AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #1 Skrevet 17. mars 2019 Noen som har erfaring med sluttavtaler? Hva er viktig å ha med og hva slags beløp kan man be om for tort og svie? I denne saken er det ord mot ord, vurdering av "avskjed" og gode grunnlag for usaklig oppsigelse. Skrev en annen tråd her inne, "Innkalt til drøftelsesmøte på ugyldig grunnlag". Anonymkode: 94c9a...902
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #2 Skrevet 17. mars 2019 Hvor mye kan man be om i etterlønn, sluttverderlag? Anonymkode: 94c9a...902
Frostrose Skrevet 17. mars 2019 #3 Skrevet 17. mars 2019 Det kommer jo helt an på hva som har skjedd. Jeg ville snakket med fagforbundet og hørt hva de mener. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #4 Skrevet 17. mars 2019 9 minutter siden, Frostrose skrev: Det kommer jo helt an på hva som har skjedd. Jeg ville snakket med fagforbundet og hørt hva de mener. Lang forhistorie til dette utfallet. Ønsker og å legge vekt på at jeg godtar en sluttavtale som gagner meg, hvis ikke går saken videre til retten. Vært i god dialog med fagforbundet, men hun jeg har som tillitsvalgt, sier dessverre ikke stort. Ytrer ikke meninger, erfaringer, etc.. Synes dette er rart, men akkurat per nå vil jeg bare få det beste ut av saken og legge det bak meg. Anonymkode: 94c9a...902
petterm Skrevet 17. mars 2019 #5 Skrevet 17. mars 2019 Jeg har en kollega som tok sluttavtale. Det hørtes fristende ut der og da, men jeg vet at han angret veldig i etterkant. Han søkte mange jobber han var kvalifisert for, han kom også på flere intervjuer, men fikk inntrykk av at arbeidsplassen med sluttavtale ødela for han, selv om de ikke var brukt som referanse. Sluttavtale forutsetter at du sier opp. Siden du er gravid blir det fort plundrete å skaffe ny jobb med det første. Det er også sperrefrist i forhold til dagpenger, og kan kanskje være være utfordringer i forhold til foreldrepenger? I det offentlige tror jeg det "vanlige" er at man får lønn i oppsigelsestiden uten arbeidsplikt. Har også hørt om de som har fått lønn i 6 måneder. I forhold til fagforeningen ville jeg tatt direkte kontakt med sentrale jurister. De må kunne gi råd og veiledning hvis du ikke føler at du får den hjelpen du trenger lokalt. Jobber du i en kommune kan det kanskje være aktuelt med en annen stilling i kommunen? Du vil i så fall beholde nåværende lønn..
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #6 Skrevet 17. mars 2019 11 timer siden, petterm skrev: Jeg har en kollega som tok sluttavtale. Det hørtes fristende ut der og da, men jeg vet at han angret veldig i etterkant. Han søkte mange jobber han var kvalifisert for, han kom også på flere intervjuer, men fikk inntrykk av at arbeidsplassen med sluttavtale ødela for han, selv om de ikke var brukt som referanse. Sluttavtale forutsetter at du sier opp. Siden du er gravid blir det fort plundrete å skaffe ny jobb med det første. Det er også sperrefrist i forhold til dagpenger, og kan kanskje være være utfordringer i forhold til foreldrepenger? I det offentlige tror jeg det "vanlige" er at man får lønn i oppsigelsestiden uten arbeidsplikt. Har også hørt om de som har fått lønn i 6 måneder. I forhold til fagforeningen ville jeg tatt direkte kontakt med sentrale jurister. De må kunne gi råd og veiledning hvis du ikke føler at du får den hjelpen du trenger lokalt. Jobber du i en kommune kan det kanskje være aktuelt med en annen stilling i kommunen? Du vil i så fall beholde nåværende lønn.. Vet du om det var bedt om noe konfedensialitet i den sluttavtalen kollagaen din inngikk i? Har brukt dagen til å skrive en sluttavtale. I den jeg mottok fra arbeidsplassen, ville det ikke koste dem en krone ved at jeg "godtok" oppsigelsen, i den avtalen jeg formulerte, stiller jeg krav og ber om at arbeidsforholdet opphører dagen før permisjonsdato, med full lønn og uten arbeidsplikt, noen måneders ekstra lønn som utbetales på gitt dato, utbetaling av feriepenger, konfedensialitet og attest som "ser bra ut" i forbindelse med ny jobbsøking etter permisjon. Er urimelige krav, vet det, men møter dem med samme mynt som de ga meg. Det er en så usakelig oppsigelse som ligger til grunn, så håper på en avtale hvor vi "møtes på midten". Anonymkode: 94c9a...902
Frostrose Skrevet 18. mars 2019 #7 Skrevet 18. mars 2019 Jeg ser ut fra den andre tråden din at du jobber i barnehage. I så fall er det kanskje utdanningsforbundet du har i ryggen? De er et stort forbund som kan veilede på en god måte. Anbefaler å spørre dem hva som er vanlig. Bekjenner en lærer som fikk sluttpakke med 6 mnd lønn da hun ble oppsagt på ugyldig grunn.
petterm Skrevet 18. mars 2019 #8 Skrevet 18. mars 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du om det var bedt om noe konfedensialitet i den sluttavtalen kollagaen din inngikk i? Har brukt dagen til å skrive en sluttavtale. I den jeg mottok fra arbeidsplassen, ville det ikke koste dem en krone ved at jeg "godtok" oppsigelsen, i den avtalen jeg formulerte, stiller jeg krav og ber om at arbeidsforholdet opphører dagen før permisjonsdato, med full lønn og uten arbeidsplikt, noen måneders ekstra lønn som utbetales på gitt dato, utbetaling av feriepenger, konfedensialitet og attest som "ser bra ut" i forbindelse med ny jobbsøking etter permisjon. Er urimelige krav, vet det, men møter dem med samme mynt som de ga meg. Det er en så usakelig oppsigelse som ligger til grunn, så håper på en avtale hvor vi "møtes på midten". Anonymkode: 94c9a...902 Avtalen var så vidt jeg husker konfidensiell,men det hjalp ikke når arbeidsgiver bidro til at vedkommende nærmest ble svartelistet for relevante jobber i nærområdet. Avtalen ble drøftet med fagforeningens jurister.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #9 Skrevet 18. mars 2019 4 timer siden, petterm skrev: Avtalen var så vidt jeg husker konfidensiell,men det hjalp ikke når arbeidsgiver bidro til at vedkommende nærmest ble svartelistet for relevante jobber i nærområdet. Avtalen ble drøftet med fagforeningens jurister. Skal ikke være lett... Stakkars menneske... Håper vedkommende har det bra den dag i dag. Anonymkode: 94c9a...902
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #10 Skrevet 18. mars 2019 16 timer siden, Frostrose skrev: Jeg ser ut fra den andre tråden din at du jobber i barnehage. I så fall er det kanskje utdanningsforbundet du har i ryggen? De er et stort forbund som kan veilede på en god måte. Anbefaler å spørre dem hva som er vanlig. Bekjenner en lærer som fikk sluttpakke med 6 mnd lønn da hun ble oppsagt på ugyldig grunn. Arbeider i barnehage, ja. Situasjonen er noe komplisert da bedriften har gitt to alternativer; 1. Sykemelding fram til permisjon 2. Oppsigelsestid uten arbeidsplikt. Så enten må jeg være sykemeldt fram til permisjon, noe jeg ikke har samvittighet til å være, eller så må jeg gjennom en unødvendig lang prosess ovenfor NAV og dagpenger. 5 måneder til permisjon. Og ja, jeg sitter her ganske bitter og føler meg urettferdig behandlet. Ønsker at bedriften og skal "tape" noe på avtalen, ikke bare forlange, eller true med avskjed. Anonymkode: 94c9a...902
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #11 Skrevet 19. mars 2019 Jeg inngikk sluttavtale med en tidligere arbeidsgiver etter at de ikke ønsket å ha meg ansatt lenger. De ville gi med lønn ut oppsigelsestiden (3 mnd) uten arbeidsplikt. Jeg kontret med lønn ut året (9 mnd), da etterlønnen ville bli avsluttet i juli noe som ikke ville være videre gunstig med tanke på med arbeidsgivers tilbud. Endte på 6 mnd. Jeg var så nervøs da jeg kontret avtalen deres, men jeg visste at det de holdt på med ikke var helt stuereint så hoppet i det. Send dem ditt forslag til sluttavtale. De kan ikke gjøre noe annet enn å komme med et motforslag. Anonymkode: 36540...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #12 Skrevet 19. mars 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg inngikk sluttavtale med en tidligere arbeidsgiver etter at de ikke ønsket å ha meg ansatt lenger. De ville gi med lønn ut oppsigelsestiden (3 mnd) uten arbeidsplikt. Jeg kontret med lønn ut året (9 mnd), da etterlønnen ville bli avsluttet i juli noe som ikke ville være videre gunstig med tanke på med arbeidsgivers tilbud. Endte på 6 mnd. Jeg var så nervøs da jeg kontret avtalen deres, men jeg visste at det de holdt på med ikke var helt stuereint så hoppet i det. Send dem ditt forslag til sluttavtale. De kan ikke gjøre noe annet enn å komme med et motforslag. Anonymkode: 36540...d8a Så godt gjort av deg, glad på dine vegne at du stod på ditt og kontret med et motkrav. Forstod det ut i fra tidligere kommunikasjon med bedriften, at de ikke viker fra den avtalen de la fram under sist møte. Refererer til innlegg over: 1. Sykemelding fram til permisjon 2. Oppsigelsestid uten arbeidsplikt. Ellers truet de med avskjed. Kravene mine er lagt fram, i denne situasjonen 8 måneders lønn, hvor 5 blir utbetalt de neste månedene og tre den datoen arbeidsforholdet opphører. De har ikke sitt på det tørre i denne situasjonen, så håper de er villige til å inngå en annen avtale, men ut i fra svarene jeg fikk, tviler jeg sterkt på hvordan deres respons blir til mine motkrav. Anonymkode: 94c9a...902 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #13 Skrevet 19. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeider i barnehage, ja. Situasjonen er noe komplisert da bedriften har gitt to alternativer; 1. Sykemelding fram til permisjon 2. Oppsigelsestid uten arbeidsplikt. Så enten må jeg være sykemeldt fram til permisjon, noe jeg ikke har samvittighet til å være, eller så må jeg gjennom en unødvendig lang prosess ovenfor NAV og dagpenger. 5 måneder til permisjon. Og ja, jeg sitter her ganske bitter og føler meg urettferdig behandlet. Ønsker at bedriften og skal "tape" noe på avtalen, ikke bare forlange, eller true med avskjed. Anonymkode: 94c9a...902 Du må ikke gå med på nummer 1. Det er bare tull. Arbeidsgiver kan ikke sykmelde deg, det kan kun lege gjøre. Her prøver de bare å slippe billig unna, og la det offentlige ta regninga (ulovlig). Du kan evt be om å få alternativene skriftlig. Da har de er kjempeproblem hvis dette går til retten, for de oppfordrer deg til trygdejuks. Anonymkode: c5875...cd7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #14 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så godt gjort av deg, glad på dine vegne at du stod på ditt og kontret med et motkrav. Forstod det ut i fra tidligere kommunikasjon med bedriften, at de ikke viker fra den avtalen de la fram under sist møte. Refererer til innlegg over: 1. Sykemelding fram til permisjon 2. Oppsigelsestid uten arbeidsplikt. Ellers truet de med avskjed. Kravene mine er lagt fram, i denne situasjonen 8 måneders lønn, hvor 5 blir utbetalt de neste månedene og tre den datoen arbeidsforholdet opphører. De har ikke sitt på det tørre i denne situasjonen, så håper de er villige til å inngå en annen avtale, men ut i fra svarene jeg fikk, tviler jeg sterkt på hvordan deres respons blir til mine motkrav. Anonymkode: 94c9a...902 Det er kun lege som sykemelder, så hvordan arbeidsgiveren din tenker at det er et alternativ fra deres side skjønner ikke jeg. Jeg tenker at så lenge de har kommet med et forslag til sluttavtale, vet de at de ikke har en veldig sterk sak. Hvis de kunne gitt deg sparken, hadde de gjort det, tenker jeg. Arbeidsgivere gjør sjeldent ting for å være greie, i en sånn prosess, er min erfaring. Anonymkode: 36540...d8a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #15 Skrevet 19. mars 2019 Det beste er å be om å få forslagene deres skriftlig. Eventuelt kan du sende det til leder på mail som en "oppsummering" og be om en tilbakemelding på at det er riktig. Etterpå så hadde jeg tatt med meg dette til advokat. Finnes advokater som gir 1 times gratis hjelp for å se om det finnes noen sak. Anonymkode: 21e24...adb
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #16 Skrevet 19. mars 2019 Jeg ble skvisa ut av arbeidsplassen pga sykdom. Sjefen ville kun gi lønn for 3 mnd som var oppsigelsestiden i kontrakten og at jeg slapp og komme på jobb. Han ville og jeg skulle si opp selv, noe jeg heldigvis ikke gjorde. For da hadde jeg ikke fått dagpenger eller noe stønad. Så gikk til advokat for usaklig oppsigelse. Advokaten var oppgitt pga holdningen til sjefen som sa rett ut at de vil ikke ha folk som er syke. Med trussel om rettsak + jeg visste mye om den bedriften som nok sjefen ikke ville skulle komme fram i en rettsak. Endte med nesten 1 års etterlønn og ingen rettsak. Jeg var fornøyd. Så min sak om AAP var på hold inntil bedriften var ferdig med utbetalingene til meg. Man får jo selvsagt ikke begge deler. Fikk sjefen til og betale halvparten av mine advokatutgifter og. Så man må ha tungen beint i munnen i sånne saker. På tidspunktet var jeg og veldig syk men klarte heldigvis og komme gjennom saken. Aldri vær kjapp med og signere sluttavtaler før en har sjekka ut dine rettigheter både på jobben og hva regler gjelder når man i den forbindelse skal søke om dagpenger/AAP etc. Mange bedrifter prøver og sno seg unna sitt ansvar. Jeg ble aldri innkalt til møte for og diskutere situasjonen, fikk bare mail at jeg var uønska tilbake og ba meg sende oppsigelse. Noe som er totalt brudd mine rettigheter. Anonymkode: 20e82...f22
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #17 Skrevet 19. mars 2019 Husk at du har tiden på din side. Dersom fagforbundet ikke er noe tess, så ville jeg sökt bistand hos en advokat. Det gjorde jeg, og fikk inn i sluttavtalen at arbeidsgiver skulle dekke advokatutgiftene mine. Anonymkode: 32685...1be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå