Gå til innhold

Har jeg rett til voksenopplæring selvom at jeg har fullført videregående?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står at dette kun er en rett for de menneskene som har droppet ut, og at du må være over 25 år. Jeg har fullført vgs, men det gikk veldig dårlig. Var nesten ikke tilstede i 3.klasse i det hele tatt, strøk i så og si alle fag i 3.klasse,men jeg fyullførte slik at jeg fikk et kompetansebevis, men ikke vitnemål. 

Jeg vil gjerne ha en utdannelse, men jeg har ikke råd til å ta opp fagene fra vgs selv. Det er så mange fag, og jeg trenger også en lærer tilå hjelpe meg, har ikke penger til det. Og når jeg gikk på vgs gikk jeg studiespesialiserende, men det varfeil linje. Jeg vil ha fagbrev som helsefagarbeider. Og det er jo helt andre fag jeg må ha. Finnes det noen muligheter?Jeg har lest og lest på nettet men jeg forstår ikke. 

Er det noen privatskoler som tilbyr dette? Kan jeg få av lånekassen til dette? Veit dere om noen som vet noe om dette? 

Per tidspunkt er jeg i tiltak under nav. Kvalifiseringsprogram (  jeg gjør kun dette for å få penger til å betale husleien min)  Men jeg vil helst ha litt større jobbmuligheter, og da kan det hjelpe med fagbrev. i og med at jeg er undert tiltak på nav har jeg veldig lite penger, og det gjør ting vanskelig og jeg har få støttekontakter. 

Anonymkode: 64ee9...8a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke fullført vgs, du har jo bare kompetansebevis. Hvor gammel er du, og hvilket fylke bor du i?

Anonymkode: 9834e...e03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fullført vgs, du har jo bare kompetansebevis. Hvor gammel er du, og hvilket fylke bor du i?

Vestfold fylke, 20 år.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vestfold fylke, 20 år.

Ts: " Å ikke ha fullført"- vil ikke det si at du droppet ut? altså at man da har gitt beskjed til skole at nå slutter jeg? For jeg droppet aldri ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo et bevis på at du har fullført videregående = brukt opp retten til 3-årig vgs

Anonymkode: 34c6c...815

AnonymBruker
Skrevet

Man kommer ikke inn på VO for å forbedre gamle karakterer, Du kommer bare inn på fag du ikke har fullført. Så disse kan du bare ta som privatist. 

Som privatist kan du enten ta fagene via nettskoler som feks NKI eller lignende (søk på nettstudier generell studiekompetanse), eller så finnes det privatskoler i oslo som fungerer som en vanlig skole, men du må ta  privatist eksamen i alle fag. Bjørknes privatskole er en av de.

Hvis du velger nettstudier eller privatskole så kan du søke om støtte fra Lånekassen:)

Anonymkode: e26b9...0cb

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo TS har fullført videregående, men ikke bestått. Det er stor forskjell på fullført og bestått.

Har du et kompetansebevis, så har du fullført videregående - og har ikke rett på voksenopplæring. Du må ta opp fagene som privatist. 

Anonymkode: 34c6c...815

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kommer ikke inn på VO for å forbedre gamle karakterer, Du kommer bare inn på fag du ikke har fullført. Så disse kan du bare ta som privatist. 

Som privatist kan du enten ta fagene via nettskoler som feks NKI eller lignende (søk på nettstudier generell studiekompetanse), eller så finnes det privatskoler i oslo som fungerer som en vanlig skole, men du må ta  privatist eksamen i alle fag. Bjørknes privatskole er en av de.

Hvis du velger nettstudier eller privatskole så kan du søke om støtte fra Lånekassen:)

Ts: men jeg vil ikke ta opp fagene fra studiespes. Jeg vil f de yrkesfagenefor å bli helsefagarbeider, derfor har jeg jo ingen ting å ta opp. Fordi jeg aldri har tatt fagene...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: men jeg vil ikke ta opp fagene fra studiespes. Jeg vil f de yrkesfagenefor å bli helsefagarbeider, derfor har jeg jo ingen ting å ta opp. Fordi jeg aldri har tatt fagene...

Det er der problemet ligger..er det noen privatskoler som man kan få yrkesfagene for å bli helsefagarbeider?

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme bare at jeg skulle gjerne begynt på yrkesfag på vgs. Hadde akkurat samme greia, heter visst fullført med ikke bestått. Skulle ønske jeg stoppa ut, da hadde jeg enda hatt ungdomsrett 😕

Anonymkode: ad8c0...7aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring rundt til skolene som er aktuelle og hør. Jeg har fullført vgs før og fått generell studiekompetanse. Men ønsket å gå noe annet. Så jeg sendte mail til skolen få dager før skolestart, og ringte 1. Skoledag for å høre om de hadde ledig plass/noen som ikke hadde møtt. Og fikk starte dagen etterpå for at det ikke var fult i klassen. Da gikk jeg som høyere utdanning ettersom jeg ikke hadde ungdomsrett. Men jeg betalte ikke noe, og fikk fulført 2 år og startet som lærling. Gikk 1. Året helse og oppvekst. Men da fulgte jeg naturlig skolegang, men fikk fritak fra realfaga og tok kun programfagene. Dette fikk jeg som aktivitet hos nav når jeg gikk på aap. 

Anonymkode: bee87...78c

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da blir det noe annet. Jeg leste litt fort:) Da er det nok fullt mulig at du kan søke voksenopplæring. Ta kontakt med inntakskontoret i fylket og hør, de kan kartlegge hvilke fag du kan ta:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...