Gjest Forvirret Skrevet 16. april 2005 #1 Skrevet 16. april 2005 Vi har valgt et litt spesielt bryllup siden vi reiser til utlandet med femti gjester og vi alle skal være borte i tre dager. Derfor lurer jeg på om vi da må invitere gjestene sine barn også? Har en nær venninne som sier hun vil ha med sine to barn som er 3 og 7 år. Og en søster som gjerne vil ha sine med (2 og 4år). Jeg synes kanskje at familien kan gjøre det, men om alle de andre gjestene skal dette så blir det vel ikke mye ro rundt bordet til evt taler og sånn? Jeg synes først at dette var greit, men min kommende mann er helt i mot dette. Det som plager meg er at min venninne allerede har fortalt datteren sin på 8år at hun skal være med, og datteren har ringt meg for å spørre om hun kan være brudepike. Vi har selv tre barn som skal være brudepiker. :o
Mrs. K Skrevet 16. april 2005 #2 Skrevet 16. april 2005 Hvis dere har sendt ut invitasjoner og bare invitert voksne, syns jeg ikke at gjestene kan begynne å dra med seg barna. Hvis ikke invitasjonene er sendt ut må dere kanskje si ifra nå. Hvem skal betale bryllupsmiddag for ekstra-i-utgangspunktet-ikke-inviterte gjester? Forespørslen om brudepikejobb svarer du bare nei på. Noen ganger er det bedre å tale i klar tekst. Om noen blir fornermet er det noe de må slite med - ikke dere. Kanskje greit for gjestne å vite hva de har å forholde seg til. Hilsen Trille
Nuwanda Skrevet 16. april 2005 #3 Skrevet 16. april 2005 Hei, jeg synes dere bestemmer om dere vil invitere med andres barn. Skriv spesifikt med navn i inivtasjonene hvem som er intivitert (det gjorde vi, og slapp spm. fra diverse foreldre som lurte på om barna deres var invitert eller ikke). Men i og med at deres egne barn skal være med på festen, skjønner jeg at andre "tar for gitt" at det er ok med barn (og med den "uroen" det medfører). Hos oss er det kun de som reiser langt og har babyer som tar disse med, de andre lar være (og ser på det som en fin anledning til å være uten barn noen dager :-). Men - har man 4 par som har 2 barn hver...så er det plutselig 8 ekstra gjester og kuvertpriser..... det kan fort øke kostnadene. Men du må selvfølgelig være klar over at om man blir inivtert på en tre dagers tur til utlandet og ikke kan ta med seg barna sine er det kanskje noen som velger å ikke ta med i og med at de kanskje heller vil bruke pengene på ferie for hele familien. Det får man bare respektere. Ang. brudepike. - Beklager- men jeg synes det var ufint av venninnen din å la datteren sin ringe og spørre deg om dette. Hun kunne selv ha spurt deg diskret om hva du synes om dette så fikk du slippe å si nei til datteren hennes. Så fikk heller moren ta en liten snakk med sin egen datter og forklart henne at det ike passet så bra denne gangen. Vi har inivtert "ste-nieser" til å være brudepiker hos oss (vi er "siste par ut" på begge sider, så dette er deres eneste sjanse til å være brudepiker), men i og med at de kanskje er litt for store til det og begynner å bli sjenert, så spurte vi foreldrene først og ble enig med disse om at foreldrene skulle spørre. Nå sa de heldigvis ja og ble kjempeglade, men jeg (og de) ville syntes det var trist om de ikke hadde lyst/turte og synes dette var vanskelig for de å fortelle meg. Synes det er så mange følelser involvert her at dette nok er en snakk som foreldrene bør ta først :-)
Gjest Forvirret Skrevet 16. april 2005 #4 Skrevet 16. april 2005 Takk for råd. Jeg har ikke snakket med min venninne om dette enda, men vi må nok ha oss en lang prat. Synes det var litt dårlig gjort at hun lot datteren ringe meg og spørre om å være brudepike mens min venninne sto i bakgrunnen. Ikke så lett å si nei sånn rett ut til et barn. Hun skal ikke være brudepike. Vi har ikke sendt ut invitasjoner enda, så det er derfor vi lurer på hvordan vi skal skrive dem. Vi må nok være tydelig på dette. Jeg synes i utgangspunktet at nærmeste familie kan ha med barna, men ikke andre gjester. Det er jo en stor dag for våre barn også, og da synes jeg at de skal få være litt midtpunkt de også. Vi har faktisk ikke tenkt på at det blir veldig dyrt med i-utgangspunktet-ikke-inviterte-gjester. Det må vi også tenke litt på. Ikke enkelt dette
Mrs. K Skrevet 16. april 2005 #5 Skrevet 16. april 2005 Man kan si nei til en 8-åring, trøste litt med at "hadde vi ikke selv hatt barn, så skulle du få lov, men idag er det våres dag...." Hilsen Trille
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #6 Skrevet 16. april 2005 Dere gjør selvsagt som dere vil til deres dag og jeg skjønner godt at det er forskjell på egne barn og andres på en sånn dag. (Selv skal vi ikke ha noe "barneselskap", barn og alkohol passer overhode ikke sammen, så våre egen barn, som er de eneste, skal få være med i kirken og under middagen, men etter det blir det barnevakt.) Det er opp til de voksne selv om de vil finne barnevakt for anledningen eller om de ikke vil komme. Jeg synes venninnen din rett og slett virker litt dum i hodet som lar datteren spørre om noe sånt. Hun vet vel at dere har egen barn, dessuten hadde jo dere spurt selv dersom det var ønskelig at datteren henne skulle stilt opp. Kjipt å sette deg i denne situasjonen ovenfor jenta.
