitt lån, så kan vel igjen ta fra meg lånet eller endre betingelsene?

Reglene på tildelingstidspunktet i din kommune gjelder for ditt lån. 

Men jeg tror alle skal sette seg til å lese ts sine svar ekstra grundig. Her endrer vesentlige fakta seg fra innlegg til innlegg. Ref mitt tidligere spørsmål til ts om å gå, når man hevder man er rullestolbruker. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom din mann har forbrukslån og betalingsanmerkninger bør du absolutt ikke vurdere å la ham kjøpe seg inn i leiligheten. 

Og hvorfor vil du det egentlig? Det virker som om du klarer deg bra økonomisk, er fornuftig og har denne sikkerheten i at du eier bolig. Er du flink til å spare kan dere kanskje oppgradere senere også, men når han ikke betaler husleie, og du har forsørgeransvaret, og han likevel har forbruksgjeld, så må du ikke være dumsnill og gi ham det du eier! 

Her er det også slik. Min mann er ikke særlig økonomisk, og ikke tjener han så mye heller, og det er jeg som eier boligen, og ikke i min villeste fantasi ville jeg gitt fra meg den sikkerheten. Selv om vi er gift! Selv om jeg elsker ham! Han har ikke økonomi til å eie bolig, og da gir jeg ham ikke halvparten av min! 

Hva mener du at mannen din skal kjøpe seg inn med da? Forbruksgjeld? Husleie han ikke betaler? Skal du dekke hans utgifter? Da er det jo slik at du i praksis gir ham halve din økonomiske sikkerhet... og ingen vet hva liver bringer! 

Å elske betyr ikke å måtte være dumsnill! Vi har et sterkt og godt ekteskap, men boligen er min, og vil antagelig alltid være det. 

Med disse tankene håper jeg du har sikret deg med særeie på boligen, ellers kan du lett ha lurt deg selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan man virkelig betale inn ekstra om man har bundet renta? Jeg fikk beskjed om at dette ikke var mulig 🤔

Anonymkode: 819a8...513

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Da er du ikke vanskeligstilt da! For da kan du jo fortsette å leve nøktern og spare opp egenkapital!. 🙄

Anonymkode: e1b8d...ac2

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eier du ikke humor? Nei, ok. Ikke meninga å krenke deg. Men seriøst, jeg spør spørsmål, og får litt merkelige beskyldninger tilbake. 

Situasjonen min er endret ja. Da jeg søkte var jeg enda i jobb. Nå er jeg 100% ufør, og jeg har 200 000,- mindre enn på søknadstidspunktet. Men å være uføretrygdet har gjort meg langt over middels sparsommelig. Hva i all verden mener du at jeg skal opplyse kommunen om? At jeg har betydelig mindre i inntekt, men bruker de få slantene jeg har meget fornuftig? 

TS 

Se mitt svar over. 

Jeg og min mann har adskilt økonomi. Men gi meg 15 minutter så skal jeg lese om det står noe i vilkåra om at jeg må si i fra om at jeg har blitt uføretrygdet og har giftet meg med en mann på lav AAP, som jeg har forsørgeransvar for. Det kan jo være jeg får bostøtte. Takk. 

TS 

Det er noe som ikke stemmer her, du tjente altså rundt 400 000 da du fikk startlån hos husbanken? For det er få som får mindre enn 200 000 i året som ufør. Fikk du lånet fordi de så for seg at du kom til å bli ufør? Jeg forstår ikke. Og flere hundretusener i fond? Kan man få lån i husbanken når man har en haug penger i fond? hmmmm. 

Anonymkode: 5f0cb...a05

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har hatt for sytten år siden? Låneordningen har blitt strammet inn år for år. I tillegg er låneordningen ulik fra kommune til kommune, selv om "grunnreglene" kommer fra innlånsbanken nemlig Husbanken. 

(...)

Nei ikke for 17 år siden. Hvor har du det fra?

Jeg ser av vilkårene at regelverket er innskjerpet noe, men det står fremdeles ikke noe om at lånet må innfris hvis livssituasjon endrer seg. F.eks. er det nå klare inntektsgrenser som gjør at jeg ikke ville fått lån hvis jeg søkte i dag med den inntekten jeg hadde den gangen.

Dere som mener at et startlån fra kommunen endres når man får samboer kan kanskje finne kilde til dette?

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som ikke stemmer her, du tjente altså rundt 400 000 da du fikk startlån hos husbanken? For det er få som får mindre enn 200 000 i året som ufør. Fikk du lånet fordi de så for seg at du kom til å bli ufør? Jeg forstår ikke. Og flere hundretusener i fond? Kan man få lån i husbanken når man har en haug penger i fond? hmmmm. 

Det står i dagens vilkår at oppsparte midler over kr 50.000 skal brukes til egenkapital. Jeg husker ikke nøyaktig hva det stod da jeg fikk det, men det står ingen steder at det er forbudt å spare når man har boliglån fra kommunen. Du kan kanskje finne kilde til dette?

Pussig nok står det ingenting i forskriften om dette heller. Jeg ser forøvrig at denne ble endret i 2014 (etter jeg fikk startlån), og opprettet i 2009 (før jeg fikk startlån). 

Forøvrig står det heller ikke noe sted noe om at en ikke kan nedbetale ekstra på et fastrentelån heller. Det er en rekke påstander i denne tråden uten dokumentasjon - det er kanskje på tide med litt kilder?

TS: Ekstra nedbetaling av lån med fastrente har egentlig ingenting for seg. Det er rett og slett bare tull da du ikke sparer noe på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er meg TS, med ny bruker. Jeg ble så redd og lei meg i går at jeg slettet den gamle på impuls, og tenkte at jeg aldri mer skulle bruke KG. Men nå har jeg fått prata med kommunen. Dere tar feil. 

Saksbehandler lo og lurte på hvem i all verden som hadde sagt slike ting til meg. Klart jeg kan gifte meg, klart jeg kan bli ufør og klart jeg har lov til å ha penger til overs. Hun sa også at om jeg skulle få betalingsvansker skulle jeg ta kontakt, men ikke ellers.

Til deg som lurer på hvorfor jeg går når jeg har rullestol og rullestoltilpasset bolig. Vel, jeg har noe som kalles relapsing remitterende Multippel Sklerose. Det betyr at lammelsene kommer og går. Når jeg blir frisk fra disse går jeg, mye. Det er bra for meg for da har jeg god styrke i beina til den eventuelt skjer igjen. Men jeg forstår at dette så litt rart ut ja. 

Til deg som lurer på hvorfor jeg vil la mannen min kjøpe seg inn. Vel, det er ikke snakk om i morgen, men på sikt. Han er på god vei å få orden i økonomien og har kvittet seg meg 6 av 7 krav. Ett stort står igjen, og det betaler han på nå. Men dette er er ikke forumet for relasjoner, så hvordan jeg forholder meg til min egen mann er ikke et tema. 

Nei, jeg har ikke særeie. Jeg hadde leiligheten før jeg giftet meg, og det jeg tar med meg inn i ekteskapet er mitt. Han har heller ikke betalt meg husleie eller pusset opp noe. Dere behøver ikke å diskutere dette heller, for jeg spurte ikke om det. 

Ja, man kan betale mer på lånet uten å bryte fastrenteavtalen. Da må man enten betale underkurs eller overkurs. Betalingen må være på minst 30 000,-. Dette har jeg tidligere snakket både med kommunen og lindorff om, så det vet jeg sikkert at jeg kan. Jeg har det også skriftlig på e-post. 

Så igjen kommer det opp dette at jeg ikke er økonomisk vanskeligstilt. Det er kommunen som har definert meg som økonomisk vanskeligstilt da jeg har RRMS og fikk avslag på huslån i vanlig bank. At jeg er flink med penger forandrer ikke kommunes definisjon. At dere ikke synes jeg er det, ja hva i all verden skal jeg svare på det? Jeg svarte over, men det kom bare mer hets. 

Jeg ber dere legge der litt på minnet før dere kommenterer at jeg er et helt vanlig menneske med følelser. Selv om jeg ikke vet hvem dere er, og der ikke vet hvem jeg er, er det faktisk ganske vondt å lese så mye stygt om seg selv, og bli angrepet for ting jeg ikke kan noe for. 

