Gå til innhold

Døve får ikke gi blod, er det diskriminering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/nordland/dove-nektes-a-gi-blod_-_-ikke-diskriminering_-fastslar_nemnd-1.14459067

Grunnen er ikke at døve ikke kan gi blod pga manglende hørsel, men på grunn av usikkerhet rundt dette med å bruke tolk under intervjuet. Hvis blodgiver får komplikasjoner etterpå så vil personen få problemer med å si ifra til personalet. 

Åpner man for tegnspråktolk kan også andre som trenger tolk også kreve å få gi blod

Hva tenker dere? Et gufs fra fortiden eller en realitet man må ta hensyn til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Pipaluk skrev:

https://www.nrk.no/nordland/dove-nektes-a-gi-blod_-_-ikke-diskriminering_-fastslar_nemnd-1.14459067

Grunnen er ikke at døve ikke kan gi blod pga manglende hørsel, men på grunn av usikkerhet rundt dette med å bruke tolk under intervjuet. Hvis blodgiver får komplikasjoner etterpå så vil personen få problemer med å si ifra til personalet. 

Åpner man for tegnspråktolk kan også andre som trenger tolk også kreve å få gi blod

Hva tenker dere? Et gufs fra fortiden eller en realitet man må ta hensyn til?

Skal man åpne for tolkning av alle verdens språk for å gi blod, så kan det fort bli ekstremt dyrt. Å være blodgiver er ingen rettighet, så jeg ser ikke helt hensikten (hverken mht tegnspråk eller andre språk). Unntak kunne gjøres hvis man står oppi en midlertidig alvorlig situasjon med veldig lite blod/spesiell blodtype i blodbanken. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å kunne kommunisere på norsk er vel et av kriteriene for å kunne gi blod. Dette utelukker ikke bare døve, men også innvandrere som ikke snakker (godt nok) norsk. Synes det er helt greit, det er ingen menneskerett å gi blod. Jeg har epilepsi, vi får heller ikke lov til å gi blod.

Anonymkode: 4ca1b...a48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tungt hørselshemmet.  Gir blod 

Men jeg har språk og leser lepper veldig godt.  Så det kommer Ann på hvor godt du klarer å si fra. Og når man får blodtrykkfall . Det første du mister er bevgligheten. Å løfte henner er tungt. Så du må klare å si fra høyt at nå svimer jeg av. Eller stolen må bakover så jeg ikke svimer av. Og om det er u behagelig.  Den ene armen kan ikke brukes til tegn så jeg skjønner faktisk problemer . 

Anonymkode: 9595b...c8c

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tungt hørselshemmet.  Gir blod 

Men jeg har språk og leser lepper veldig godt.  Så det kommer Ann på hvor godt du klarer å si fra. Og når man får blodtrykkfall . Det første du mister er bevgligheten. Å løfte henner er tungt. Så du må klare å si fra høyt at nå svimer jeg av. Eller stolen må bakover så jeg ikke svimer av. Og om det er u behagelig.  Den ene armen kan ikke brukes til tegn så jeg skjønner faktisk problemer . 

Anonymkode: 9595b...c8c

Det var faktisk enda et godt poeng jeg ikke har tenkt over og som blodbanken heller ikke har brukt som argument.

selv om samtaler skjer med tolk så går ikke det alltid knirkefritt. Jeg har opplevd mange ganger at tolken ikke forstår den døve, eller motsatt, slik som det ellers er blant hørende også. I tillegg kan det være fremmedspråklige døve som ønsker å gi blod. Om de ikke har gått på døveskole i Norge, ikke er flytende i norsk tegnspråk og ikke har utdannelse fra hjemlandet, da blir det mer komplisert. 

Døvesamfunnet er som en liten bygd hvor alle kjenner alle. Det kan ikke være spesielt kult å snakke om seksuallivet ditt med en tolk som tolket for deg under siste foreldresamtale 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen rettighet å go blod nei, men det burde være en plikt dersom man ikke har medisinske årsaker til å ikke gjøre. Samfunnet burde absolutt legge til rette at alle skal kunne gi blod. Blod er mangelvare.

Anonymkode: 00fa1...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke diskriminering. Å gi blod er som sagt av mange andre - ikke en rettighet.

Dessuten  sikkerheten til mottakere av blod går først. Tolkning åpner rom for feil og misforståelser det gjelder uansett hvilket språk det tolkes fra - inkludert døvespråk.  

Hadde de fått gjennom denne saken, så ville jeg personlig gjort mitt for å anke og protestere. 

For selv om blod testes, så er det ikke mulig å teste absolutt alt blod for absolutt alt. Det er heller ikke alle mulige smittestoffer som vil slå ut på tester i en tidlig fase.

Den sikkerheten vi alle har som potensielle kandtitater for å trenge en blodoverføring er at det føres et skikkelig intervju hvor potensiell risikoatferd av ulik art kartlegges. Her må det ikke åpnes for at det kan oppstå feil i dialogene, det gir økt riskiko for oss alle, inkludert døve selv.

Anonymkode: 3ec6d...d4d

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er fint å se at helsevesenet her ikke bøyer av i frykt for å krenke noen, men forklarer at det er gode praktiske grunner til at det er slik. Blodbankene er faktisk ikke til for giverne, men for de som trenger blod, og mange virker å glemme dette når de klager over å ikke få gi blod. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...