Gå til innhold

Dine beste tips for å få medisin i 1,5 åring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lillemann på 19 mnd har fått en kraftig halsbetennelse. 

Var til lege idag og fikk pencilindråper. Det smakte grusomt og han kastet opp alt, gang på gang. Dro tilbake til legevakt og fikk ny mikstur med bedre smak, ikke at den var så mye bedre en forrige. 

Han er normalt et veldig aktivt barn og det er så sårt å se han bare ligge helt utslitt i ro. Bekymret mor 😢

Hva er trikset for å få i han penicillin uten å måtte gjøre det med tvang? 

Anonymkode: ee23c...c3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsøkt å blande dråpene i noe han liker?

AnonymBruker
Skrevet

Vi lokket med is som premie. Har og gitt brus og saft. (Sukker er jo ikke bra for halsen, men her var det viktigste at han faktisk tok det.) 

Anonymkode: 11005...b57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blande med noe godt, eks yoghurt. Går ikke det må man bruke «tvang» - fylle på plastsprøyte som man sprøyter helt bakerst i kinnet.

Anonymkode: e09e7...ad4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går det ikke med lokking eller å blande det ut med noe så må det tvang til. Sprøyt det langt bak i munnen og gi noe han liker etterpå for å få bort smaken.

Anonymkode: 40535...fb7

AnonymBruker
Skrevet

Enig med dem over. Enten blande i noe som smaker godt og få det inn på skje, og dekke over med noe godt med en gang etter, eller bruke medisinsprøyte og få det inn i kinnet. 

Min på 16 mnd aksepterer medisinsprøyten om hun får holde i den selv, og så hjelper jeg til med å tømme den etter at hun har tygget litt på den :) 

Anonymkode: e441e...277

AnonymBruker
Skrevet

Å blande medisinen i mat/drikke er på ingen måte optimalt, da man da ikke har kontroll på hvilken mengde barnet får i seg, dersom barnet ikke orker å spise/drikke opp alt. Doseringssprøyte langt bak i munnen (innsiden av kinnet) fungerer. Vanskelig å motivere et lite barn til å forstå viktigheten av å ta medisiner.

Anonymkode: ed8b7...755

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjokolade! Smeltet, myk sjokolade. Kanskje holde godteri foran og lokke med det hvis barnet spiser. Men ikke sikkert det virker. 

Her har jeg flere ganger prøvd å til og med sprøyte inn medisin i sovende barn, men de spytter det ut uansett -.- Men å få noe godt etterpå + blande i noe som har sterk god smak funker best. 

Anonymkode: ad9b0...66f

AnonymBruker
Skrevet

Brukte sprøyte til miksturer og dersom mye så tok vi det i to vendinger, merket at det minsket sjansen for oppkast.. Og gir umiddelbart saft eller leskedrikk. 

Anonymkode: 7a9e1...6d2

Skrevet

Jeg har blandet medisin i en liten mengde syltetøy. Viktig at det ikke er så mye, så du vet barnet spiser det, som en enkelt tskje med syltetøy eller noe annet. Ellers kan du risikere å ikke få i barnet all medisinen. Eller bruke plastsprøyte, som flere har nevnt. 

AnonymBruker
Skrevet

Plastsprøyte og lokke med snop om de tar medisinen. Har funket fjell.

Anonymkode: a7f69...866

AnonymBruker
Skrevet

Yoghurt? Jeg fikk medisin blandet med det, men da var medisinen i tablettform.

Anonymkode: 4bd8d...fa7

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Jeg synes det er litt ekkelt å ska blande i mat da jeg er usikker på hvor mye han får i seg. 

Han er meget nøver på smaker og spytter ut det han ikke vil spise. Inkludert medisin. Han er ennå så liten at det er vanskelig og motivere med å få noe godt etterpå. Det forstår han ikke. 

Jeg sprøyter langt bak langs kinnet med sprøyte, han får is og salt snacks etterpå, men det hjelper ikke. Spytter medisin rett ut igjen. 😓 

Ved tidligere tilfelle med antibiotikabehandling tok jeg en skje nugatti og sprøytet inn medisin i den. Det var da en mindre mengde enn han skal få nå, dette er ikke like enkelt og administrere. 

Takk for gode tips.

AnonymBruker
Skrevet

Ring fastlegen nå på morgenen og be om råd, kanskje de har noe annet han kan få :) 

Anonymkode: 88ec5...88d

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Jeg synes det er litt ekkelt å ska blande i mat da jeg er usikker på hvor mye han får i seg. 

Han er meget nøver på smaker og spytter ut det han ikke vil spise. Inkludert medisin. Han er ennå så liten at det er vanskelig og motivere med å få noe godt etterpå. Det forstår han ikke. 

Jeg sprøyter langt bak langs kinnet med sprøyte, han får is og salt snacks etterpå, men det hjelper ikke. Spytter medisin rett ut igjen. 😓 

Ved tidligere tilfelle med antibiotikabehandling tok jeg en skje nugatti og sprøytet inn medisin i den. Det var da en mindre mengde enn han skal få nå, dette er ikke like enkelt og administrere. 

Takk for gode tips.

Føler med deg! Sprøytetrikset skal vel alltid fungere dersom det gjøres rett, faktisk ikke mulig å spytte ut igjen da, for barnet kan ikke annet enn å svelge, skjer automatisk. Spør lege eller apotek hvordan det gjøres, slik at det ikke er mulig å spytte ut igjen! Kunne forklart her, men usikker på om det er innenfor reglene på forumet mht medisinske råd. God bedring til barnet!❤

AnonymBruker
Skrevet

Takk! 

23 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Føler med deg! Sprøytetrikset skal vel alltid fungere dersom det gjøres rett, faktisk ikke mulig å spytte ut igjen da, for barnet kan ikke annet enn å svelge, skjer automatisk. Spør lege eller apotek hvordan det gjøres, slik at det ikke er mulig å spytte ut igjen! Kunne forklart her, men usikker på om det er innenfor reglene på forumet mht medisinske råd. God bedring til barnet!❤

Tusen takk. Følte jeg fikk sparsomt med råd hos lege. 

Skal google sprøytetrikset så kanskje det ligger noe mæ videoer som viser hvordan det skal gjøres rett. 

Takk 💓

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt å blande ut medisin i saft eller liknende, da du ikke har kontroll på mengden medisin barnet har fått i seg, pluss at det vil likevel smake ekkelt, bare at blandet i saft el.l er det et større volum barnet må svelge. 

Lokke med premie, is eller liknende kan funke, hvis ikke ville jeg brukt en engangssprøyte (uten nål så klart) og sprøytet inn langt bak i munnen/inni kinnet. Da skal det gli ganske greit ned og ikke være så lett å spytte ut. Gi drikke eller noe som smaker godt etterpå for å ta bort smaken. Så trøst og kos og skryt. Ikke noe gøy, men ungen hater det sannsynligvis uansett hva du gjør, så like greit å bli fort og greit ferdig. Ser du allerede har byttet medisin, men mulig legen kan forskrive noe annet som smaker bedre, finnes antibiotika med kirsebærsmak, sitrussmak osv. Noe faller bedre i smak enn andre.

Anonymkode: b1dbc...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...