Gå til innhold

Helt knekt og rådvill angående bhg valg til lillesøsteren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten privat bhg til storebroren, 10 min fra oss. 

Til høsten skal han på skolen, 15 min gange fra oss i mottsatt retning. Vi har derfor fått plass til lillesøsteren i en stor kommunal bhg med åpne avdelinger, som er rett ved storebrorens skole. 

Jeg ble plutselig veldig veldig usikker på valget. Om jeg bør også ha henne i den lille søte bhg vi er blitt så glad i. Det eneste som er dumt er at jeg da ikke kan hente de samtidig. Jeg må da gå ti min ene veien, også 15 min. andre veien. 

Er bare mannen som kjører bil, og jeg får mulighet til å hente tidligere. 

Anonymkode: 5c400...b67

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet

Ville besøkt den nye bhg og så kjent etter på magefølelsen. Viktigste er jo at barnet trives i bhg.

AnonymBruker
Skrevet

jeg ville valgt barnehage etter hvilken du tror er best, ikke om du kan hente storebror på veien. Litt avhengig av hvor du bor kan skolebarn gå hjem selv (dersom de har noen venner de kan gå sammen) etter ganske rask tid (mine barn har begynt med det i løpet av 1.klasse, de har 10 min å gå). Så selv om det er praktisk en stund så er det kort tid- mens datteren din skal gå lenge i barnehage.

Anonymkode: a105f...877

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke gå hjem fra skolen selv?

Anonymkode: a7eb1...0aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, BearMama skrev:

Ville besøkt den nye bhg og så kjent etter på magefølelsen. Viktigste er jo at barnet trives i bhg.

Føltes trygt når jeg var på besøk. 

Også la den barnehagen vi brukte nå ett dikt ut om trygghet og hvor mye de verdsatt det. Jeg ble helt gråtkvalt , og føler jeg har valgt feil. Jeg vet jeg sikkert kan endre det , og få plass i den lille.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ikke gå hjem fra skolen selv?

Ikke enda nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enda nei. 

Men det er jo bare de første par ukene, når han kan veien kan han jo gå? Gikk ikke du selv til skolen? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo bare de første par ukene, når han kan veien kan han jo gå? Gikk ikke du selv til skolen? 

Jeg hadde sfo. Han skal også det. De slutter jo tidlig, og kan ikke være hjemme alene fra da.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

De får vel ikke lov til det lenger. Her i byen er det iallfall ikke lov å la barn gå alene fra SFO. Og trafikkbildet er et helt annet nå enn det var. Jeg tok bussen alene til barnehagen. Skulle likt å se noen foreslå det i dag 

Anonymkode: ef611...c85

• Liker 5
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Også la den barnehagen vi brukte nå ett dikt ut om trygghet og hvor mye de verdsatt det. Jeg ble helt gråtkvalt , og føler jeg har valgt feil. Jeg vet jeg sikkert kan endre det , og få plass i den lille.

Men er den en stor basebarnehage eller avdelingsbarnehage? Er det basebarnehage vet jeg mange sliter når de skal over til storebarn avdeling, da ville jeg valgt en mindre som den dere har.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert iforhold til alder og hvordan hun fungerer, altså er det ett barn som trives mest i små grupper eller er hun mer fleksibel osv. Tenker på det at den ene barnehagen er base. Så skal hun jo gå der noen år så greit at deres kabal også går opp. Så det er mange hensyn som skal tas. Du kan jo snakke med noen foreldre i den base barnehagen og høre om de er fornøyde. 

Anonymkode: 6a5df...066

Skrevet

Tviler ikke på at han har hatt en knallgod bhg, men det er faktisk ikke sånn at den kommunale barnehagen automatisk er dårlig fordi den er større. Kanskje du skulle prøve å finne ut mer om denne? Ta ting du er superfornøyd med i den lille og spørre styrer hvordan de organiserer det og det i den store? 

Har du sjekket barnehagefakta.no? Hvordan er utdannelse, uteplass, bemanning og foreldretilfredshet i den store kontra den lille? 

Kanskje finner du ut at den store kan være vel så bra, bare organisert på en litt annen måte. Da er det gull verdt å ha skole og barnehage tett. Kanskje du finner ut at de har store blir mindre og mindre aktuell jo mer du undersøker. Da får du litt ekstra trim fremover, ellers må du og faren tenke anderledes når det gjelder henting - ingen undergang det heller. Men prøv å møte den store barnehagen med et åpent sinn først, også tar du det derfra :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Marimba skrev:

Tviler ikke på at han har hatt en knallgod bhg, men det er faktisk ikke sånn at den kommunale barnehagen automatisk er dårlig fordi den er større. Kanskje du skulle prøve å finne ut mer om denne? Ta ting du er superfornøyd med i den lille og spørre styrer hvordan de organiserer det og det i den store? 

Har du sjekket barnehagefakta.no? Hvordan er utdannelse, uteplass, bemanning og foreldretilfredshet i den store kontra den lille? 

Kanskje finner du ut at den store kan være vel så bra, bare organisert på en litt annen måte. Da er det gull verdt å ha skole og barnehage tett. Kanskje du finner ut at de har store blir mindre og mindre aktuell jo mer du undersøker. Da får du litt ekstra trim fremover, ellers må du og faren tenke anderledes når det gjelder henting - ingen undergang det heller. Men prøv å møte den store barnehagen med et åpent sinn først, også tar du det derfra :) 

Jeg har naturligvis vært på besøk der, vi har jo fått plass der. 

Ikke alltid det er mulig for begge foreldre å hente. 

AnonymBruker
Skrevet

Uff! Jeg hadde samtale med storebroren's barnehage nå. Jeg fortalte at jeg var så rådvill, og likte de så godt. De er i en sårbar situasjon fordi det ikke er gjennomkjøring fordi barnehagen lenger, det er endring på veien. De har ikke fått NOEN søkere for neste års barnehageår:/ De sa at de skulle prøve å få sanket inn noen, men det er jo overhode ikke sikkert.. Det virket nesten som de tenkte at det ikke holdt mange år til, men de prøvde. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff! Jeg hadde samtale med storebroren's barnehage nå. Jeg fortalte at jeg var så rådvill, og likte de så godt. De er i en sårbar situasjon fordi det ikke er gjennomkjøring fordi barnehagen lenger, det er endring på veien. De har ikke fått NOEN søkere for neste års barnehageår:/ De sa at de skulle prøve å få sanket inn noen, men det er jo overhode ikke sikkert.. Det virket nesten som de tenkte at det ikke holdt mange år til, men de prøvde. 

Hvis de ikke har noen søkere til neste års barnehageår så vil de jo være ingen/få barn på datteren din sin alder der som hun kan leke med. Og dersom det fortsetter slik så vil kanskje barnehagen bli stengt før hun er ferdig der, slik at hun likevel må bytte. Ergo høres det ut som om dere har gjort et ok valg.

Anonymkode: c9166...00b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de ikke har noen søkere til neste års barnehageår så vil de jo være ingen/få barn på datteren din sin alder der som hun kan leke med. Og dersom det fortsetter slik så vil kanskje barnehagen bli stengt før hun er ferdig der, slik at hun likevel må bytte. Ergo høres det ut som om dere har gjort et ok valg.

Anonymkode: c9166...00b

Ja det er bare synd at venninen min jobber der, og dette nå muligens går utover henne:/

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt sikkert bra også i den nye barnehagen. Evt hør med noen foreldre der om de er fornøyde...hvis det er mulig? 

Ikke alltid liten er best. Mine går i barnehage med 80 barn. Vet om en som er mindre. Aner ikke om 80 barn er stort. Men det har iallfall gått helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har førsteklassing ved en av Oslos største barneskoler.

her er det ikke lov for førsteklassingene å gå hjem alene.

Anonymkode: b0fe7...22f

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt den lille, uten tvil!

Anonymkode: c5c92...0f7

Gjest studentmammaen
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville valgt den lille, uten tvil!

Anonymkode: c5c92...0f7

Leste du at det ikke er søkere der?? Det er jo aktuelt for disse foreldrene at de har en bhg også om to år.

Endret av studentmammaen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...