Gå til innhold

Amerika mot krig - bilder, demonstrasjoner i USA 19-22 mars

Anbefalte innlegg

Gjest knutm :-)
Skrevet

Dette er bildene det ikke er meningen at du skal se; over 300 bilder fra demonstrasjoner over hele USA som viser en organisert og hurtig voksende folkebevegelse mot krigen i Irak.

Mer enn 35 byer/tettsteder deltok i denne mønstringen (så langt vi har kunnet fastslå) og deltakelsen på de enkelte lokasjoner var solid. Oppslutningen var naturlig nok størst i de blå statene, men også i republikanske kjerneområder som Texas, Tennesee og Nebraska deltok folk i denne demokratiske markeringen av 2-årsdagen for Irak-krigen.

http://www.iterapi.com

Denne markeringen ble ikke gitt prioritet i amerikanske massemedia, og dette reflekteres naturlig nok i europeiske og globale media. En kontakt i Washington DC sier det slik:

"The whole weekend of 3/19 & 3/20 was very weird over here. There was nothing on any of the radio or TV stations about the rallies during the weekend. There were only a few mentions of rallies the following week. It was very strange."

Hva skjer egentlig i USA nå?

Jeg har fulgt samfunnet der borte tett på, på grunnplanet, eller undergrunnen om man vil, i et par år nå - via internett. Siden Abu Ghraib-bildene dukket opp i fjor har jeg også deltatt i debatten, og kan vel si at jeg har levd mer i det amerikanske samfunnet enn det norske, siden 2001.

Virtuelt sett..

Og det må man, skal det fulle bildet tegnes. Amerikanske mainstream media legger lokk på all debatt som ikke favoriserer regimet, og det offentlig rom vil jeg beskrive som dysfunksjonelt.

Tonen og retorikken har endret seg etter Bush' (tilsynelatende) valgseier i fjor, både blant republikanere og demokrater/liberale. Republikanerne har delt seg i to; en systemtro og ensrettet fraksjon som jobber for administrasjonens mål, og som ukritisk fremmer nykonservative 'talking points' til grasrota via internett, og en voksende gruppe tvilere som, etter å ha vært grundig radikalisert av valgkampen, nå har begynt å tenke seg om og har mistet tilliten til Bush-administrasjonen.

Blant demokrater og liberale er mistilliten til regimet total - jeg tror vi må tilbake 60 år, til Vidkun Quisling, for å finne en sammenligning med norske forhold. Bush betraktes som en kuppmaker, og benevnes oftest som Bush* eller kun * - for slik vil historiebøkene liste ham blant de amerikanske presidentene; en asterisk ved navnet som forteller at han ikke var ekte.

Mistilliten til administrasjonen forsterkes av massemedias manglende vilje til å snakke om Bush-administrasjones overgrep mot det amerikanske samfunnet, og dette resulterer i en håpløshet og avmakt som til tider kan være hjerteskjærende:

"What have I become?

Impeachment is not enough for me. I want to see him force fed if necessary to keep his sorry ass alive as long as possible. I want to see misery replace that smirk. This coming from a person who tries to make someones day at every encounter. Sometimes I feel so hopeless so helpless."

Også Demokrater i politikken bruker sterke ord, her er et klipp fra en email Nancy Pelosi, House Democratic Leader, sendte sine velgere i mars:

"Democrats in Congress are in a battle for the very soul of our nation with Republicans whose arrogance and abuse of power have made a mockery of Congress. As House Democratic Leader, I should know.

We must ask ourselves, do we want to adopt corruption, indifference to suffering, and contempt for democracy as American values? Will we allow the progress America has made over the past five decades under Democratic leadership to be erased in a few short years by an extreme right-wing Congress run amuck?

The Republicans in the House of Representatives, Senate, and White House are awash in scandals involving everything from bribery and intimidation on the House floor to vicious attacks on America's most vulnerable. Are these the "moral values" that the Republicans like to crow about?

They are not my moral values."

Det foregår dramatiske episoder i amerikanske politiske fora hver dag, som ikke alltid når norske media. Vi husker avslutningsscenen fra Farenheit 911 der representant etter representant sto opp og ba en senator gripe inn mot Bush' valgkupp i 2000, uten respons. Et lignende drama utspilte seg etter valget i 2004 - og denne gangen var det en senator som sto frem.

06.01.05:

Barbara Boxer, Senator D-California, trådte frem sammen med Representant Stephanie Tubbs Jones fra Ohio med en såkalt 'challenge' som bestred valgresultatet i Ohio.

Dette var en ren protestaksjon hvor man ikke regnet med å oppnå annet enn en utsettelse av godkjennelsen, beslutningen om å protestere var av prinsipiell karakter.

