Pbrina Skrevet 16. april 2005 #1 Skrevet 16. april 2005 Siden jeg endelig har fått skrevet inn denne oppskriften på mail til noen, så tenkte jeg alle kjære KG'ere fortjente den også. Her er oppskrift på Donauwellen (Bølger på Donau): Deig: 250 g smør el. margarin 250 g sukker 6 egg 350 g mel 2 ts bakepulver 2 ss kakao 2 ss melk 2 glass hermetiske kirsebær/moreller Hell kirsebærene i et dørslag og la de dryppe av mens du blander deigen. Rør smør og sukker hvitt. Tilsett deretter ett egg om gangen. Bland mel og bakepulver og ha blandingen i. Rør til jevn deig. Fordel halvparten av deigen i en langpanne (smurt eller med bakepapir). Til resten tilsetter du kakao og melk. Ha resten av deigen oppå det første laget. Trykk kirsebærene ned i deigen (det er dette som lager "bølgene" i kaken). Stekes midt i ovnen på 175 grader i 30 minutter. Avkjøl mens du lager smørkremen. Smørkrem: 2 pk vaniljesaus for koking 5 dl melk 15 g kokosfett 250 g smør Del smøret i små biter og sett i romtemperatur, så det blir mykt. Hell vaniljesauspulveret i en kasserolle og bland i så mye sukker som det står på pakken(4 ss?). Ha i halv mengde melk(som da er 5 dl om du bruker Freias vaniljesaus). Kok opp under omrøring. Sett i kaldt vannbad for å avkjøle, rør i den stadig vekk for å hindre snerkdannelse. Smelt kokosfettet og avkjøl til det er kaldt, men fremdeles flytende. Bland sammen med det myke smøret. Tilsett en og en skje av vaniljeblandingen når den er blitt kald. Bland godt mellom hver gang. Smør blandingen på kaken når den er blitt kald. Jevn ut overflaten så flat som mulig(f.eks. med en stor kniv). Glasur: 150 g lys kokesjokolade 150 g mørk kokesjokolade 50 g kokosfett Ha kokosfettet i en bolle og del kokesjokoladen i biter. Smelt over vannbad. Når sjokoladen er kald, men fremdeles flytende, ha den oppå kaken. La stivne. For å få fine kakestykker, skjær med en skarp kniv når kaken er romtemperert(pga. sjokoladeglasuren). Tørk av kakeresten fra kniven for hver gang du skjærer, da blir snittflaten slett og fin. --------------------------------------------------------------- Sist jeg lagde den, brukte jeg nesten 5 timer(siden jeg MÅTTE få den ferdig til dagen etter), men tro meg, den er verdt det! Passer til litt finere anledninger, siden hermetiske kirsebær/moreller er ganske dyrt om du ikke har eget tre. Eller kanskje Lidl har, siden det er en tysk oppskrift? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå