Gå til innhold

Eggdonasjon  

30 stemmer

1. 1. Om eggdonasjon var lov i norge, hadde du donert egg?

• Ja
      14
    • Nei
      11
    • Usikker
      5

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om eggdonasjon hadde vært lov i norge, hadde du da donert egg? Dette er det jo veldig splittede meninger om, har feks ei venninne som har benyttet seg av donorsæd, men hun kunne aldri i livet tenkt seg å donert bort eggene sine. Vi er jo alle forskjellige :-) 

Jeg sier ja, jeg hadde gledelig donert bort mine egg om det kunne hjulpet par som er barnløse. ❤️ 

Anonymkode: eb98f...242

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne donert til familie, men ikke ellers. Jeg har selv mottatt donoregg fra familie.

Anonymkode: 238b2...29a

Skrevet

Nå har jeg for gamle egg uansett, men kunne ikke donert med mindre det var til nær familie eller venner. Uansett bør det være anledning til å gjøre for de som ønsker dette.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke donert til noen. Selv om jeg ikke har bært frem barnet selv, ville det fortsatt vært mitt barn med mitt DNA, så tror ikke jeg ville taklet å tenke på det 

Anonymkode: 47e64...d15

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke donert til noen. Selv om jeg ikke har bært frem barnet selv, ville det fortsatt vært mitt barn med mitt DNA, så tror ikke jeg ville taklet å tenke på det 

Anonymkode: 47e64...d15

Samme her, hadde aldri klart å gått rundt tenke at kanskje noen bærer og føder barn med mitt DNA, selv om det sånn sett ikke er mitt barn.. 

Men synes det er fantastisk og at de som gjør det er helt fantastiske. Håper det kommer til Norge også.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kunne jeg ha gjort. 

Jeg synes det er tullete at det er lov å donere sæd, men ikke egg.

Anonymkode: b3294...4fa

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om eggdonasjon hadde vært lov i norge, hadde du da donert egg? Dette er det jo veldig splittede meninger om, har feks ei venninne som har benyttet seg av donorsæd, men hun kunne aldri i livet tenkt seg å donert bort eggene sine. Vi er jo alle forskjellige 🙂

Jeg sier ja, jeg hadde gledelig donert bort mine egg om det kunne hjulpet par som er barnløse. ❤️ 

Anonymkode: eb98f...242

Nei, aldri. Ville heller aldri benyttet meg av donor-egg selv, men jeg er for at dette skal være lov.

Endret av Perle
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg hatt egg ville jeg helt klart donert, det visste jeg lenge før jeg visste at jeg selv trengte donoregg. Nå er jeg en uendelig takknemlig mamma som kun ble mamma fordi noen andre donerte egg- det finnes ikke en større gave💙 

Anonymkode: 08163...716

• Liker 1
Gjest NotYou
Skrevet

Jeg ville ikke donert selv, men er sterkt for at eggdonasjon skal bli lovlig. Tror det finnes mange flotte damer som ville ha donert, og det er mange som har fått bruk for hjelpa :hjerte: For meg er det helt på trynet at eggdonasjon ikke er lov. Sæd får en mann donere, men vi får ikke donere egg.. 

(ikke ditt spørsmål), men syns samtidig surrogati skulle vært lovlig. I Norge er deg veldig enkelt for et lesbisk par å få barn dersom en av de har gode nok egg selv. Men for to menn er barn starten på et mye vanskeligere kapittel hvis en ønsker noe av sitt eget DNA, og ikke først og fremst tenker adopsjon.. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke. Men så lenge det er lov å donere sæd er det på mange måter ulogisk at man ikke kan donere egg, så jeg er ikke imot at det blir lovlig.

Anonymkode: 4328d...15d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på om jeg kunne donert egg. Mine er så dårlige og få at det hadde ikke vært aktuelt uansett. Men hadde jeg fått masse egg ut ved IVF, og hatt flere embryoer i fryseren etter at vi hadde fått de barna vi skulle ha, så kanskje vi kunne donert bort embryoene. Jeg tror det hadde kjentes bedre at de ble donert til noen som ikke ble gravide med egne egg enn at de ble destruert. 

Jeg hadde ikke ønsket å få barn med donoregg selv, og mannen sier han ikke hadde ønsket barn med donorsæd. Vi hadde heller gått for adopsjon. 

Jeg syns at eggdonasjon burde være lov! Det er litt mer omstendelig å hente ut egg enn å få tak i sæden, men bort sett fra det er det ser jeg virkelig ikke hva som skal være forskjellen. 

Anonymkode: ce0f8...148

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Jeg er glad for at det finnes andre som gjør det, men må være ærlig og si at det ikke er noe for meg. Jeg hadde nok sett på et eventuelt barn med mitt DNA som «mitt», selv om det ikke blir det og det er jo heller ikke ønskelig for de som eventuelt bærer frem egget. 

I tillegg så er jeg gravid nå, og jeg synes det blir litt rart å forholde meg til at barnet mitt skal få biologiske søsken som ikke er et søsken likevel. 

Anonymkode: cdc19...448

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Nei. Kunne kanskje vurdert det hvis jeg ikke hadde egne barn, men jeg er ikke komfortabel med tanken på at barnet mitt har et biologisk søsken vi ikke kjenner til eller vet hvordan har det. 

Har gått gjennom ivf selv så akkurat prosessen rundt å hente ut egg hadde jeg ikke hatt noe imot. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg håper det en gang blir lovlig så jeg kan donere egg, å kunne hjelpe noen i en vanskelig situasjon til å få oppleve sin største drøm, det må være helt fantastisk:) 

Anonymkode: 3cf8e...b35

AnonymBruker
Skrevet

Usikker....

Jeg er for at det skal bli lov i Norge, men jeg er usikker mot ganske sikker på at jeg ikke hadde donert egg selv.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg bare synes tanken er underlig for min egen del. Det kan vre jeg føler det sånn fordi jeg gjennomgår IVF og har et litt «nært» forhold til prosessen med egguttak (håper jo på at det skal bli barn) - og for meg er den prosessen tilsvarende som å ha unnfanget på egenhånd.

Jeg har nok fått en litt for personlig assosiasjon til stimulering og uttak til at jeg tror donasjon hadde føltes helt OK. 

Det kunne jo eksempelvis være at jeg fikk flere egg på frys - og jeg vet at jeg selv kun ønsker ett barn til, altså å bruke ett egg. Det hadde vært merkelig å destruere dem, men kanskje mer ubehagelig å vite at «mitt» barn var der ute uten min kjennskap.

Anonymkode: 1a748...cfd

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. Men stikk motsatt fra andre her, ville ikke donert til familie og venner. For hadde man klart å holde tankene unna hvis man ofte så barnet, at det barnet er litt ditt? 

Anonymkode: 0433e...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...