Gå til innhold

Familie som blander seg i barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer har en datter på sju år. Han har to barn fra før.

Datteren vår er det jeg som tar ansvaret for 95% da faren stort sett har gjort som han selv vil siden hun ble født. Hun har ett veldig til temperament til tider, men mest under kjedelige besøks situasjoner hos familie eller i kaos situasjoner hjemme.. Når det kun er oss to, så har jeg aldri problemer med å håndtere sinnet og utbruddene. 

Pga. besøks situasjonene så begynner familie å blande seg inn. De sier dette er ett problem som vi må ta tak i, men jeg mener at de blåser det veldig opp.. Faren tolerer ingenting og mener at en syvåring ikke skal få lov til å si at hun kjeder seg i ett selskap med bare voksne. 

Jeg forstår at hun kjeder seg i slike selskap. Samtidig så forstår jeg oppførselen mot en tante av meg som alltid sitter å nipper i ett glass vin og kan bli veldig voldsom,

Hos besteforeldrene forstår jeg det også, fordi hos besteforeldrene får hun hele tiden (uten å overdrive) beskjed om hva hun ikke får lov til å gjøre.. (ingenting er lov. hun skal helst sitte helt i ro). I tillegg så forskjellsbehandler de barnebarna og gir de største penger ofte imens hun ser på... 

Men den som overasker meg mest er samboeren min. som kun ser problemene med vårt felles barn og ikke sine andre barn. 

datter på 14 får si alt og kan stikke så utrolig hardt verbalt uten at far åpner munnen sin. Som for eksempel når det var snakk om en ferie hun og faren skulle på, og minste sa hun ville være med: vi vil ikke at "anne" skal være med, for da er jo hele feiren ødelagt for alle. som lillesøster da hører på… Mange slike episoder..

Datteren vår oppfører seg fint og eksemplarisk på skolen, på besøk hos folk vi ikke kjenner så godt, på besøk hos min mor på besøk med venner og i andre situasjoner som lege - helsesøster - lege osv. Så at hun sier at hun kjeder seg og kan være litt sur i familieselskaper fordi hun kjeder seg mener jeg er greit.  Min mor som jobber  med barn sier at oppførselen er helt normal og ikke noe å bekymre seg over.

Hva sier andre her?

Anonymkode: e83b3...b69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta henne med mer før hun kan oppføre seg. 

Anonymkode: 7b560...792

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta henne med mer før hun kan oppføre seg. 

Anonymkode: 7b560...792

Da "vinner" jo hun på oppførselen sin.. Hun har jo ingen ønsker om å delta i disse kjedelige selskapene... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppførselen hennes er helt på sin plass for et barn som føler seg utilpass og ekskludert. Det er ikke det spor rart at hun ikke ønsker å være hos besteforeldrene, når de forskjellsbehandler så åpenlyst.

Anonymkode: 9c0da...a83

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppførselen hennes er helt på sin plass for et barn som føler seg utilpass og ekskludert. Det er ikke det spor rart at hun ikke ønsker å være hos besteforeldrene, når de forskjellsbehandler så åpenlyst.

ja, jeg er enig.. De har ingen leker, og hun får ikke lov til å røre noe.. Ikke engang hunden får hun leke med, for da bliiiir den så sliten... Hun kan være ekstra sint mot sin far også, men det skyldes nok den manglende tilstedeværelsen tenker jeg.

• Liker 7
Skrevet

Disse besteforeldrene er ikke særlig hyggelige. Ikke dra dit mer på disse pliktbesøkende. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte blander de seg da? 

Sinne og utbrudd kan dere jo ikke ha, kjede seg eller ikke. Må dere være så mye sammen? La henne sitte med en iPad/blad/ ha med rolige leker. Litt sur er vel ikke temperament, sinne og utbrudd. 

Og faren må jo få involvere seg. Han tolerer ikke sier du. La nå han ta mer enn 5% ansvar, og la han ta henne med på disse besøkene. Hvorfor er det ditt ansvar? 

Anonymkode: 382c6...e02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er rart at jenta reagerer negativt i slike selskaper, når hun ikke får lov å gjøre noe og må se på at de eldre søskenene får penger osv. Ærlig talt. 

Snakk med barnet, hvordan opplever hun dette? Så kan dere jo kanskje gjøre avtaler om å gjøre noe hyggelig etter selskapene, slik at hun har noe å glede seg til? 

Samboeren din burde virkelig ta tak her. 

Anonymkode: 0d1aa...adc

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at hun kjeder seg i slike selskap. Samtidig så forstår jeg oppførselen mot en tante av meg som alltid sitter å nipper i ett glass vin og kan bli veldig voldsom,   

Hva er det din datter gjør mot denne tanten, som kan oppleves som voldsomt?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sinne og utbrudd kan dere jo ikke ha, kjede seg eller ikke. Må dere være så mye sammen? La henne sitte med en iPad/blad/ ha med rolige leker. Litt sur er vel ikke temperament, sinne og utbrudd. 

Og faren må jo få involvere seg. Han tolerer ikke sier du. La nå han ta mer enn 5% ansvar, og la han ta henne med på disse besøkene. Hvorfor er det ditt ansvar? 

De maser om at vi må søke hjelp for oppførselen hennes, og at slikt sinne kan ødelegge barndommen hennes osv.. Jeg mener at dette ikke er noe problem, så lenge vi ikke deltar på disse selskapene.. Ellers så oppfører hun seg jo pent..

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det din datter gjør mot denne tanten, som kan oppleves som voldsomt?

Tanten kan være litt voldsom..  Prate høyt, gjøre narr av datteren vår dersom hun henger med leppa osv.. Slik som fulle folk pleier å være.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så farlig med litt sinne og utbrudd at man må lobotomere barna sine med ipad hele tiden? 

Anonymkode: f0151...dd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke jenta som er problemet her. Har du sagt til dem at hun oppfører seg bra alle andre steder? Det hadde jeg gjort, og hvis de lurer på hvorfor så kan du jo forklare at det er veldig kjedelig for henne at hun ikke får lov til noe. Hun er 7 år, det er ikke meningen at hun skal sitte rolig og være høflig hele tiden! Vær glad hun «protesterer» på sitt vis, det er et godt tegn, og godt at du har et godt forhold til henne. 

Anonymkode: ef7b0...5f5

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De maser om at vi må søke hjelp for oppførselen hennes, og at slikt sinne kan ødelegge barndommen hennes osv.. Jeg mener at dette ikke er noe problem, så lenge vi ikke deltar på disse selskapene.. Ellers så oppfører hun seg jo pent..

Tanten kan være litt voldsom..  Prate høyt, gjøre narr av datteren vår dersom hun henger med leppa osv.. Slik som fulle folk pleier å være.

Aha, beklager, jeg ser at jeg misforsto setningen om tanten. 

Jeg må vel egentlig si at jeg ser på din datters sinne som et sunnhetstegn. Det er bra at hun sier fra når hun ikke har det bra.

Sitat

Pga. besøks situasjonene så begynner familie å blande seg inn. De sier dette er ett problem som vi må ta tak i,

Ja, det må tas tak i, men ikke på den måten de kanskje hadde sett for seg.

* faren må sette storesøster på plass når hun kommer med stikk

* Besteforeldrene må slutte å forskjellsbehandle

* Tanten får rett og slett holde seg edru når det er barn til stede. 

• Liker 12
Gjest Yng Plyng
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det du driver med grenser til omsorgssvikt. Tvinger barnet til å bli med til mennesker som mobber henne, lar faren og søsknene forskjellsbehandle henne osv. Ta ansvar da!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aha, beklager, jeg ser at jeg misforsto setningen om tanten. 

Jeg må vel egentlig si at jeg ser på din datters sinne som et sunnhetstegn. Det er bra at hun sier fra når hun ikke har det bra.

Ja, det må tas tak i, men ikke på den måten de kanskje hadde sett for seg.

* faren må sette storesøster på plass når hun kommer med stikk

* Besteforeldrene må slutte å forskjellsbehandle

* Tanten får rett og slett holde seg edru når det er barn til stede. 

Ja.. enig her.. Jeg sier ikke at datteren min er eksemplarisk på alle områder, og noen ganger så må vi ta tak i diverse der også.. Men at vi må søke hjelp for datterens sinne mener jeg at er unødvendig.. Jeg er også enig i at det er normal oppførsel.  Takk for støtten ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Yng Plyng skrev:

Jeg synes det du driver med grenser til omsorgssvikt. Tvinger barnet til å bli med til mennesker som mobber henne, lar faren og søsknene forskjellsbehandle henne osv. Ta ansvar da!

Jeg gjør jo det.. men dette er vanskelig når faren ser dette feil og skylder på datterens oppførsel..

• Liker 1
Gjest Yng Plyng
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør jo det.. men dette er vanskelig når faren ser dette feil og skylder på datterens oppførsel..

Så da fortsetter du bare å utsette datteren din for dette. Når hun utagerer er det et helt klart tegn på at hun ikke har det bra. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Yng Plyng skrev:

Så da fortsetter du bare å utsette datteren din for dette. Når hun utagerer er det et helt klart tegn på at hun ikke har det bra. 

Sjeldnere og sjeldnere.. Jeg drar aldri uten å ha blitt invitert... ca. to ganger i året. men du må skjønne at dette er min samboers foreldre. Hennes besteforeldre.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min samboer har en datter på sju år. Han har to barn fra før.

Datteren vår er det jeg som tar ansvaret for 95% da faren stort sett har gjort som han selv vil siden hun ble født. Hun har ett veldig til temperament til tider, men mest under kjedelige besøks situasjoner hos familie eller i kaos situasjoner hjemme.. Når det kun er oss to, så har jeg aldri problemer med å håndtere sinnet og utbruddene. 

Pga. besøks situasjonene så begynner familie å blande seg inn. De sier dette er ett problem som vi må ta tak i, men jeg mener at de blåser det veldig opp.. Faren tolerer ingenting og mener at en syvåring ikke skal få lov til å si at hun kjeder seg i ett selskap med bare voksne. 

Hos besteforeldrene forstår jeg det også, fordi hos besteforeldrene får hun hele tiden (uten å overdrive) beskjed om hva hun ikke får lov til å gjøre.. (ingenting er lov. hun skal helst sitte helt i ro). I tillegg så forskjellsbehandler de barnebarna og gir de største penger ofte imens hun ser på... 

Men den som overasker meg mest er samboeren min. som kun ser problemene med vårt felles barn og ikke sine andre barn. 

datter på 14 får si alt og kan stikke så utrolig hardt verbalt uten at far åpner munnen sin. Som for eksempel når det var snakk om en ferie hun og faren skulle på, og minste sa hun ville være med: vi vil ikke at "anne" skal være med, for da er jo hele feiren ødelagt for alle. som lillesøster da hører på… Mange slike episoder..

Datteren vår oppfører seg fint og eksemplarisk på skolen, på besøk hos folk vi ikke kjenner så godt, på besøk hos min mor på besøk med venner og i andre situasjoner som lege - helsesøster - lege osv. Så at hun sier at hun kjeder seg og kan være litt sur i familieselskaper fordi hun kjeder seg mener jeg er greit.  Min mor som jobber  med barn sier at oppførselen er helt normal og ikke noe å bekymre seg over.

Hva sier andre her?

Jeg er nok kanskje hun tanten som nipper vin hele tida og blir rett og slett utslitt av uoppdragne barn (ja jeg har barn selv) jeg er enig med resten av familien din at det må kunne litt stilles krav til jenta di eller settes grenser, om hun rett og slett «overtar» hele familieselskapet og gjør det ukoselig for alle andre. 

Besteforeldrene har åpenlyst et godt forhold til de andre barnebarna, de kommer over ens. Men med din datter er det problematisk fordi hun oppfører seg på en måte som blir slitsomt for dem, og du som mor deler åpenlyst ikke deres oppdragelse om de irettesetter barnet ditt. 

Du risikerer at jenta di blir dårlig likt og desverre «valgt bort» av familiemedlemmer, om du ikke er villig til å lære henne å tilpasse seg de andre rundt seg. 

Når søsken kvier seg for å reise på ferie med henne tenker jeg at andre oppfatter oppførselen mye verre enn det du gjør. 

Anonymkode: 6ff76...35a

• Liker 7
Gjest Yng Plyng
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjeldnere og sjeldnere.. Jeg drar aldri uten å ha blitt invitert... ca. to ganger i året. men du må skjønne at dette er min samboers foreldre. Hennes besteforeldre.

Men faren forskjellsbehandler henne kun i disse selskapene? Ikke i hverdagen? Og heller ikke søsknene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...