Gå til innhold

Bordplassering

Fremhevede innlegg

Gjest Guest
Skrevet
Hvis dere skal ha langbord er det vel mest vanlig at brudeparet sitter midt på den ene langsiden.

Du skal ha din far på høyre side, som igjen har hans mor tilbords. Og brudgommen har brudens mor på andre siden, men brudgommens far tilbords. Utover dette tror jeg ikke det er noen spesiell rekkefølge. Har vært bori langbord der foreldrene satt mot brudeparet.

Startet akkurat å jobbe med borplasseingen til bryllupet. Vi skal ha en E.. Det første vi gjorde var å plassere folk ved hovedbordet. Brudeparet i midten, og så utover på den måten Tommeline sier.. Dette var ikke noe spørsmål. Selvfølgelig skulle det være slik tenkte vi... Men etter at vi har pratet med hans foreldre har det blitt fullt baluba.. De vil sitte sammen - eller rettere sagt : De SKAL sitte sammen... Det ble en lang diskusjon, som er totalt meningsløs for vi vil jo gjøre det på vår måte uansett..

Men det jeg lurer på er: Det er vel dette som er "riktig måte"? Foreldrene hans er fra nordnorge, og det er der bryllupet skal være. De hadde aldri hørt om denne måten å plassere foreldrene på, og mente det måtte være en skikk som var vanlig sør i norge. "For i nordnorge var de mer frilynte og ikke så nøye på det..."...

Mister virkelig motet i alle forberedelsene når det blir på denne måten... :(

Og det er ikke bra når det er 4 uker igjen.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, jeg trodde skikk og bruk tilsa at man splittet foreldrene slik som beksrevet, og trodde skikk og bruk var lik i landet, men der kan jeg ta feil.

Men hvor gjør man av steforeldre oppi dette her? Begynner jo å bli en del av slike nå etterhvert?

Skrevet
Startet akkurat å jobbe med borplasseingen til bryllupet. Vi skal ha en E.. Det første vi gjorde var å plassere folk ved hovedbordet. Brudeparet i midten, og så utover på den måten Tommeline sier.. Dette var ikke noe spørsmål. Selvfølgelig skulle det være slik tenkte vi... Men etter at vi har pratet med hans foreldre har det blitt fullt baluba.. De vil sitte sammen - eller rettere sagt : De SKAL sitte sammen... Det ble en lang diskusjon, som er totalt meningsløs for vi vil jo gjøre det på vår måte uansett..

Men det jeg lurer på er: Det er vel dette som er "riktig måte"? Foreldrene hans er fra nordnorge, og det er der bryllupet skal være. De hadde aldri hørt om denne måten å plassere foreldrene på, og mente det måtte være en skikk som var vanlig sør i norge. "For i nordnorge var de mer frilynte og ikke så nøye på det..."...

Mister virkelig motet i alle forberedelsene når det blir på denne måten... :(

Og det er ikke bra når det er 4 uker igjen.....

Jeg har akkurat vært gjennom alt dette ang bordplassering... Plasserte hans foreldre ved siden av ham og mine ved siden av meg (selv om de er skilt).... Men foreldrene mine takler det.. Og jeg vil at alle skal ha det bra, og orker ikke flere diskusjoner på sånt.. Men LYKKE TIL!!!

Gjest Guest
Skrevet

Hos oss er mine foreldre skilt, men ingen steforeldre tilstede heldigvis.. Det blir nok enda mer å tenkte på ja.. Det kommer litt an på hvor nært man står sine steforeldre, men tror nok ikke jeg ville plassert de på hovedbordet vårt hvis det hadde vært tema. Men hvis de har vært i familien i masse år og man har blitt godt kjent så kanskje..

Vi vil jo også at alle skal ha det bra i bryllypet - hvis ikke hadde det vært enkelt å lage bordplan. Men vi hadde jo håpet på at brudgommens mor kunne ha det bra til bords sammen med min far. Vi skal jo "liksom" stifte en familie hvor de alle forhåpentligvis blir nære medlemmer.

Skrevet

Vi blåser i skikk og bruk og plasserer mine forledre sammen og hans foreldre sammen. Kommer heller ikke til å splitte noen andre par. :klem:

Skrevet

Etter jeg skrev et av innleggene over her, har jeg vært i bryllup der foreldreparene satt sammen. Her satt alle i bryllupet med sin partner. Det er vel egentlig en grei regel å forholde seg til, splitter man par er det naturlig å splitte foreldrene også, men sitter par sammen er det naturlig at de og gjør det.

Jeg syns nå at det er utrolig at foreldrene til en her begynner å lage problemer av at de ikke får sitte sammen... er det ikke voksne mennesker da?

Gjest lindas
Skrevet (endret)

vi kommer heller ikke til å splitte noen par... i utgangspunktet skulle min far og hans kone sitte nermest meg, så mammas nye mann og mamma... men etter at pappa gikk bort blir det min ste far som tar hans plass sammen med mamma, også sitter min ste mor etter besteforeldrene mine...

var i et bryllup der brudens stefar ble satt sammen med de øvrige gjestene, han følte seg nok litt utenfor (hennes mor satt sammen med bruden)...

Endret av lindas
Skrevet (endret)

Vi har tenkt på hestesko eller E, da vi kun blir 30 stk. Jeg har ingen far, så min søster skal sitte ved siden av meg, der min far egentlig skulle ha sittet. Syns det blir mest riktig, da jeg har lite kontakt med min onkel(og som er det eneste mannlige på min mors side). Ingen av oss har noen besteforeldre i live, så da blir det vel forloverne som kommer etter den nærmeste familien.

Hva syns dere??

Endret av Maibrud`06
Skrevet
Vi har tenkt på hestesko eller E, da vi kun blir 30 stk. Jeg har ingen far, så min søster skal sitte ved siden av meg, der min far egentlig skulle ha sittet. Syns det blir mest riktig, da jeg har lite kontakt med min onkel(og som er det eneste mannlige på min mors side). Ingen av oss har noen besteforeldre i live, så da blir det vel forloverne som kommer etter den nærmeste familien.

Hva syns dere??

Har tenkt på noe ala det samme som deg... Min far kommer heller ikke i bryllupet, så bordplasseringa kan jo ikke være slik den "skal" være. Jeg tror mannen får ha sine foreldre på sin side (de er skilt, men gode venner og single begge to) og jeg har mamma nærmest meg og hun får broren min til bords. Så kommer forloveren min med partner - og på hans side forloveren hans. Tror det må gå greit det.

Vi blir ca 60 stykker, og har planlagt å sitte i E. Var i bryllup i går der vi satt i E - 70 stk - og det var kjempefint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...