Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #1 Del Skrevet 16. april 2005 Noen som har tatt det som vil fortelle meg litt om hvordan det var og hvordan det foregjekk? Jeg skal ta det, og er ganske nervøs. Lurer på om det er mulig å få litt beroligende før gastroskopien også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. april 2005 #2 Del Skrevet 16. april 2005 Beroligende kan du sikkert få.Jeg fikk det ikke under gastro. men endoskopi undersøkelse (de går opp andre enden ja ) Men du kan få et middel som bedøver halsregionen din hvis du brekker deg lett. Det smaker mindre godt men fungerer bra Selve undersøkelsen foregår ved at de fører en slange med kamera ned i svelget ditt og nedover gjennom tarmsystemet. Hvor langt ned de kommer husker jeg ikke, men for en full sjekk kan det hende de gjør som hos meg, tar "begge endene" dog ikke samtidig Dette kommer selvfølgelig helt an på om de vet hva de ser etter. Samtidig som de fører inn slangen blåser de luft for å fjerne slim og lignende for å bedre sikten. Dette kan være ganske ubehagelig for lufta må jo opp igjen og her har du ikke mye kontroll over "systemet" ditt. Du kan også få litt luftsmerter etter undersøkelsen. Stort sett gikk det greit, det var litt vondt de gangene de støtet borti "veggene" i tarmsystemet, men undersøkelsen gikk fint. Det gjør den sikkert til deg også, lykke til :blomst_opp: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 16. april 2005 #3 Del Skrevet 16. april 2005 Mange år siden jeg gjorde dette, men tror jeg husker sånn ok! Først må du drikke saltvann (husker ikke hvor masse) i to døgn eller noe før du skal inn på sykehuset. Du skal også da faste en dag i forveien. Dette er for å rense kroppen helt. Når du kommer på sykehuset får du lokal bedøvende og blir lagt på en benk med ryggen mot den TV'skjermen som legene skal se på! Så får du en slange ned gjennom halsen som det er et kamera på. Du kjenner ikke slangen, men kan få brekninger fordi hjernen din ikke kobler at den ikke trenger å reagere. Så bruker da legene litt tid på å se inni magen din med denne slangen, noe som sikkert max tar ti min.! Etter det så er det bare å slappe litt av. komme ut av bedøvelsen og etterhvert dra hjem! Du kan sikkert få noe beroligende, men dette er så lite farlig og skummelt at de fleste trenger ingenting utenom bedøvelsen. Kjenner flere som også har gjort denne unersøkelsen. Det verste etter min mening var å få helt i seg alt det saltvannet!!! Men uansett! Jeg tror du ikke har en eneste ting å være redd for!! Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicity Skrevet 17. april 2005 #4 Del Skrevet 17. april 2005 Hei. Jeg har tatt det tre ganger og den 1.gangen fikk jeg bare bedøvende-spray på tunga og halsen, men de to andre gangene fikk jeg beroliggende sprøyte(like glad sprøyte). Du kan spørre om det. Håper det går bra, det gjør det alltid, og lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 17. april 2005 #5 Del Skrevet 17. april 2005 Da jeg tok gastroskopi for første gang for 10 år siden, var det en guffen opplevelse. Jeg lovet meg selv at jeg aldri skulle ta en slik undersøkelse igjen! Men, jeg måtte ta en ny nå på nyåret og da fikk jeg beroligende i hånda, sovnet og husker ikke at de tok slangen hverken inn eller ut Så nå gjør jeg det "gjerne" igjen. Det med saltvann før en gastroskopi høres rart ut, siden du skal være så "tom" som mulig. Jeg måtte ikke drikke saltvann dagen før ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 17. april 2005 #6 Del Skrevet 17. april 2005 Saltvannsløsning får man bare ved colioskpi (opp i rompa). Gastroskopi syntes jeg var helt for j*****!!! Den teite legen nekta å gi meg noe annet enn den bedøvende sprayen som jeg bare brakk meg av selv om jeg satt og gråt fordi jeg var så nervøs... Hele undersøkelsen ble et mareritt for meg... Jeg dytta bort legen og prøvde å rive ut slangen, men fikk selvfølgelig ikke til Hvis du er nervøs anbefaler jeg deg å nekte å gjennomføre undersøkelsen uten beroligende. Jeg hadde vondt i flere dager etterpå fordi jeg var så redd og anspent. Jeg kastet opp slim hele tiden og gråt under hele undersøkelsen. Men neida... ingen sympati å få! Jeg følte faktisk at jeg skulle kveles hele tiden og fikk panikk innimellom. Å ta prøver av magesekken var skikkelig ekkelt men ikke vondt! Man har ikke følelse der. Dette er ikke for å skremme deg, for jeg kjenner mange som har gjennomført denne undersøkelsen uten problemer. Det kommer helt ann på hvordan DU takler det! Jeg gjør det aldri igjen unten beroligende.... Uff dette ble et skrekkeksempel... Men jeg vil bare ikke at andre skal oppleve det samme som jeg gjorde... Colioskopi derimot var langtifra så ille! Bare da slangen skulle rundt svingene i tarmen gjorde det sinnsykt vondt, ellers var det helt greit. Det var veldig spennende å følge med på skjermen og se hvordan tarmen så ut innvendig! Pam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #7 Del Skrevet 30. april 2005 Takk for svar alle sammen! Har nå fått meg time 24/mai på en privat klinikk, etter henvisning av fastlegen min. Jeg kunne velge mellom sykehuset her jeg bor og den privatklinikken(må betale 1300 kr) men siden det er 2 mnd ventetid på sykehuset valgte jeg privatklinikken fordi jeg har det så vondt og vil gjerne finne ut av det straks. Men jeg sendte de en mail og spurte om det var mulig å få beroligende og de gir ikke det. Ble veldig bekymret da, ettersom at jeg faktisk har veldig problem med å få ting langt bak i halsen og brekker meg veldig fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicity Skrevet 1. mai 2005 #8 Del Skrevet 1. mai 2005 uff det var ikke noe hyggelig å høre at det sykehuset ikke gir beroliggende... Men gjør det for det, kanskje de skifter mening når de ser du sliter. Håper alt går bra med deg, lykke til. Skriv en mld når du er ferdig så får vi se hvordan det gikk? Hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 1. mai 2005 #9 Del Skrevet 1. mai 2005 Da jeg tok gastroscopi var jeg veldig engstelig og nervøs, og det hjalp at tårene kom før undersøkelsen, for da fikk jeg beroligende og det gjorde hele opplevelsen litt mindre guffen. Syns det verste var at jeg brakk meg konstant mens jeg hadde slangen ned gjennom halsen, men ellers gikk resten veldig greit. Selve "renselsesprosessen" dagen før er jo også litt ubehagelig, det var ikke gøy å drikke alt saltvannet på en time for så å sitte på do en halvtime. Alt i alt var det ikke så fælt og iallfall ingen grunn til å grue seg så mye som jeg gjorde. Men det er jo en unaturlig ting å føre et objekt ned i kroppen gjennom halsen, så sykehuspersonalet forstår helt sikkert hvorfor du er engstelig og gjør sitt beste for at du skal ha det bra. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 1. mai 2005 #10 Del Skrevet 1. mai 2005 ville bare si at det ikke er alle som reagerer så kraftig på undersøkelsene som i historiene over. jeg har vært gjennom alle undersøkelsene(noen har jeg hatt flere ganger), og det har gått helt fint. for min del har faktisk forberedelsene vært det verste. fasting og tømming synes jeg er pyton. selvsagt er jo undersøkelsene heller ikke behagelige, men de gjør ikke vondt(synes nå jeg). og hvis legene kan finne ut hva som er årsak til plagene dine, er det vel verdt det? lykke til, og det kommer til