AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #1 Skrevet 18. mars 2019 Jeg leser så sakte. Jeg gjør som det sies man ikke skal - jeg sier ordene inni meg og jeg vet ikke hvordan jeg skal lese og få med meg noe som helst uten å gjøre det. Hvordan vil dere beskrive hvordan dere leser? Hvordan kan jeg lære meg å lese fortere og likevel få med meg det meste? Anonymkode: 6fe4a...ccf
Aragorn ll Elessar Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Har aldri hørt noen si at man ikke skal si ordene man leser. Les slik du vil lese og drit i hva andre måtte si om det. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Les les les. Les ting som interesserer deg. Morsomme ting. Spennende ting. Ikke bry deg om måten du leser. Finn din teknikk og bruk den til å lese mye og etterhvert variert. Jeg leser slik at jeg "hører" ordene inni meg, og jeg leser faktisk ganske raskt. Trenger du å lære teknikker for å lese fagtekster kan det også være lurt å sjekke diverse opplegg som grunnskolene har på mellom og ungdomstrinnet. For en oppdatering og oppfriskning! Anonymkode: 2e05e...c5d 2
Rumle Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 (endret) Enig med de over her, les akkurat som du vil! Jeg hører noen gang ordene tydelig inni meg, andre ganger leser jeg flere kapitler uten å tenke, eller være bevisst hvordan. Det viktige er å lese mye, da leser du også fortere og mer effektivt etter hvert Endret 19. mars 2019 av Rumle 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Ikke bry deg om lesehastigheten din. Bare les Jeg leser heller ikke fort. Jeg leser litt raskere stille enn om jeg skulle lest høyt, men ikke fryktelig mye raskere! Jeg har lest utrolig masse, både faglitteratur og skjønnlitteratur, og har slått meg til ro med at min teknikk ér sånn, og at det er helt greit fordi det funker for meg. Jeg leste tidlig; flere år før skolestart som 7-åring, har en mastergrad fra et studium som går for å være ganske krevende, og driver med en bachelor i noe annet nå. Lesehastigheten har aldri hindret meg akademisk. Min fordel er at jeg ikke trenger å lese samme ting mange ganger for å huske. Jeg leser en gang, og tiden jeg har brukt til lesing er ikke særlig annerledes enn for de som leser pensum fort, men mange ganger. Anonymkode: e5b52...21b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 På 18.3.2019 den 21.30, AnonymBruker skrev: Jeg leser så sakte. Jeg gjør som det sies man ikke skal - jeg sier ordene inni meg og jeg vet ikke hvordan jeg skal lese og få med meg noe som helst uten å gjøre det. Hvordan vil dere beskrive hvordan dere leser? Hvordan kan jeg lære meg å lese fortere og likevel få med meg det meste? Anonymkode: 6fe4a...ccf Er du testet for lese skrivevansker og eller samsynsproblemer? Har du problemer med å lese trygt tekst i bøker, så kan du ha rett til gratis å låne lydbøker fra Norsk lyd og blindeskriftsbibliotek. https://www.nlb.no/bli-laner/hvem-kan-laane Anonymkode: 94bba...c53
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 På 19.3.2019 den 12.49, AnonymBruker skrev: Trenger du å lære teknikker for å lese fagtekster kan det også være lurt å sjekke diverse opplegg som grunnskolene har på mellom og ungdomstrinnet. For en oppdatering og oppfriskning! Anonymkode: 2e05e...c5d Hva heter disse? Hvor kan man lese mer om det? Jeg leser også 'høyt' inni meg, og har aldri før tenkt over at det skulle være et problem. Leser innimellom på andre dialekter, bare for forandringens skyld, men tror ikke jeg bruker noe særlig mer tid på å lese uansett. Hvis jeg skumleser en side f.eks. for å finne frem til et bestemt sitat, får jeg ikke med meg noe av det jeg leser. Anonymkode: 4d2d4...087
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå