Gå til innhold

Vil ikke ha barneselskap hjemme

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline
Jeg gruer meg ikke så mye til ungene som til foreldrene jeg :ler:

Hva i alle skal jeg finne på til dem da. Kaffe og kaker, greit nok. Men å småprate med foreldre som helst vil hjem er ikke noe gøy.

Men det blir vel bedre når barna blir eldre og tør dra i bursdag alene.

Ha leker som både voksne og barn kan være med på. Du slipper småpraten og både voksne og barn koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det med papirduk og tegneblyanter er en kjempeide,og mammaen min gjorde sånn for meg i mine bursdager, og jeg i bursdagen til mitt eldste barn. Men det er viktig at det er tegnestifter(fettstifter)ikke blyanter eller tusjer, for 3åringer er fæle til å tegne hard og lenge på samme plass, og da blir det stakkar bordet ditt!

3åringer trenger ikke be så innmari mange. Spør den som har mest med ungen din å gjøre i barnehagen om en liste over de h*n leker mest med, så velger du de 5øverste på lista feks. Du kan også skrive på invitasjone: begynner kl. ..., barna hentes ca kl. ....

da ligger det tydelig at foreldrene godt kan la være å komme, og da er de som ev.kommer nok interessert i å bli kjent med deg,-og det er jo HYGGELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du kvier deg for å ha selskap hjemme, men har man valgt å få barn, så er barneselskaper dessverre noe som "følger med" i pakkeløsningen! Det er bedre å hoppe i det enn å krype i det! Og det betyr nok mye for barna å få lov til å invitere venner hjem!

Det er overstått på kort tid, 2 timer er mer enn nok til et selskap for 3 åringer! Får du helt hetta, og har brukt noen av de gode ideene du har fått her, får du benytte deg av et kjent triks og sette på en god tegnefilm den siste halvtimen! :wink:

Eller du kan finne en god bok og lese høyt for barna mens de koser seg med godteposen sin!

Er det fint vær er det supert å være ute, vi har hatt mer enn ett selskap ute på terrassen vår. Leker og full pakke. Det er travelt, men det er verdt det. Og kanskje ikke så skremmende som du har forestilt deg på forhånd!

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

- og tro meg, det er verre når ungen din er åtte og plutselig er det fire fem stykker fremmede unger hjemme hos deg når du kommer fra jobb, med nesa inn i kjøleskapet ditt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt jeg!! Har det akkurat på samme måte, nå har jeg vært student de tre siste bursdagene derfor ble det hjemmebursdag første året (3-årsdag), synes det var en ukomfortabel situasjon, unger som ikke ville være alene og endte opp med foreldre jeg knapt har hilst på før. Året etterpå Mc Donalds fest, det er både billigere og enklere enn å ha det hjemme. Ungene storkoste seg!! Fikk ikke tid til kake engang.. Ifjor var det Mc Donalds igjen og jentungen har lyst til å ha det der neste år også, da har vi en ganske ny baby i tillegg så det blir nok ikke hjemme iår heller..

Masse gode råd her! Og her er ett til, datteren min har vært i bursdag hos en i barnehagen og her blir det servert skiver, kyllingspyd osv, masse sunn mat og en kake helt til slutt når ungene er mette. Det blir en roligere bursdag og barna blir ikke hyper! Jeg vet det er en amerikansk bok hvor alle disse oppskriftene står, men husker desverre ikke hva den heter. Kan noen hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gud..... hvor mange sære foreldre det er der ute.....

la ungene ha det moro på bursdagen sin.

dette er noe som følger med når man har barn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til mat så pleide jeg å lage bittesmå kjøttkaker, sånn liten kjøttbollestørrelse og så bakte jeg like små rundstykker. Dette kunne barna spise som "miniburgere". I tillegg hadde jeg oppkuttet frukt på pinne. osteterninger og diverse grønnsaker i "munnfullstørrelse". Dette var kjempepopulært. INGEN spurte etter kake selv om den selvfølgelig kom på bordet etter hvert. I tillegg til kake har jeg alltid hatt hveteboller med og uten rosiner.

Jeg syns forresten det er litt trist å lese om dere som ikke orker å ha selskap hjemme. Enda husker jeg gleden over å gå i barneselskap da jeg var liten. Da var det vanlig å servere rundstykker med ost, servelat og banan som spise. En liten rødbrus til hver utenom og vi var i himmelen...

Husk at en dag er barna så store at de vil feire alle andre steder enn hjemme, hvilke minner skal dere da ta frem om kose dere med? Ikke min sak, men noe å tenke over allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes vel også det er et ork mange ganger, MEN når jeg ser på gleden hos ungene mine når det gjelder forberedelser til dagen, så ville jeg aldri gjort det annerledes. De storkoser seg med å rydde, pynte, dekke bord osv. Jeg ser på det som en litt viktig del av opplæringen til de blir større, og prøver å være så positiv som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bursdager kommer man ikke utenom nei, og som en annen sier, etpar timer i året er ikke mye å ofre på din datters vegne - og glede?

Vi inviterer de ungene som minstejenta er mest knyttet til, etpar nabounger og etpar fra barnehagen, og noen slektninger, ca 8-9 unger :wink:

Vi har 2 barn til, 11 og 12 år, vi har hatt oppi 22 barn hjemme hos oss, 3 bursdager i året, og har ikke til dags dato fått ødelagt noe som helst :) Hvis noen barn er utagerende, ja så får foreldrene ta seg av dem, større barn som ikke kan oppføre seg ville jeg sendt hjem :-x

I tillegg til barneselskap er det voksenselskap, mye arbeid ja, slitsomt ja, men det gir en god følelse å få gjøre dette for barna, gjøre stas på dem... Vi har hatt karnevalselskap, indianer og cowboy og utefødselsdager og hageselskap, vi har vært hjemme og vi har leid lokale, vi har hatt fellesbursdager med klassevenner og delt på arbeidet med de andre foreldrene.. Besteforeldre og gudforeldre har også hjulpet til..

Se på det som en utfordring, ikke et uoverstigelig problem, tenk på din datters glede over udelt oppmerksomhet...

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ en ha bursdagsselskap med alle barna i nabolaget? :o  Kan en ikke bare være familien da?

joda, men du vet hvordan barn er, om noen aldri inviterer andre til bursdag vil de heller ikke bli invitert til noen. Synd, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Når der det egentlig vanlig med barneselskap da? Vi hadde ikke eget barneselskap før til seksårsdagen, og synes det var helt greit. Hvor stort utbytte har bursdagsbarnet av selskap før den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Når der det egentlig vanlig med barneselskap da? Vi hadde ikke eget barneselskap før til seksårsdagen, og synes det var helt greit. Hvor stort utbytte har bursdagsbarnet av selskap før den tid?

Eldstemann hadde barneselskap fra han var 2 år og de to yngste fra de var 3 år. De koste seg skikkelig og hadde veldig stor glede av bursdagsselskapene. Det var lekekameratene som ble bedt. Hver enkelt må selfølgelig selv bestemme når de vil begynne med barneselskap, men personlig synes jeg det er litt sent å begynne først når de begynner på skolen. Barna mine gledet seg til alle barneselskapene, både de vi hadde selv og de som ungene var bedt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når der det egentlig vanlig med barneselskap da?

Jeg planlegger å ha første barneselskapet til neste år, når poden blir 3. Da tror jeg hun er såpass stor at hun skjønner litt av hva det dreier seg om, og jeg tror hun kommer til å synes det er gøy :)

Jeg begynte å grue meg til å arrangere barneselskap til neste år allerede på bursdagen hennes i år, men etter å ha lest denne tråden virker det ikke så ille. Mange gode råd å finne her til gjennomføringa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Datteren min har nå blitt så stor at det er på tide å arrangere barneselskap for henne. Men jeg går helt i vranglås når jeg tenker på dette. For det første liker jeg overhode ikke tanken på å få huset fullt av unger som herjer, roter og ødelegger og for det andre er jeg ikke spesielt glad i andres unger sånn generelt og jeg er slett ikke av den typen som elsker å dra i gang tusen ting for å aktivisere dem. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er noen supermamma på dette området. Dersom det finnes flere som meg der ute, hvordan har dere arrangert bursdager som er til å leve med, både for deg selv og barnet.

Jeg har hatt utallige barneselskap igjennom årene- har ikke hatt barn som har ødelagt noen ting.Herjing kan man dempe.

Ble litt overrasket over det du skrev.

en behøver vel ikke være supermama på alle områder da...

Du sier ike hvor gammelt barnet er, men siden det beg å bli så stort at Nå må du, så er små barn takknemlige.

kansje du kan få en annen voksen med de so ar arangert tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til en treårsdag inviterte jeg barna med en av foreldrene eller store søsken. Om en skal ha mange treåringer, kan det bli mye

vanlig selskap er vel ike vanlig før de beg i førskolen?

jeg blir bare oppgitt over slike som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ble 3 hadde jeg to kusiner i selskap, ingen fler. Og jeg husker dagen enda, det var like bra som noe annet selskap.Tror ikke små barn alltid trenger så mye oppstyr som voksne tror de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Enig i at man ikke trenger å kjøre "full pakke". Man trenger ikke å be mange, og er du ikke glad i å sette i gang leker o.l., kan du sette på en hyggelig film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om man har videokamera, kan man filme ungene når de spiser, synger bursdagssang osv så kan ungene se seg selv på TV før de går hjem. Da får du roet ned selskapet. Ungene syns i tillegg det er kjempegøy å se seg selv på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...