Gå til innhold

Gastroskopi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hei!

Hadde en veldig dårlig erfaring med min forrige gastroskopi og vurderer å benytte meg av fritt behandlingsvalg for den neste jeg har blitt henvist til.

Vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Ser at mange ulike spesialister utfører gastroskopier, både generelle kirurger, gastrokirurger og gastroenterologer og vet at disse har noe ulik utdannelse, men vet ikke om det vil ha betydning for hvor flinke de er til å gjøre undersøkelsen.

Ved flere større sykehus så vil jeg kanskje uansett ikke ha mulighet til å undersøke hvilken lege som gjør akkurat min gastroskopi og hva slags utdannelse og erfaring han har.

Har dere noen råd i forhold til ting somer verdt å undersøke i forkant av avgjørelsen? Eventuelt anbefaling om et sted eller bestemt lege?

Anonymkode: 0ca29...054

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Sørlandet sykehus Arendal er det i hvertfall bare en som gjør gastroskopiene. Meget hyggelig fyr, forklarer og er flink med å fortelle hva jeg skal gjøre. Ikke noe problem med å få ekstra spray i halsen blant annet, og virker genuint intr i å finne ut av hvor i magen/tarmen problemet ligger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi to ganger. Første gang var ved Aleris Frogner, og det er noe av det verste jeg noen gang har vært med på. Andre gangen tok jeg det på Lørenskog gastroklinikk, og det var en helt annen opplevelse. Der fikk jeg smertestillende og beroligende, og det gjorde at opplevelsen/undersøkelsen ikke kan defineres som ubehagelig engang. 

Anonymkode: 5bacb...d01

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Takk for svar.

1 time siden, dillyduzit skrev:

På Sørlandet sykehus Arendal er det i hvertfall bare en som gjør gastroskopiene. Meget hyggelig fyr, forklarer og er flink med å fortelle hva jeg skal gjøre. Ikke noe problem med å få ekstra spray i halsen blant annet, og virker genuint intr i å finne ut av hvor i magen/tarmen problemet ligger.

Dette høres jo veldig bra ut. Arendal er litt langt unna meg, bor i Oslo, men er ikke uaktuelt. Skal sjekke ventetider. Det er fint at man kan få ekstra spray i halsen.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt gastroskopi to ganger. Første gang var ved Aleris Frogner, og det er noe av det verste jeg noen gang har vært med på. Andre gangen tok jeg det på Lørenskog gastroklinikk, og det var en helt annen opplevelse. Der fikk jeg smertestillende og beroligende, og det gjorde at opplevelsen/undersøkelsen ikke kan defineres som ubehagelig engang. 

Anonymkode: 5bacb...d01

Var du hos han legen som jobber der nå? Med smertestillende så mener du lokalbedøvelsen i halsen eller annen type smertestillende?

Skal be om ekstra lokalbedøvelse i halsen da jeg tror at det har hatt mye å si for meg. Første gang jeg tok det fikk jeg en munnfull som jeg også fikk beskjed om å svelge ned, andre gang bare en liten sprut i ganen. Hadde den gode erfaringen på Aleris Frogner selv, men det var en privat lege og jeg tenkte å bruke henvisningen jeg har denne gangen for å slippe å betale over 5000 kroner. Gjorde du det offentlig på Aleris Frogner eller privat?

Anonymkode: 0ca29...054

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på Aleris Frogner, privat. Bare god erfaring -jeg ba de bare passe på å dope meg godt ned. Husker kun jeg la meg ned på benken og at jeg ble vekket når det var over. 

Anonymkode: 203b0...d88

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper dette kommer mest an på hvor dyktig individet er. Noen har mer talent som leger, noen har mer talent for å behandle andre mennesker på en bra måte. 

Gastroskopi her ble tatt av en lege som var et par år unna pernsjonsalder, man skulle altså tro at han hadde mye erfaring og var kompetent. Jeg møtte en nedlatende lege som ble irritert på meg fordi jeg fikk vondt under undersøkelsen (bevegde meg ikke, eller på andre måter ødela undersøkelse). Dette var i Bergen. 

Skal sies at undersøkelsen i seg selv er relativ problemfri. Selv om jeg opplevde ubehag var det raskt over og jeg vil si at behandlingen jeg fikk av legen var det som gjorde det hele til en kjip opplevelse for meg. 

Anonymkode: 55e87...0f6

AnonymBruker
Skrevet

Var på aleris frogner og fikk det gjort, husker at jeg fikk smertestillende også husker jeg ikke noenting.

Anonymkode: c0a6b...857

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...