Jeg ringte kommunen som sagt, og jeg fikk svar på alle mine spørsmål. Jeg trenger ikke KG. For KG er mest opptatt av å skape diskusjon, ikke hjelpe til. Og mange hater meg tydeligvis for at jeg klarer å spare. Selv synes jeg det bra. Bra for meg, og bra for dere. Jeg slipper sosialbolig som dere hadde måtte ha betalt via skattepengene og jeg har ikke søkt bostøtte, som også dere hadde måtte ha betalt over skattepengene. Jeg er en nøktern uføretrygdet som gjør så godt jeg kan. 

Jeg anbefaler ingen å se etter kunnskap i denne tråden, for den eksisterer knapt. Det er bare udokumenterte påstander og hets av meg som person. Takk til deg elle de som rapporterte til moderator og takk til moderator som rydda opp slik at jeg slapp å lese dette igjen. 

TS

Anonymkode: 1e6f7...1c9

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan svare på dette også. 

Jeg husker ikke min nøyaktige lønn da jeg søkte. Muligens rundt 450 00,-. Jeg vet jo hvor det bar, så etter jeg søkte så satt jeg av alle mine penger i fond. Så mye jeg klarte. I løpet av 3 år har inntekta mi gått ned i 2 omganger. Først 100% lønn. Så 50% lønn og 50% AAP. Så ble det 100% uføretrygd. Da jeg sluttet var min lønn (om jeg hadde jobbet fulltid) på 540 000,-. Nå har jeg rundt 320 000 i uføretrygd (og litt i forsikringsutbetaling). 

På søknadstidspunktet hadde jeg nettopp kvittet meg med 120 000, - i kredittgjeld. Jeg flyttet også på hybel for å spare. Jeg satte av alt av feriepenger i fond, alt jeg fikk tilbake på skatten, rubbel og bit av penger jeg kunne komme over. 

Så jeg gikk fra minus til pluss på veldig kort tid, da jeg anstrengte meg veldig. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med disse tankene håper jeg du har sikret deg med særeie på boligen, ellers kan du lett ha lurt deg selv.

Jeg har selvfølgelig særeie ja. Tinglyst. 

AnonymBruker
Skrevet

Til de som reagerer på rullestol vs gå. Nå har TS oppklart dette, men jeg er rullestolbruker og pleier å si at jeg går meg en tur. Det betyr i praksis at jeg tar rullestolen, det får være måte på pirking og mistenkeliggjøring. 

Anonymkode: 4d5fc...b5a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til de som reagerer på rullestol vs gå. Nå har TS oppklart dette, men jeg er rullestolbruker og pleier å si at jeg går meg en tur. Det betyr i praksis at jeg tar rullestolen, det får være måte på pirking og mistenkeliggjøring. 

Anonymkode: 4d5fc...b5a

Takk skal du ha, takk for støtte. Jeg vet mange sier de triller. Jeg triller noen ganger, og går andre ganger. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Blondie65 skrev:

Nei ikke for 17 år siden. Hvor har du det fra?

Jeg ser av vilkårene at regelverket er innskjerpet noe, men det står fremdeles ikke noe om at lånet må innfris hvis livssituasjon endrer seg. F.eks. er det nå klare inntektsgrenser som gjør at jeg ikke ville fått lån hvis jeg søkte i dag med den inntekten jeg hadde den gangen.

Dere som mener at et startlån fra kommunen endres når man får samboer kan kanskje finne kilde til dette?

Her viser du med all tydelighet at du ikke har den minste peiling på hvordan startlån fra kommunene fungerer. 

Du forstår heller ikke hva "for sytten år siden" betyr? Det er en høyst vanlig måte blant advokater å si at noe er så lenge siden at kunnskapen er utgått på dato. 

Så tilbake til regler for tildeling av kommunale startlån. Kommunene lager sine egne tilpassede regler for hvem som får lån. Lånene tildeles som enkeltvedtak etter forvaltningsloven. 

Og denne tråden så gir bare ts mer og mer utrolige opplysninger. Enten har saksbehandler saksbehandlet ts sin søknad i søvne eller så skriver ts i tråden her i blinde og i søvne. Med en formue plassert i fond og der hun går når hun er rullestolbruker det blir like vanskelig å forstå som bibelen der man går på vannet og metter en hel forsamling med noen fisker og litt brød. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...