Gå til innhold

Dokumentasjon for rett til fri pga sykdom i nær familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal om ikke så lenge ha en operasjon som vanligvis gir sykmelding i 2-3 dager. Jeg er for tiden i mammapermisjon med en baby og vil kanskje trenge litt hjelp etter operasjonen.

Min mann har gjennom jobben rett til 5 dagers fri med lønn for å pleie nær familiemedlem som er syk,og vi tenker at vi kanskje kan benytte oss av dette hvis det blir nødvendig. Da må det leveres inn dokumentasjon til min manns sjef. Mitt dilemma er at det her snakk om et gynekologisk inngrep,og jeg har lite lyst at sjefen til min mann eller andre skal sitte på den type informasjon.Dette er personer jeg fra tid til annen treffer på. Jeg vet de har taushetsplikt, men likevel.  Er det noen som vet hvor detaljert slik dokumentasjon må være?

Anonymkode: f647f...f76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke dette på samme måte som med sjukemelding da? Jeg er sjukemeldt for å ha «møtt veggen» (og fått angst/depresjon), men det står ikke på sjefens del av sjukemeldinga hva som er min diagnose. Bare at jeg er sjukemeldt.

Så kan ikke tenke meg at du må oppgi HVA du skal gjøre, bare dokumentasjon på at det er et inngrep og du trenger assistanse på det? 

Anonymkode: 316ea...409

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke dette på samme måte som med sjukemelding da? Jeg er sjukemeldt for å ha «møtt veggen» (og fått angst/depresjon), men det står ikke på sjefens del av sjukemeldinga hva som er min diagnose. Bare at jeg er sjukemeldt.

Så kan ikke tenke meg at du må oppgi HVA du skal gjøre, bare dokumentasjon på at det er et inngrep og du trenger assistanse på det? 

Håper det er som sykmelding ja.Er det jeg også tror det er,men min mann mente det måtte opgis eksakt hva det gjaldt. Tviler på dette, men hadde vært greit å høre erfaringer her.

ts

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det er som sykmelding ja.Er det jeg også tror det er,men min mann mente det måtte opgis eksakt hva det gjaldt. Tviler på dette, men hadde vært greit å høre erfaringer her.

ts

Har dessverre ingen erfaring med det, men det burde jo være som med sykemelding... Håper det løser seg ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Be sykehuset om bekreftelse på at personen var/er innlagt?

Anonymkode: 5361d...9b2

AnonymBruker
Skrevet

Det et ikke det samme som sykemelding. Det reguleres av lovverket. Dette er tydeligvis noe arbeidsgiver gir, for dette er ikke noe aml regulerer. Altså kan arbeidsgiver setter vilkår på hvordan og krever de dokumentasjon så gjør de det. Men be mannen din få bekreftet hva de krever eksakt. Vi har det samme og her holder det med bekreftelse fra sykehuset at man er innlagt og trenger pleie i x antall dager.

Anonymkode: da415...878

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje mer nærliggende at du blir sykmeldt fra permisjonen? Da slipper du den problemstillingen helt.

Anonymkode: 455fa...c38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir sykmeldt i over 10 (?) dager kan mannen din ta over permisjonen din (tror jeg. Det var i alle fall slik tidligere, men sjekk antall dager du må være sykmeldt med NAV) 

Ellers kan du vel få sykehuset til å skrive en bekreftelse på at du er innlagt for operasjon xx til xx dato, og at du har behov for pleie i hjemmet fram til xx dato.

Anonymkode: 14c51...698

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor blande inn permisjon for pleie av pårørende? Er ikke poenget at det blir mye for deg å ta babyen alene etter operasjonen? Din mann kan ta sykt barn-dager. Han har rett på 10 dager med lønn i året. Det gjelder både ved sykt barn og ved syk barnepasser (altså du), og selv om du er i permisjon. Der kreves ingen dokumentasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Glitnir skrev:

Men hvorfor blande inn permisjon for pleie av pårørende? Er ikke poenget at det blir mye for deg å ta babyen alene etter operasjonen? Din mann kan ta sykt barn-dager. Han har rett på 10 dager med lønn i året. Det gjelder både ved sykt barn og ved syk barnepasser (altså du), og selv om du er i permisjon. Der kreves ingen dokumentasjon. 

Enig. Du hadde vel ikke trengt at han var hjemme hvis du ikke hadde hatt en baby? Da er det ikke pleie av deg som er årsaken til at han må være hjemme, men barnet.

Anonymkode: 455fa...c38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...