Det gikk som det måtte gå; protesten ble avvist og Bush gjeninnsatt som president.

Men Barbara Boxer ble øyeblikkelig en helt for mange, mange amerikanere, og regnes nå som en god outsider for 2008.

Et sjokkerende høyt antall liberale amerikanere er overbevist om at deres egen president sto bak terror-angrepene 11/9 2001. Dette skyldes ikke kun Michael Moores Farenheit 911, men en flom av små biter med informasjon som blir kompilert, sortert og fremlagt i blogger og på webfora.

I mangel av et offentlig rom der media ikke viser uvilje mot å etterforske makten og sparke oppover, har bloggene og communities som Democratic Underground overtatt som meningsbærere for den felles sannhet - som selvfølgelig alltid utsettes for grundig debatt.

Nye begrep som har oppstått på denne måten er LIHOP og MIHOP, eller:

Let It Happen On Purpose

Made It Happen On Purpose

Dette er et forsøk på kategorisering av Bush-administrasjonen og terrorangrepene i 2001 - var de medskyldige i å planlegge og utføre angrepene, eller visste de hva som kom, og lot det skje?

Man kan legge merke til at det ikke finnes lavere kategorivalg, som frikjenner Bush i noen grad. Til det er informasjonsmengden som beviser det motsatte for stor, og 911-kommisjonens frikjennelse av Bush-administrasjonen regnes for å være en vits.

En slik kategorisering er også et resultat av massemedias dysfunksjonalitet og en trang til å sette navn på det som skjer.

Selv er jeg en IHOP - It Happened On Purpose.

Så mye er sikkert.

Resten får vi sikkert lese under Bush og asterisken i historiebøkene om noen år.

Men amerikanerne befinner seg i en situasjon de ikke er vant til, republikaner som demokrater.

Dette er ikke som 50-åras McCarthyisme eller som Nixons manglende respekt for spilleregler. Det var en annen tid - man aksepterte i alle fall at det fantes spilleregler. Det er heller ikke som Reagans åtte år med udemokratiske noname-prosjekter og ukritiske frislipp av markedskreftene. Eller forrige Bush' Irak-krig i 1991.

Det som møter amerikanerne når de åpner øynene hver morgen er et samfunn i sterk endring, drevet av krefter som ikke møter den opposisjon man burde kunne forvente fra en fri presse.

Stikkordet her er selve endringen; det har eksistert et status quo fra mai 1945 frem til 11. september 2001 hva angår tanke- og væremåte innen politikk og samfunnsliv som nå endres - raskt. Det utvikler seg mot seg et klassedelt samfunn der republikanerne har blitt et brorskap som trekker i samme retning - ukritisk - mens de tar for seg av den 'politiske kapitalen' valgseieren i fjor øyensynlig gav dem.

Det finnes imidlertid ingen selvkontrollerende refleks blant de nykonservative, egenytte og konsolidering av makt står i sentrum. Man tar for seg.

Denne viljen til endring, kombinert med total mangel på respekt for tradisjoner, kan sammenfattes i et sitat fra en av de ledende figurer i American Enterprise Institute, Michael Ledeen:

"Creative destruction is our middle name, both within our own society and abroad.

We tear down the old order every day, from business to science, literature, art, architecture, and cinema to politics and the law.

Our enemies have always hated this whirlwind of energy and creativity, which menaces their traditions (whatever they may be) and shames them for their inability to keep pace.

Seeing America undo traditional societies, they fear us, for they do not wish to be undone. They cannot feel secure so long as we are there, for our very existence -- our existence, not our politics -- threatens their legitimacy. They must attack us in order to survive, just as we must destroy them to advance our historic mission."

AEI er den ledende konservative tenketanken i USA, og har sammen med Heritage Foundation vært spydspissen i radikaliseringen av den republikanske grasrota.

Sammen med sin yngre ideologiske broder PNAC - Project for a New American Century - har disse satt seg fore å 'undo' det tradisjonelle amerikanske samfunnet, med 911 som brekkstang og krigene i Irak og Afghanistan som motor.

Å tro at alt dette oppsto plutselig med Bush-administrasjonens inntreden er å ta på drømmebrillene - den konstruerte virkeligheten til det radikale høyreekstreme er et produkt av mange års dedikert jobbing, ved hjelp av finansiering og politisk ensretting fra de ovenfornevnte, og en god dose religiøs ekstremisme supplert av Jerry Falwell og andre predikanter.

Demokratiske amerikanere flest våkner nå til disse sure og kalde fakta. Å stirre fire nye år med Bush i øya har skjerpet bevisstheten om at dette er en revolusjon som kan forandre det amerikanske samfunnet for alltid, og at terrorkrigen er et påskudd for å ta politisk kvelertak på demokratiet.

Det er mange som ikke kan leve med dette, og disse organiserer seg nå for direkte aksjoner mot US Army rekrutteringssentra, konservative personligheter/politikere og meningsbærere, og jobber aktivt for å øke bevisstheten blant den jevne borger om hva som skjer.

Og det er sterke medlinger, og sterke bilder, som serveres:

"3 November Movement :// A unique movement of Americans actively withdrawing our cooperation from an ethically bankrupt administration through dissent and direct action.

est. November 3, 2004 - Denver, Colorado"

http://www.3nov.org/

http://www.iterapi.com/webpics/13f6142c130...halliburton.jpg

http://www.iterapi.com/webpics/20d17291294c/9aw.jpg

En av aksjonsformene under demonstrasjonene 19-22 mars var å stenge rekrutteringssentra for US Army. Spesielt lørdag ble denne aksjonsformen anvendt, siden det er rush hour for rekrutteringen på lørdager.

http://www.iterapi.com/index.php?cat=44&art=0

Og aksjonene lykkes, for første gang siden 2000 når ikke rekruttererne målene sine.

Av organisasjoner som er med i fredbevegelsen bør nevnes:

Military Families SPEAK OUT

http://www.mfso.org/

Iraq Veterans Against War

http://www.ivaw.net/index.php?id=39

Veterans For Peace

http://www.veteransforpeace.org/about.htm

Vietnam Veterans Against War

http://www.vvaw.org/

Military Families Against War

http://www.mfaw.org.uk/

Opprettelsen av iterapi.com kom som en idé i en debatt på Democratic Underground, og nettstedet vedlikeholdes av meg selv og en gruppe amerikanere fra DU.

Dette er en historie som bør fortelles, det er min begrunnelse for å gjøre dette fremstøtet.

Vi er USAs allierte, og det er ikke en territoriell allianse men en allianse som går på verdier og felles interesser.

Synliggjøring av denne bevegelsen er i tråd med ovenfornevnte.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er det du snakker om ikke meningen at vi skal se. Jeg vet ikke hvilken verden du lever i, men de fleste vet at venstrevidde demonstrerer mot krigen. Skal det liksom være noen nyhet?

Og det med at de kaster ut de som rekruterer til militæret er til å spy av, for noen idioter.

Skrevet

Jeg finner din reaksjon interessant :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje jeg skal komme med en milelang post om alle som støtter krigen?

Skrevet

Vel, i tilfelle måtte du vel også lage en webside med demonstrasjoner fra USA til fordel for krigen?

Jeg mener, hvis dette skal utvikle seg til en ånkli revolverduell, altså? :ler:

Men din reaksjon på bildene er på ingen måte unik.

Her er et sitat fra en ideologisk broder på Aftenposten Debatt:

"Er dette overraskende?

Blant 280 millioner amerikanere (USA) må det da finnes noen tusen som går i tog for dette også?

Minner mest om når NRK utroper "massedemonstrasjon" mot USA i Oslo, når 30 personer i tillegg til blitzerne skråler oppover Karl Johan."

Tror jeg vil svare det samme her:

Jeg tror du har et litt enkelt bilde av hva demonstrasjoner er, og hvilken kraft dette har. Dette er ikke drevet av yrkesdemonstranter, men slektninger og familie av avdøde amerikanske soldater, samt dimmiterte soldater som tilfeldigvis overlevde. Å sammenligne dette med en demonstrasjon i Oslos gater er litt koko, beklager.

http://www.iterapi.com/webpics/127ea7d1cef...ef1/frisco7.jpg

Skrevet

spørsmål til knutn:

at det har vært mennesker som har vært mot og evt demonstrert mot engasjementet i Irak har vi fått vist i NRK, men det har vært spredte demonstrasjoner.

er det nå slik at opposisjonen er i siget?

En opposisjon, tror jeg, vil vokse fram etter hvert som kostnadene viser seg, mennesklig og økonomisk, (er ikke USA omtrent bankerott?), jeg tror ikke at en opposisjon vil oppstå og ha gjennomslagskraft uten at den vokser fram fra grasrota. og begrunnelsen tror jeg må være følelsesmessig basert (er det ikke der vi har den typiske amerikaneren - husk keiko). Har motstanden begynt å vise seg blant vanlige mennesker, eller er det i de intellektuelle kretsene?

Gjest Anonymous
Skrevet
Har motstanden begynt å vise seg blant vanlige mennesker' date=' eller er det i de intellektuelle kretsene?[/quote']

Det er i de ventrevidde intellektuelle kretser, clueless studenter som synes det er gøy å demonstrere, voldselskende rødfacister, og wackoes som dokumentert i mine linker.

Se mine linker og se hvordan disse demonstrantene er, motbydelig.

Skrevet

Javel. Helt sikker? :o

om de sære intellektuelle er mot så utelukker ikke det at de noemale uitellektuelle også er mot? (Eller har jeg msforstått?)

Skrevet

:ler:

Jeg likte spesielt denne:

http://www.zombietime.com/hall_of_shame/11...17-1782_IMG.JPG

Jeg ser at dette allerede har blitt en personlig sak for deg?

"Her har du noen bilder av dine anti krig venner i San Francisco. Start med den første, dette er dine kamerater."

Rollebyttet her går ikke upåaktet hen, og jeg synes dette er forferdelig morsomt :sjarmor:

Bananblad:

> er det nå slik at opposisjonen er i siget?

Ja. Det vil jeg definitivt si.

Men det er sterke krefter som jobber mot dem, så 'siget' kan bremses ved å mønstre en motkmapanje på grasrotplan blant Repubene.

Les denne:

http://www.democraticunderground.com/discu...&address=284x81

> Har motstanden begynt å vise seg blant vanlige mennesker, eller er det i de intellektuelle kretsene?

Motstanden er folkelig, dvs. som deg og meg.

Hvordan tror du det hadde vært å ha en Bush som statsminister i Norge? :ler:

Dette er en bevegelse som går mot all tradisjon og da må man forvente at ... tja, normale folk, reagerer.

Ekstremisme er naturlig nok frastøtende i et demokratisk samfunn. Det er derfor nordmenn flest er i opposisjon til Bush-doktrinen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du må gjerne gruppemasturbere med dine venner i demoncretins underground for meg. Hva som gjør at du vil overføre slikt til Norge er et mysterium, som om du kan føle deg spesiell ved å være mot Bush i Norge. Det er en trend for mennesker med mye fritid og ønske om en fiende. Slapp av, dette er en sak for den amerikanske venstreside. Gøy å se hvordan disse "tolerante" og "fredselskende" menneskene elsker å snakke om evil zionists. Det første bildet i min første link sier det meste om galskapen blant San Franciscos yrkesdemonstranter.

Skrevet

> Du må gjerne gruppemasturbere med dine venner i demoncretins underground for meg.

Det korrekte uttrykket er grupperonk. Hvis du skal sitere RV, gjør det riktig :tunge1:

> Hva som gjør at du vil overføre slikt til Norge er et mysterium, som om du kan føle deg spesiell ved å være mot Bush i Norge.

:ler:

> Det er en trend for mennesker med mye fritid og ønske om en fiende. Slapp av, dette er en sak for den amerikanske venstreside.

Dette er en sak for enhver person med noenlunde utdannelse, for ikke å snakke om dannelse, som har overskudd til å jobbe for fred sånn et par timer når ungene har lagt seg om kvelden. For eksempel.

I motsetning til høyresiden er det ikke en toppstyrt 'folkebevegelse' via propaganda, men en naturlig reaksjon ut i fra en genuin bekymring over hva som skjer med det amerikanske samfunnet. Fra i går til i dag.

Altså: Tradisjon mot revolusjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

"War is an ugly thing but not the ugliest of things; the decayed and degraded state of moral and patriotic feelings which thinks that nothing is worth war is much worse. A man who has nothing for which he is willing to fight, nothing which is more important than his own personal safety, is a miserable creature and has no chance of being free unless made and kept so by the exertions of better men than himself."

John Stuart Mill

Gjest Anonymous
Skrevet
"War is an ugly thing but not the ugliest of things; the decayed and degraded state of moral and patriotic feelings which thinks that nothing is worth war is much worse. A man who has nothing for which he is willing to fight, nothing which is more important than his own personal safety, is a miserable creature and has no chance of being free unless made and kept so by the exertions of better men than himself."  

John Stuart Mill

Så, du har høye tanker om deg selv og kaller deg selv for en "patriot"? Er du selv villig til å dø i en krig, med dine egne bukser tilgriset med din egen avføring og et hode lignende en blodig "blomst"?

Har du overhodet en anelse om hva krig er for noe?

La meg fortelle deg!

Du er INGEN PATRIOT! Det er fordi du flyr globalistenes ærend, og er totalt uvillig til å forsvare "din nestes" frihet og lykke!

De ordene som du har sitert, forespråker en fengselsplanet med de "vellykkede" som faraoer og en sterkt redusert menneskehet som slaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...