Gå til innhold

Dere som trenger eggdonasjon, føder dere ikke da en annen kvinnes biologiske barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som trenger eggdonasjon, føder dere ikke da en annen kvinnes biologiske barn? Hadde det ikke vært like greit å adoptere en baby? 

Anonymkode: 0a2e9...06f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, åpenbart. Du ser vel kanskje det at disse kvinnene ønsker å oppleve svangerskap og fødsel? Det å ha bært frem et barn? 

• Liker 8
Skrevet

De aller aller fleste ønsker seg et biologisk barn. I de tilfeller hvor kvinnen ikke lenger har egg eller ikke klarer å bli gravid med egne egg, er det som regel allikevel en mann i bildet som ønsker seg egne biologiske barn hvis det er mulig. Så dermed blir adopsjon noe annet enn eggdonasjon.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som trenger eggdonasjon, føder dere ikke da en annen kvinnes biologiske barn? Hadde det ikke vært like greit å adoptere en baby? 

Eggdonasjon er ikke tillatt i Norge. 

Voldsomt så aktuelt det ble med tråder om altrnativt tilblitte barn. 

Anonymkode: 55793...bc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare lurte, hører om de som prøver i årevis og ønsker seg en baby veldig sårt. En adopsjon kunne gått kjappere og lettere enn å prøve å bli gravid med eggdonasjon. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk donert egg fra en nær slektning slik at barnet ble genetisk nært i slekt med sine søsken og sæden kom jo fra samboeren min, så det er jo helt og fullt hans barn.

Anonymkode: 70e2e...55d

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Man føder en annen kvinnes biologiske barn, men ved eggdonasjon er det jo gjerne en far med i bildet, og det blir jo hans biologiske barn, altså noe annet enn et adoptert barn. Å adoptere er heller ikke gjort i en fei, tar gjerne 5 år å få et barn, så eggdonasjon er nok raskere. Det er ikke lov i Norge, men i mange land i øst-Europa blant annet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi ikke får det til med ivf, kommer vi til å gå for eggdonasjon. Da får vi et barn som er min manns biologiske og som jeg får være frem og prege helt fra det er et lite embryo. For min del kan det ikke sammenlignes med å adoptere. 

Anonymkode: 57d65...cfb

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt gjør de det. Hadde aldri gitt eggene mine til en annen kvinne. Mine barn skal være hos meg.

Anonymkode: dcb74...0e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste for noen år siden om ny teknologi hvor man kunne ta ut arvemateriale fra ett egg og putte inn en annens. Er det noen land som tilbyr det? Da ville man fått sitt biologiske barn..

TS

Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurte, hører om de som prøver i årevis og ønsker seg en baby veldig sårt. En adopsjon kunne gått kjappere og lettere enn å prøve å bli gravid med eggdonasjon. 

TS

Tuller du?  Det tar lang tid å adoptere. 

Man må bli godkjent først, og det kan ta over et år. 

Endret av Chiyo
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da lurer jeg på om TS tenker det samme om sæd donasjon? Du aner ikke om hvor vanskelig dette er for enkelte par - det å ikke få egne biologiske barn. Det er sårt. Og det er veldig merkelig at det faktisk finnes mennesker som ikke klarer å sette seg inn i andre sine situasjoner og ikke klarer å forstå - og ikke i det minste prøver. Takk for meg.

Anonymkode: 12096...3c6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du blander biologi og genetikk. Både ved egg og sæd donasjon så er det arvematerialet som doneres, kvinnen er uansett barnets biologiske mor siden hun føder. Det er nok ikke en lett beslutning å gå for donasjon, heller ikke adopsjon. Folk må få lov til å velge det som er rett for akkurat de, det er ingen fasit og det betyr absolutt ingenting hva andre må mene om det. Det er et personlig valg og det finnes utfordringer med begge. Men hverken biologi eller gener skaper gode foreldre, heldigvis er det helt andre kvaliteter som trengs. 

Anonymkode: d537d...255

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
52 minutter siden, Chiyo skrev:

Pluss at ikke alle blir godkjent, uten at det betyr at de vil bli dårlige foreldre. Har man en kronisk sykdom er man utelukket bl.a. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt gjør de det. Hadde aldri gitt eggene mine til en annen kvinne. Mine barn skal være hos meg.

Anonymkode: dcb74...0e8

Jeg kunne solgt bort eggene mine, jeg har fått de barna vi skal ha. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Chiyo skrev:

Men en eggdonasjonsprosess med ivf og påfølgende graviditet er virkelig ikke gjort i en fei, det heller. 

Det tar tid å adoptere (2-3 år fra start til slutt er et realistisk estimat), og det koster. Men sammenlignet med en lang ivf-prosess med eggdonasjon tror jeg ikke adopsjon er verken tregere eller dyrere, nødvendigvis. Dessuten er det ingen usikker prosess når du først er godkjent, da vet du at du får barn til slutt.

Det betyr likevel ikke at adopsjon er det riktige for alle. For mange er det å bære fram barnet selv en sentral del av prosessen.

Anonymkode: 6d492...479

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blander biologi og genetikk. Både ved egg og sæd donasjon så er det arvematerialet som doneres, kvinnen er uansett barnets biologiske mor siden hun føder. Det er nok ikke en lett beslutning å gå for donasjon, heller ikke adopsjon. Folk må få lov til å velge det som er rett for akkurat de, det er ingen fasit og det betyr absolutt ingenting hva andre må mene om det. Det er et personlig valg og det finnes utfordringer med begge. Men hverken biologi eller gener skaper gode foreldre, heldigvis er det helt andre kvaliteter som trengs. 

Anonymkode: d537d...255

I Norge er kvinnen som føder barnet juridisk ansett som mor. Men hun som donerer eggene er fortsatt biologisk mor. 

TS

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en eggdonasjonsprosess med ivf og påfølgende graviditet er virkelig ikke gjort i en fei, det heller. 

Det tar tid å adoptere (2-3 år fra start til slutt er et realistisk estimat), og det koster. Men sammenlignet med en lang ivf-prosess med eggdonasjon tror jeg ikke adopsjon er verken tregere eller dyrere, nødvendigvis. Dessuten er det ingen usikker prosess når du først er godkjent, da vet du at du får barn til slutt.

Det betyr likevel ikke at adopsjon er det riktige for alle. For mange er det å bære fram barnet selv en sentral del av prosessen.

Anonymkode: 6d492...479

Mener du nå hormonbehandling for den som skal bære barnet? Eggene kan jo ligge i en fryser, så jeg regner ikke med tiden det tar å høste egg. 

Adopsjon krever godkjennelse, noe som ikke er et selvfølge, og deretter kan det ta en del tid å få et barn. Barnet er ikke nødvendigvis født en gang når man får vite om det. Ja, man får barn til slutt hvis man er godkjent, men det kan ta litt tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...