Gå til innhold

Skjønner ikke helt dette med glykemisk belastning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde venninnen min (med diabetes type 2) tullet da hun da at hun fikk høyere blodsukkerstigning av havregrøt enn rent sukker, men hun beviste det for meg.

Dag 1 spiste hun havregrøt av 40 g havregryn, 150 ml laktosefri lettmelk, og 1 dl vann, med 1 se syltetøy uten tilsatt sukker.  Blodsukkeret steg fra (fastende) 5,2 mmol til 8,6 mmol etter to timer.

Dag 2 drakk hun en oppløsning av 75g sukker (farin) og 3 dl vann.  Blodsukkeret steg fra fastende 5,4 mmol til 7,2 mmol.

Hun fortalte at hun hadde blodsukker på nesten 13 etter glukosebelastning.

Jeg så resultatet med egne øyne, men det skorter på forståelsen av hvordan dette er mulig, og hvordan hun kunne ha så lavt blodsukker ved å drikke rent sukker, men så høyt med samme mengde druesukker.

Noen som har en god forklaring?

Anonymkode: 8de06...9a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregryn består av mye stivelse, som kroppen bruker lang tid på å fordøye. 

Mens sukker er mye kjappere å fordøye. 

Glukose derimot trenger ikke fordøyes i det hele tatt, men tas opp direkte til blodet så fort det lar seg gjøre. 

Når blodsukkeret stiger begynner kroppen å lage insulin for å få cellene til å bruke glukose. 

Et hurtig inntak av sukker og glukose kan gi veldig høye konsentrasjoner av blodsukkeret,for en kort tid. Hvor høyt det blir og hvor lenge kommer an på om man har spist og hvor klar kroppen er for å ta i mot karbohydratene. 

Stivelse vil spaltes og danner glukose, dette skjer sakte og over lengre tid. Slik at blodsukkeret holder seg stabilt, regulert av insulin. 

Normalt inneholder blodet omlag 6 gram glukose, så mengdene sukker det er snakk om her ville kunne gi enorme og skadelige konsentrasjoner om ikke kroppens reguleringssystemer er i funksjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

Alt dette forstår jeg til en viss grad, men det gir meg spørsmål.

Hvis sukker/glukose tas direkte opp i blodet, og gir en rask blodsukkerstigning med tilsvarende raskt fall, hvordan kan det da ha seg at hun får en verdi som viser diabetes ved glukosebelastningstest, mens blodsukkeret knappest er forhøyet 2 timer etter et så stort sukkerinntak?

Burde hun ikke bare samme resultat på begge (med litt høyere verdi med glukose)?

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde venninnen min (med diabetes type 2) tullet da hun da at hun fikk høyere blodsukkerstigning av havregrøt enn rent sukker, men hun beviste det for meg.

Dag 1 spiste hun havregrøt av 40 g havregryn, 150 ml laktosefri lettmelk, og 1 dl vann, med 1 se syltetøy uten tilsatt sukker.  Blodsukkeret steg fra (fastende) 5,2 mmol til 8,6 mmol etter to timer.

Dag 2 drakk hun en oppløsning av 75g sukker (farin) og 3 dl vann.  Blodsukkeret steg fra fastende 5,4 mmol til 7,2 mmol.

Hun fortalte at hun hadde blodsukker på nesten 13 etter glukosebelastning.

Jeg så resultatet med egne øyne, men det skorter på forståelsen av hvordan dette er mulig, og hvordan hun kunne ha så lavt blodsukker ved å drikke rent sukker, men så høyt med samme mengde druesukker.

Noen som har en god forklaring?

Dette varierer jo, toleransen din for karbohydrater.

Derfor greit å sjekke dette.

Anonymkode: 53988...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...