Gå til innhold

Kan det være alderen allerede? (fertilitet)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble gravid med nåværende samboer da jeg var 26 år. Tok da abort da vi nettopp hadde blitt kjent, så det var for tidlig. 

Nå er jeg 34, og nå passer det bedre. Men jeg har enda ikke blitt gravid. Prøvd i 9 måneder nå. Er ikke det litt rart? Det er vel ikke alderen allerede. Er ikke det veldig tidlig? De fleste er vel 35 pluss i dag når de får barn? Tenkte jo at dette kom til å gå helt fint, men ser ikke slik ut... 

Samboer er 38 år i år. 

Anonymkode: 0d0b9...863

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere eggløsningtester? Hvis ikke ville jeg begynt med det, og gå til legen. For de som kommer i overgangsalderen når de er 45 så er det for sent å få barn når man er 35. 10 år før overgangsalderen kan man ikke lenger bli gravid.

Anonymkode: ed8df...2df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
  • Det kan godt være alderen.
  • Det tar lenger tid med prøving til eldre man er.
  • Det er ikke spesielt rart, det er jo en av grunnene til at fødselsraten har gått så kraftig ned - folk er rett og slett for gamle når de blir klare for å få unger.
  • Det er ikke sikkert dere lykkes, det er den ubehagelige realiteten. Det kan være dere bør tenke på å oppsøke hjelp.

Anonymkode: e28fd...d66

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

34 år, da har du mange færre egg enn da du var 26. Men er ikke helt håpløst. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være alderen for deg, fertilitet er individuelt.

Det kan også være dårligere sædkvalitet hos mannen, eller begge deler. Det kan også være at du har endometriose eller annet.

Når det er gått 1 år så bør dere få utredning.

Jeg sliter med å få barn etter fylte 35 men jeg brukte lang tid før det også - jeg visste ikke at jeg hadde endometriose. AMH og så videre er bra hos meg, men dette vet jo ikke du enda. 

Anonymkode: 09625...5d9

AnonymBruker
Skrevet

De fleste er ikke 35+ når de får første barn nei. I følge SSB er 29.5 år gjennomsnittsalderen i 2018 for førstegangsfødende kvinner.

Men 9 måneder er likevel innenfor normalen :) er du ikke gravid når det har gått 1 år bør dere oppsøke hjelp. Og støtter forslag med eggløsningstester eller temping:)

Anonymkode: 6150e...23c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...