å gå så bra så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #11 Del Skrevet 5. mai 2005 Tusen takk for all støtten Jeg har nå bestemt meg for å velge sykehuset her jeg bor i stedet for den privat klinikken, pga. de gir beroligende her, og jeg vil aller helst ha det siden jeg reagerer kraftig på å få ting bak i halsen. Men legen vurderer henvisningen og er jeg heldig får jeg komme inn tidligere enn ventetiden er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #12 Del Skrevet 6. mai 2005 Det er ikke sikkert det blir noe bedre med beroligende. Jeg har fått beroligende ved et par anledninger og jeg kommer aldri til å velge det igjen. Min kropp kjemper så til de grader imot å ikke ha "full kontroll" at det ble veldig slitsomt og når jeg endelig var "beroliget" følte jeg bare en slags panikk-følelse over at jeg ikke var helt klar..Det var mye mer ubehagelig enn å kun ha bedøvelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 6. mai 2005 #13 Del Skrevet 6. mai 2005 Det var fint å høre at du velger det sykehuset hvor du kan få beroligende Som jeg skrev tidligere fikk jeg det andre gangen jeg tok gastroskopi,- og sovnet mens de holdt på Husker ikke hverken at de tok slangen inn eller ut!!!! Så nå er jeg over skrekken jeg fikk første gang, og kan "godt" gjøre det igjen om jeg må. Lykke til, det går nok bra skal du se. Og etterpå får du sikkert hjelp for plagene dine også, det ga ihvertfall meg et helt annet liv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 7. mai 2005 #14 Del Skrevet 7. mai 2005 Det med saltvann før en gastroskopi høres rart ut, siden du skal være så "tom" som mulig. Jeg måtte ikke drikke saltvann dagen før ihvertfall. Man skal drikke noe som heter Phosphoral dagen før, dette virker avførende og tømmer tarmen. Har aldri vært borti at vi gir pasienter saltvann. Ellers så er det vanlig å tømme endetarmen ved hjelp av klyster kvelden før undersøkelsen (ved colonskopi/endoskopi). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #15 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg var og tok gastroskopi for et år siden... jeg fikk ikke annet enn den bedøvende sprayen. Brekker meg også veldig lett når jeg får ting litt for langt bak i munnen... (kan ha problemer med tannbørsten..) Men det var med en kjempe flink sykepleier som hpldt meg i hånden hele tiden og fortalte hvor flink jeg var enda jeg brakk meg hele tiden... Det var tøft mens det sto på, men det er bare skrekkelig ekkelt, ikke vondt på noen måte!! Jo mer nervøs du er jo verre blir det... Prøv å slapp av.. Vesla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yadayada Skrevet 27. juni 2005 #16 Del Skrevet 27. juni 2005 Da jeg tok gastroskopi måtte jeg ikke drikke saltvann. Jeg skulle ikke spise frokost og ikke drikke om morgenen før undersøkelsen. Jeg fikk bedøvelsesspray i halsen/svelget. Det hjalp. Den smakte sterk mint. Du får også en slags ring/greie du skal ha i munnen slik at du ikke biter igjen og stopper slangen. De er to stykker tilstede, en lege og en sykepleier tror jeg. Sykepleieren strøk meg over ryggen hele tiden og gjorde alt for å berologe meg. Til slutt ble det vel mer slik at hun holdt meg fast (!), jeg måtte også tviholde meg fast til sengen fordi kroppen gjorde så sterk motstand og jeg fikk slike kraftige brekninger! Undersøkelsen var helt jævlig mens det slangen var inni, men med en gang den var ute igjen var jeg "back to normal". Var litt rart egentlig og ikke merke noe til det i ettertid. Vel, jeg rapte en del den første timen da.. Det tar ikke 10 minutter en gang. Maks 3 minutter, men det føles som minst 10... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå