AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #1 Skrevet 18. mars 2019 Hei! Er det noen som vet om dette er "Innafor" juridisk. Vi er to fast ansatte i ufrivillig deltid. Den ene får en telefon fra sjefen med tilbud om fast økning i stillingen sin. Dette er i offentlig sektor. Har sjefen min anledning til å gjøre dette? Burde vi ikke feks søkt? Hva med ekstern utlysning? Anonymkode: 3c7db...b27
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #2 Skrevet 18. mars 2019 Har dere nøyaktig samme kompetanse? Har den andre jobbet lenger på samme arbeidsplass? Anonymkode: 4be4e...8ef
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #3 Skrevet 18. mars 2019 Det skal lyses ut ja. Minst internt Anonymkode: a41f5...275
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #4 Skrevet 18. mars 2019 HI her 🙂 Vi har nøyaktig samme kompetanse (sykepleier med videreutdanning) Det var ikke snakk om mer enn 10%, men likevel. Jeg har også signalisert høyt at jeg ønsker full stilling- og blir litt lang i maska når kollegaen min forteller at hun nå har fått økt som følge av økte midler. Anonymkode: 3c7db...b27
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #5 Skrevet 18. mars 2019 Ang lengden på arbeidsforholdet- så jobbet jeg der ca 1 år før henne. Anonymkode: 3c7db...b27
Ullvott Skrevet 18. mars 2019 #6 Skrevet 18. mars 2019 Du er selvsagt organisert? Da tar du det via organisasjonen. Ansiennitetsprinsippet er helt sentralt her.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #7 Skrevet 18. mars 2019 Selvsagt organisert 🙂 Ja, jeg får sende en forespørsel til NSF. Anonymkode: 3c7db...b27
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #8 Skrevet 18. mars 2019 Det er urettferdig og kjipt gjort, men hvis du ønsker å beholde jobben din ville jeg bare latt det gå. Blir fort skikkelig dårlig stemning av sånt hvor sjefer også kan prøve å presse deg ut. Anonymkode: 04ba5...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #9 Skrevet 18. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er urettferdig og kjipt gjort, men hvis du ønsker å beholde jobben din ville jeg bare latt det gå. Blir fort skikkelig dårlig stemning av sånt hvor sjefer også kan prøve å presse deg ut. Anonymkode: 04ba5...ed2 Det er veldig sant. Og derfor lurer jeg litt på om dette er noe sjefen(e) gjør med vilje, for å sette lønnsmottakerne opp mot hverandre. Har de noen grunn til det? Anonymkode: 7b0f8...107
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #10 Skrevet 18. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er veldig sant. Og derfor lurer jeg litt på om dette er noe sjefen(e) gjør med vilje, for å sette lønnsmottakerne opp mot hverandre. Har de noen grunn til det? Anonymkode: 7b0f8...107 Her mistenker jeg at jeg er forbigått som følge av en annen konflikt jeg står i med arbeidsgiver, så det er ikke helt utenkelig. Men jeg føler meg ganske "robust" egentlig, og min aller nærmeste leder er helt super. Så litt "støy" fra eller til skal jeg tåle- om det er sånn at vedkommende ikke har anledning til å gjøre dette. De får følge lovverket, det burde man vel kunne forlange av arbeidsgivere. Anonymkode: 3c7db...b27
Ullvott Skrevet 18. mars 2019 #11 Skrevet 18. mars 2019 Det siste du sier virker nesten som en slags hevn. De har ansatt den andre personen fordi de liker henne bedre enn deg og fordi de synes at du betyr trøbbel. Det har de selvsagt heller ikke lov til å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #12 Skrevet 18. mars 2019 2 minutter siden, Ullvott skrev: Det siste du sier virker nesten som en slags hevn. De har ansatt den andre personen fordi de liker henne bedre enn deg og fordi de synes at du betyr trøbbel. Det har de selvsagt heller ikke lov til å gjøre. Blir spekulasjoner, men ja- det kan godt være. Jeg lurer på lovligheten bak dette... Det kan jo være min kollega til slutt hadde endt opp med den økte stillingen, men stusser på at det ikke er noen demokratisk prosess i forkant. Anonymkode: 3c7db...b27
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #13 Skrevet 18. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Her mistenker jeg at jeg er forbigått som følge av en annen konflikt jeg står i med arbeidsgiver, så det er ikke helt utenkelig. Men jeg føler meg ganske "robust" egentlig, og min aller nærmeste leder er helt super. Så litt "støy" fra eller til skal jeg tåle- om det er sånn at vedkommende ikke har anledning til å gjøre dette. De får følge lovverket, det burde man vel kunne forlange av arbeidsgivere. Anonymkode: 3c7db...b27 Er forsåvidt enig i det, men velg med omhu hvilke kamper du vil ta. Enhver (mer eller mindre) bagatellmessig konflikt tærer på deg, selv om du er robust. Anonymkode: 7b0f8...107
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #14 Skrevet 18. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er forsåvidt enig i det, men velg med omhu hvilke kamper du vil ta. Enhver (mer eller mindre) bagatellmessig konflikt tærer på deg, selv om du er robust. Anonymkode: 7b0f8...107 Det er helt sant... Noe av MIN irritasjon ligger nok også i denne nevnte tidligere konflikten- hadde det ikke vært for måten jeg mener meg behandlet på tidligere, så kunne jeg lett oversett dette (det er som sagt bare 10%) Om det medfører riktighet at en ikke har anledning til dette, så føyer det seg bare inn i en rekke av "ulovligheter". Anonymkode: 3c7db...b27
Glitnir Skrevet 18. mars 2019 #15 Skrevet 18. mars 2019 Så lenge dere begge har fortrinnsrett etter loven velger arbeidsgivere fritt mellom dere, så lenge det ikke er i strid med diskrimineringsloven (eks. er valgt pga kjønn, alder, seksuell legning, etnisitet etc).
Ullvott Skrevet 18. mars 2019 #16 Skrevet 18. mars 2019 1 minutt siden, Glitnir skrev: Så lenge dere begge har fortrinnsrett etter loven velger arbeidsgivere fritt mellom dere, så lenge det ikke er i strid med diskrimineringsloven (eks. er valgt pga kjønn, alder, seksuell legning, etnisitet etc). Det er en sannhet med modifikasjoner. Når flere ansatte har fortrinnsrett skal ansiennitet, sosiale forhold, personlig egnethet (og flere forhold jeg ikke kommer på i farten) legges til grunn. Jeg mistenker at personlig egnethet vil brukes mot TS i denne sammenhengen.
Glitnir Skrevet 18. mars 2019 #17 Skrevet 18. mars 2019 1 minutt siden, Ullvott skrev: Det er en sannhet med modifikasjoner. Når flere ansatte har fortrinnsrett skal ansiennitet, sosiale forhold, personlig egnethet (og flere forhold jeg ikke kommer på i farten) legges til grunn. Jeg mistenker at personlig egnethet vil brukes mot TS i denne sammenhengen. Nei, det skal ikke det, ikke ved fortrinnsrett etter aml.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #18 Skrevet 18. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang lengden på arbeidsforholdet- så jobbet jeg der ca 1 år før henne. Anonymkode: 3c7db...b27 Men hun kan likevel ha lengre ansiennitet, det kommer an på hvor lenge dere har jobbet før dere begynte på nåværende arbeidsplass. Anonymkode: 63123...6a8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #19 Skrevet 18. mars 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun kan likevel ha lengre ansiennitet, det kommer an på hvor lenge dere har jobbet før dere begynte på nåværende arbeidsplass. Anonymkode: 63123...6a8 Hun har to års lengre ansiennitet, det har hun. Ok- jeg ser av svarene litt senere her at arbeidsgiver mulighens kan ha sitt på det tørre. Det var synd for meg Følte meg ganske så forbigått. Anonymkode: 3c7db...b27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå