Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi har noen unge naboer under oss som bråker veldig mye hver eneste kveld og langt ut på natta. Han og samboer roper og hoier, snakker veldig høyt og  tråkker hardt i gulvet så vi hører det helt opp til oss, pluss at de smeller veldig med alt av dører i leiligheten. Dette begynner etter kl 21 og pågår så å si hver natt til kl 01-03. 

Vi vet at andre naboer i bygget har forsøkt å be de dempe seg, men det ser ikke ut til å ha noen effekt så langt. Bygget er gammelt og absolutt alt av lyder høres veldig godt. Derfor er det også regel i ordensreglene om at det skal være stille, særlig etter kl 23. Før kl 23 er vi bedt om å ta hensyn siden bygget tross alt er så lytt som det er.

Vi opplever ikke i nærheten av så mye støy fra våre andre naboer. Det er en veldig stor forskjell fra de knapt hørbare lydene av skapdører, trinnlyder og stemmer fra dem og dette paret. 

Vi har og varslet styret om problemet, men har ikke fått noe svar fra styret på hva de tenker å gjøre med problemet. Vi leier og det er ikke stort vi kan gjøre med tanke på lydisolering. Må si at forrige leieboere var mye mer hensynsfulle og lagde ikke så mye støy som dette paret.

Noen tips om hva som er effektivt for å få dette paret til å skjønne at de må ta hensyn så lenge de bor i bygget vårt? Vi har ikke lyst til å ta opp ting ansikt til ansikt med dette paret da de virker veldig passiv aggressive ut fra hvordan de har reagert på andres henvendelser til dem tidligere. Bla en annen nabo, en mann i 30 åra, fikk stygge blikk etter seg en dag vi tilfeldig passerte dem utenfor. Vi vet at denne naboen ikke hever stemmen sin uten grunn. Vi har også vurdert å ringe politiet, men det blir siste utvei. 

Er det måter vi kan få slike mennesker til å skjønne at de bare er nødt til å venne seg til å ta hensyn i et gammelt bygg der det bor mange andre mennesker? Vi er alle nødt til å ta hensyn og da kan vi ikke oppføre oss som forvokste små trassunger og bråke uten å tenke på hvordan lydene påvirker andre rundt oss.

Hva er det som gjør at enkelte ikke forstår slike ting som feller helt naturlig for alle andre?

Anonymkode: 0104a...4f9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Hva er det som gjør at enkelte ikke forstår slike ting som feller helt naturlig for alle andre?

Nwi, si det...samme lurer jeg på.

Dere kan klage og klage til styret, KREV at de ordner opp, alliere dere med de andre naboene. Det hjelper nok litt hvis dere er flere beboere som klager. Styret er pliktig til å ordne opp i slike forhold. Nytter ikke det, ville jeg henvendt meg til advokat for hjelp til varig løsning, og gjerne ringt politiet ved nattebråk. Det skal være stille senest etter kl. 23, det er norsk lov.

Anonymkode: 3bdc3...923

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøv gjerne å skriv et brev(anonymt om du vil) til naboene, vær formell og saklig om hva det gjelder. Forklar hva som er problematisk med oppførselen deres og be dem vennligst å slutte med dette. Noen ganger er det nok.

Hvis dere prøver slike fredelige måter først og det ikke nytter, så står dere straks sterkere hvis dere må ringe politiet, det er ihvertfall min erfaring. Etter en sånn politihenvendelse kan det hende at de kontakter huseier/styre, og da blir det gjerne litt mer orden på ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Etter en sånn politihenvendelse kan det hende at de kontakter huseier/styre

"De"= politiet

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøv gjerne å skriv et brev(anonymt om du vil) til naboene, vær formell og saklig om hva det gjelder. Forklar hva som er problematisk med oppførselen deres og be dem vennligst å slutte med dette. Noen ganger er det nok.

Hvis dere prøver slike fredelige måter først og det ikke nytter, så står dere straks sterkere hvis dere må ringe politiet, det er ihvertfall min erfaring. Etter en sånn politihenvendelse kan det hende at de kontakter huseier/styre, og da blir det gjerne litt mer orden på ting.

Fint forslag, hvordan kan vi skrive formelt? Vi har liten erfaring med slike ting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dokumentert bråket med lydopptak og/eller video, og så gitt saken til styret.

Anonymkode: 64dcc...c61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fint forslag, hvordan kan vi skrive formelt? Vi har liten erfaring med slike ting.

Noe sånt som dette:

"Hei. Vi vil gjerne si fra om at dere lager en del støy som er plagsom å høre på. Når dere gjør slik(beskrivelse av det de gjør; slamring, tramping, snakker høyt osv.), så forstyrrer det veldig mye, det er umulig å ha fred om kvelden og det ødelegger nattesøvnen. Vær så snill å ta hensyn til oss naboer og vær stille. Takk; hilsen naboer."

AnonymBruker
Skrevet

P.S. Jeg har skrevet noen sånne brev og det hjelper godt noen ganger. De gangene det ikke nytter, så blir det en faktor i senere klage til styre eller politi når det viser at jeg har prøvd på ordentlig vis, mens naboene bare fortsetter bråket.

Det blir nok en løsning TS, men da må dere gjøre en innsats selv. Burde være unødvendig, men...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sånt som dette:

"Hei. Vi vil gjerne si fra om at dere lager en del støy som er plagsom å høre på. Når dere gjør slik(beskrivelse av det de gjør; slamring, tramping, snakker høyt osv.), så forstyrrer det veldig mye, det er umulig å ha fred om kvelden og det ødelegger nattesøvnen. Vær så snill å ta hensyn til oss naboer og vær stille. Takk; hilsen naboer."

Det der kategoriseres nok heller som et relativt uformelt brev.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der kategoriseres nok heller som et relativt uformelt brev.

Nei, i denne sammenhengen er det formelt nok. Dette er et uformelt brev(og anbefales ikke i det hele tatt):

"Dere f..... dr...folk, hva er galt med dere egentlig??? Dere lager et h....... bråk natt og dag så folk blir gærne av å høre på!! Er dere helt sjuke eller!? F... dr...folk!!!! Hvis dere ikke kutter ut det j.... spetakkelet deres så skal vi få dere kasta ut på dagen!!!!"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ideen om lydopptak er også grei, men det er mange lyder som ikke fanges så godt på opptak og som likeves høres tydelig av mennesker, og som er plagsomme.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

P.S. Jeg har skrevet noen sånne brev og det hjelper godt noen ganger. De gangene det ikke nytter, så blir det en faktor i senere klage til styre eller politi når det viser at jeg har prøvd på ordentlig vis, mens naboene bare fortsetter bråket.

Det blir nok en løsning TS, men da må dere gjøre en innsats selv. Burde være unødvendig, men...

Noen sånne brev? Hvor mange naboer har du hatt som bråker egentlig? Eller er det din toleranse som ikke er så høy? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, i denne sammenhengen er det formelt nok. Dette er et uformelt brev(og anbefales ikke i det hele tatt):

"Dere f..... dr...folk, hva er galt med dere egentlig??? Dere lager et h....... bråk natt og dag så folk blir gærne av å høre på!! Er dere helt sjuke eller!? F... dr...folk!!!! Hvis dere ikke kutter ut det j.... spetakkelet deres så skal vi få dere kasta ut på dagen!!!!"

Nei, det der er bare ren og skjær sjikanering. Tror du bør sette deg bedre inn i formel og uformell, før du sender noen flere brev.

TS, siden de allerede har fått muntlig tilbakemelding fra naboene sine, og det ikke har hatt noe effekt, tenker jeg at et brev fra naboene ikke vil gjøre store nytten. Her må det nok tyngre skyts til, dersom det er såpass anmassende som du beskriver.

Uansett, et formelt brev ang. støy burde ikke komme fra naboene i det hele tatt. Det burde komme fra styret i komplekset, og burde blant annet informere mottakerne om de konkrete reglene og forskriftene de bryter ved en slik oppførsel. Før den tid burde dere som forulempes skaffe bevis(deres egne vitneutsagn teller) for oppførselen, for uten det kan ikke styret gjøre noe særlig. Uten bevis, vil det uansett bli en klassisk ord-mot-ord-situasjon.

Jeg har sett tidligere at «formelle» brev fra naboer, i senere tid har blitt brukt mot dem, så ikke send den type brev uten at de rette instansene er informert eller involvert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts her.

Vi har valgt å ikke skrive brev til våre støyende naboer, men skrev til styret igjen og krevde at de tok tak i situasjonen. Litt av problemet er at styret muligens kun forholder seg direkte til utleier, og dersom utleier ikke tar ansvar og stiller krav til leieboer er vi vel like langt?

Vi har derimot skrevet notat til naboer hvor vi har bedt de om å kontakte styret dersom de selv opplever at denne støyen er i overkant, men vi vet ikke om naboene gidder å bruke tid på å sende inn klage hverken til sine utleiere eller styret. Alt i alt føles situasjonen en smule fastlåst da alt går veldig tregt. Hvertfall synes vi at styret ikke virker å ta tak i problemene på en skikkelig og konsekvent måte.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/19/2019 at 1:11 AM, AnonymBruker said:

Ideen om lydopptak er også grei, men det er mange lyder som ikke fanges så godt på opptak og som likeves høres tydelig av mennesker, og som er plagsomme.

Vi har forsøkt å ta lydopptak, og som du nevner kommer det ikke godt nok frem på opptaket den støyen som er mest plagsom.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har nådd fram med å kontakte politiet i slike saker?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare prøvd å snakke med dem igjen jeg. På en hyggelig måte slik at de ikke føler seg angrepet. "Jeg sliter så med søvnen for tiden og våkner av alle lyder. Ville dere prøvd å lukket dørene litt mer forsiktig på kvelden? Det er så lytt her at man nesten kan høre naboen puste, hehe". Ved å legge skylden på bygget så vil de kanskje ikke føle at det er et direkte angrep på dem?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Sirah said:

Jeg ville bare prøvd å snakke med dem igjen jeg. På en hyggelig måte slik at de ikke føler seg angrepet. "Jeg sliter så med søvnen for tiden og våkner av alle lyder. Ville dere prøvd å lukket dørene litt mer forsiktig på kvelden? Det er så lytt her at man nesten kan høre naboen puste, hehe". Ved å legge skylden på bygget så vil de kanskje ikke føle at det er et direkte angrep på dem?

Det har andre naboer forsøkt å forklare til paret uten at det ble vist noen som helst forståelse fra disse to.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har forsøkt å ta lydopptak, og som du nevner kommer det ikke godt nok frem på opptaket den støyen som er mest plagsom.

Du får kjøpt en ekstern mikrofon til mobilen for en relativt billig penge. Den fanger opp lyden mye bedre. En kamerat lånte min, da han prøvde å skaffe bevis for at naboen brukte vaskemaskinen så og si hver natt. Funket som ei kule.

AnonymBruker
Skrevet

Du får kjøpt en ekstern mikrofon til mobilen for en relativt billig penge. Den fanger opp lyden mye bedre. En kamerat lånte min, da han prøvde å skaffe bevis for at naboen brukte vaskemaskinen så og si hver natt. Funket som ei kule.

Hva heter det merket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...