Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #1 Skrevet 16. april 2005 Datteren min har nå blitt så stor at det er på tide å arrangere barneselskap for henne. Men jeg går helt i vranglås når jeg tenker på dette. For det første liker jeg overhode ikke tanken på å få huset fullt av unger som herjer, roter og ødelegger og for det andre er jeg ikke spesielt glad i andres unger sånn generelt og jeg er slett ikke av den typen som elsker å dra i gang tusen ting for å aktivisere dem. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er noen supermamma på dette området. Dersom det finnes flere som meg der ute, hvordan har dere arrangert bursdager som er til å leve med, både for deg selv og barnet.
Gjest Melk Skrevet 16. april 2005 #2 Skrevet 16. april 2005 Vet at noen har stort hell med villmarksbursdag, da drar de ut i skogen, tenner bål (forutsatt at det er den tiden på året!), spikker, griller pølser og pinnebrød og klatrer i trær.
Gjest Seleena Skrevet 16. april 2005 #3 Skrevet 16. april 2005 Hvor gammel blir hun? Hva med å rett og slett ikke invitere huset fullt, men kun ha 10 venner på besøk? Er hun 7-8 år eller litt eldre så kunne jo McDonalds eller Dolly Dimples vert en idè. Dyrt, men en trenger jo ikke ha med så mange som sagt
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #4 Skrevet 16. april 2005 Hun blir 3 neste bursdag og siden det er vanlig her at man inviterer venner fra barnehagen, må jo vi også.
Gjest Madeline Skrevet 16. april 2005 #5 Skrevet 16. april 2005 Du må ikke ha selskapet hjemme. Det finnes mange andre morsomme måter å gjøre det på. Vi har en stor lekeplass i brl. vårt som vi har hatt selskapet på. Der er det bord som vi dekket, vi hengt ballonger i trærne og ungene kunne leke og søle så mye de ville. Mange har flotte områder i nærområdene sine som kan brukes. Skolen her har en lavo i skogen der noen har lagt bursdags feiringen. Da møtte ungene på skolen og ble fulgt inn i skogen der området med lavvoen var. Det ble brent bål, grillet pølser og lekt masse. Noen med unger født på vinteren har hatt feiringen i akebakken med mange morsomme aktiviteter. Bruk de områdene dere har rundt dere. Har dere råd kan dere leie et lokale til å ha bursdagen i. Fritidsklubbene kan som regel leies på timebasis. Du kan ha bursdagen på Mc-Donald, Bowling eller et badeland. Mulighetene er egentlig uendelige.
Mrs. K Skrevet 16. april 2005 #6 Skrevet 16. april 2005 Nå bor vi på en liten plass og da er mulighetene å leie bassenget noen timer, leie lokale i barnehage, leie lokale i ungdomsklubb, steke pølser i fjæra. Hvis barna er små kan man gjerne dra inn andre foreldre til utetur, basseng m.m. Hvis du vil gi datteren din et selskap så må du nok hive deg rundt. En ting jeg ville ha prøvd å jobbe med, hvis jeg var deg, er holdningen til andres barn. Andres barn gjør også annet enn å rote, herje og ødelegge. De leker, synger, danser, bruker fantasi, finner opp, utforsker. Hilsen Trille, 4-barnsmamma
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #7 Skrevet 16. april 2005 Ja da, vet jo at ikke alle unger er helt idioter, men sammen kan de finne på mye tull. Husker det veldig godt fra jeg selv var liten, da var det særlig noen gutter som alltd giret seg opp og virkelig var uspiselige sammen. (De fant bl a i en bursdag noen fruktkniver som de så kastet på et digert maleri. Det ble jo selvsagt helt ødelagt.)
Gjest gjesta Skrevet 16. april 2005 #8 Skrevet 16. april 2005 Siden det neppe er den siste gangen datteren din vil ha selskap, så foreslår jeg at du hopper i det. Klart det blir litt rot og litt herjing, men ødelegging har aldri jeg opplevd. Et selskap varer i ca 2 timer, og etter min erfaring er det stort sett de siste 45 min. at barna er så varm i trøyen at det virkelig blir herjing. Da kan det være lurt å ha en eller annen aktivitet som samler og roer dem litt, å fiske etter godteposer f.eks tar litt tid og roer tempoet noe. Ellers så kan du jo bruke litt tid i begynnelsen når gavene skal åpnes; flasketuten peker på f.eks - den flasketuten peker på får gi sin gave, så åpner bursdagbarnet den før de går videre til nestemann flasketuten peker på. Det er også en aktivitet som tar litt tid og som er "rolig". Så blir de sittende litt ved bordet, her går det an å ha en lek eller noe som gjør at de blir sittende litt. Altså - det er mye du kan gjøre for at ikke det skal ta helt av. Jeg vet at du skrev at du egentlig ikke har så lyst, men har man barn så er vel dette noe en stort sett må igjennom. At du ikke er så begeistret for andres barn generelt, syntes jeg du skal tenke lite på - to timer fikser du helt sikkert. Å ha barnebesøk er ikke favorittaktiviteten min heller, men det er absolutt verdt det når jeg ser hvor mye det betyr for ungene mine.
Mrs. K Skrevet 16. april 2005 #9 Skrevet 16. april 2005 Legg en hvit papirduk på bordet og la dem tegne på den etter kakespisingen. Artig for tre-åringen å tegne videre på i dagene etter festen. Sett på en CD med barnesanger og syng med, så sitter de litt lengere. Lykke til! Hilsen Trille
Gjest Violetta Skrevet 16. april 2005 #11 Skrevet 16. april 2005 Hva med å bare invitere jenter? Det har vi gjort alltid, fordi datteren min vil ha det sånn. Jenteselskap er generelt roligere enn blandede eller gutteselskap. Og tenk på hva du gir ungene å spise. Sukker høyner alltid aktivitetsnivået, og det er vel derfor mange har begynt å gi ungene godteposer med seg hjem i stedet for at de spiser det i selskapet.
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #12 Skrevet 16. april 2005 Helt på siden, men jeg synes godteriposer er noe forbannet tull, og da særlig å sende med ungene hjem. Skal de ha godterier hjemme, får foreldrene kjøpe selv. Her i bursdagen blir godteriene servert i skåler.
Kittykat Skrevet 16. april 2005 #13 Skrevet 16. april 2005 * Ha det ute nå som det er så fint vær ute * Ha det på peppes/mcdonalds * Eller rett og slett stålsette deg og ha det hjemme, men inviter mindre barn, f eks bare jentene. Så kan du servere pizza/hotdog, kake, brus, godteriposer er alltid en vinner og jeg synes ikke det gjør noe at barn får egne godteriposer da de kaster seg over godteriet hvis det er i en skål. Det har jeg selv opplevd, så jeg sverger til godteriposer. Liker ikke noen av foreldrene det, så er det desverre ikke så mye jeg kan gjøre med det, da det er sånn vi gjør det hos oss. Aktiviteter: Har man det ute, eventuelt i nærheten av en lekeplass, så kan barna leke der og da er jo det løst. Har man det inne, så kan man leke stol-leken, sett hale på grisen, ha en fiskedam der man fisker etter snop og barna kan leke på rommet. Uansett om du liker barnebursdager eller ikke, så er dette noe du ikke slipper unna. Det vil bli mange av de i årene framover. Jeg er heller ikke så begeistret for å holde barnebursdag, men det er verdt det når det kommer til stykket
Mrs. K Skrevet 16. april 2005 #14 Skrevet 16. april 2005 Vi har aldri brukt å fiske etter godterier. Tror ikke at vi har hatt godterier i alle bursdager. Et godt tips med hensyn til brus. Ikke bruk engangsglass/begre og sugerør. Bruk ordentlige glass som ikke veltes så lett. Jeg husker pludselig en bursdag som var skikkelig suksess. Jeg og min mann hadde snekret et dukketeater og sydd dukker til bursdagsbarnet og på festen fremførte vi et lite selvskrevet stykke. Det var et kjempehit. Alle barna satt som tennte lys. Da forestillingen var ferdig var det bare å improvisere videre handling. Barna kom lenge etterpå og skulle ha reprise og selv prøve seg som dukkeførere. Dukketeater trenger ikke å være stort arbeid. Klipp hull i et laken og heng det i en døråpning eller dra ut en sofa og sitt bak. Lag dukker av enslige sokker (hvem har ikke det?), yoghurtbegre på en blomsterpinne, en sleiv med påmalt ansikt m.m. og la barna være med på handlingen. Hilsen Trille
Usikker Skrevet 16. april 2005 #15 Skrevet 16. april 2005 Barnet blir 3 år?? Unnskyld meg altså........... men èn gang i året kan det vel ikke være såååå forferdelig å ha "huset fullt av unger". Det handler faktisk om å gjøre dagen fin og minnerik for ditt barn. Og ja, selvsagt blir det litt ekstra-arbeid, og litt opprydding, men ................ Det med papirduk og fargeblyanter var faktisk en god idè....... den skal jeg jammen videreformidle!
Gjest Gjesta Skrevet 16. april 2005 #16 Skrevet 16. april 2005 Det gir både fordeler og bakdeler, det å få barn. Du kan vel bare notere deg at for deg er dette en av bakdelene. Men det betyr ikke at du kommer utenom. Hopp i det, vær litt sporty..........
Annie Skrevet 16. april 2005 #17 Skrevet 16. april 2005 Helt på siden' date=' men jeg synes godteriposer er noe forbannet tull, og da særlig å sende med ungene hjem. Skal de ha godterier hjemme, får foreldrene kjøpe selv. Her i bursdagen blir godteriene servert i skåler.[/quote'] HELT ENIG! Ta bursdagen ute. Grill pølser, ha rebus, heng godteri i et tre (inspirert av Pippi). Si i fra at det skal være ute uannsett vær, og be foreldrene kle ungene deretter.
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #18 Skrevet 16. april 2005 Bursdagselskaper er viktige. Selv ble jeg anklaget for å ikke bry meg med dette av barnehagen! De visste ikke at jeg måtte ta en eksamen, og at eksamenslokalet lå 40 mil unna. De hadde sikkert sett at jeg hadde prioritert annerledes. Ungen feiret bursdagen sin hos faren, med slekt og venner tilstede!
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #19 Skrevet 16. april 2005 Jeg gruer meg ikke så mye til ungene som til foreldrene jeg Hva i alle skal jeg finne på til dem da. Kaffe og kaker, greit nok. Men å småprate med foreldre som helst vil hjem er ikke noe gøy. Men det blir vel bedre når barna blir eldre og tør dra i bursdag alene.
Gjest Madeline Skrevet 16. april 2005 #20 Skrevet 16. april 2005 Bursdagselskaper er viktige. Selv ble jeg anklaget for å ikke bry meg med dette av barnehagen! De visste ikke at jeg måtte ta en eksamen' date=' og at eksamenslokalet lå 40 mil unna. De hadde sikkert sett at jeg hadde prioritert annerledes. Ungen feiret bursdagen sin hos faren, med slekt og venner tilstede![/quote'] Du trenger da ikke å ha selskap på selve dagen. Kolliderer den med eksamen kan du vel bare feire bursdagen enten før eller etterpå? Et av barna mine har bursdag midt i sommerferien men det løser vi med å ha barneselskap før ferien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå