Gå til innhold

Barn som ikke vil i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 4-åring som ikke vil i barnehagen. Dette har pågått en liten stund, men vi skjønner ikke hva som kan eller er galt. 

Barnet kommer hjem smilende, forteller hva de har gjort, hvem barnet har lekt med osv. Mens andre dager kan barnet gråte og si h*n ikke liker barnehagen. Vi har spurt på forskjellige måter, eneste barnet hittil har sagt er at h*n ikke liker barnehagen fordi de rydder så mye... 

Jeg legger nå ut innlegg fordi h*n har våknet opp gråtende 2 timer etter leggetid og sa h*n hadde mareritt om barnehagen og at h*n ikke ville dra. Barnet vil ikke si noe om hvorfor. 

Er dette normalt eller burde vi ta dette videre på et vis? Kan legge til at mor og far flyttet fra hverandre for 1 år siden. Men virker som om dette er ok nå, og at barnet har akseptert dette. Barnet er også veldig mamma og pappadalt (mer enn jeg har vært borti, etter egne erfaringer og jobbrelaterte erfaringer).  

Anonymkode: 558c3...6ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med barnehagen, da? Om hvordan de tror barnet trives? 

Anonymkode: be1a9...1e7

Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Her ville jeg tatt en prat med barnehagen og blitt enig om å observere ditt barn ekstra nøye for å avdekke om det kan være noe som skjer i barnehagen.

Jeg tror jeg setter fingreren mer på at dere ble skilt. At barnet ditt er i krise.

Selv om barnet tilsynelatende virker ferdig med at dere er skilt så er han 4 år og han ser mammaer og pappaer som kommer fra en «hel» familie og det at dere ikke er sammen er en vond tanke for et så lite barn. De endringene du nevner er helt likt med en venninne av meg som er oppi en skilsmisse, men de har vært separert i over et halvt år. Barnet som alltid var glade trygg og gledet seg til barnehagen har blitt mer utagerende, frustrert, innesluttet, vil ikke vil prate og bhar utviklet barnehagevegring. 

Litt mer info

https://www.barnehage.no/artikler/barnepsykolog-vi-skal-lytte-nar-barnet-ikke-vil-i-barnehagen/428723

https://www.krisepsykologi.no/fagblogg/snakk-med-barna-om-kriser-og-sorg/

Endret av BearMama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...