Gjest Forvirret Skrevet 16. april 2005 #7 Skrevet 16. april 2005 Jeg er helt enig i at alkohol og barn ikke hører sammen. Vi skal ha med oss en barnevakt som har som hoved oppgave å ta seg av barna. Hun har meldt seg helt frivillig og gleder seg masse til turen. Barna og barnevakten skal være med på slottet under vielsen og en del av middagen. Så drar de med taxi til hotellet og har en kose kveld der. Våre gjester sine barn har jo ikke barnevakt med seg. Vi kan heller ikke belaste vår barnevakt med mer arbeid siden våre barn er 4, 5 og syv år. Vi vil ikke at noen barn skal være der sammen med folk som drikker, og dette bekymrer oss. Tror at mange gjester vil synes dette er litt rart og at det kanskje blir en fest brems. Det blir nok til at jeg må snakke med denne venninnen. Og hvis det da går utover vennskapet vårt så er hun vel ikke en god venninne likevel. Dagen vår vil vi gjerne nyte :-)
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #8 Skrevet 22. april 2005 Når dere inviterer til utelandstur for å feire bryllupe er det ikke så rart folk regner med at de kan ta med ungene. Jeg har selv vært i bryllup langt unna, da svarte jeg at jeg ikke kunne komme uten ungene og fokk til svar:det er da klart du kan ta med ungene! For mange er det ikke barebare å reise vekk i flere dager uten ungene, enten de er pga barnevakt, økonomi (man bruker penger man elers hadde brukt på fellesturer) eller annet.
Minerva Grey Skrevet 22. april 2005 #9 Skrevet 22. april 2005 Noen hoteller tilbyr barnevakt-tjeneste - dersom hotellet deres gjør det, er det jo mulig for foreldre å ta med barn dit, bare ikke på festen. Siden dere skal være der i tre dager kan jeg skjønne at det er vanskelig for mange foreldre med små barn å ordne barnevakt og slikt, men dersom de kan ta det som en 'familiehelg med voksenfest' kanskje det blir lettere? Eventuelt kanskje flere barnefamilier kan spleise på å ta med slekt/bekjent som kan sitte barnevakt for dem, dersom de har råd til det? (Type tenåringsbarn, bestemødre el.l.)
Trampe Skrevet 23. april 2005 #10 Skrevet 23. april 2005 Jeg synes barnevaktideen var god jeg. Har man en barnevakt med seg, er problemet løst... Jeg ville ikke dratt fra barna mine på 2 og 4 år dersom jeg ikke hadde besteforeldre eller faddere i nærheten. Det er ikke alle som har det. Tror jeg heller ville latt være å dra dersom jeg be invitert på en tredagerstur uten barn.. skjønner at dette fort kan bli et problem. Men dere har jo funnet en fin løsning på det! Hvis dere snakker med gjestene og legger frem problemet, forstår nok de fleste at dere helst ikke vil ha barn med. Mange har nok noen som kan passe dem hjemme. Barnevakten ordner resten. Vi skal selv ikke ha barn i bryllupet vårt, men vi skal ikke ha det over flere dager. Det blir en litt annen sak det Og til venninna di som lot dattera ringe: det er uhørt. Enig med Trilles forslag her. Man lar ganske enkelt ikke dattera ringe og spørre om hun får være brudepike??? Nei, det var lite gjennomtenkt det...
jamjam Skrevet 23. april 2005 #11 Skrevet 23. april 2005 Jeg ville nok ikke hverken lovet barnet mitt tur,eller latt det ringe for å spørre om å være brudepike.. Det synes jeg rett og slett var dårlig gjort av venninnen din. Men siden dere har lagt opp til en tre dagers utenlandstur synes jeg faktisk ikke det er så frekt om folk tror de kan ha med barna sine jeg. Med mindre dere betaler både reise og opphold for alle gjestene da? I min krets hadde nok de færreste småbarnsfamilier kunne tatt både denne turen,og familieferien..
Gjest Hilde K S Skrevet 23. april 2005 #12 Skrevet 23. april 2005 Da vi giftet oss, hadde vi med våre egn barn. Ingen av de inviterte spurte om deres barn kunne få være med. Trodde det var vanlig at invitasjonene gikk til de voksne i et bryllup? Dersom folk ønsker å ta med seg barna i et tredagers utenlandsbryllup, synes jeg de bør betale ekstrautgiftene selv. Det du imidlertid risikerer, er at folk takker nei. Det er en del som gjør det i slike bryllup. Skal gjestene deres betale reise og opphold selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå