Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk en henvendelse her en dag, fra et advokatfirma som mente jeg skyldte klienten deres 2000 kr. Jeg husker godt at disse pengene ble betalt, men det er snart 3 år siden, jeg har flyttet to ganger etterpå og har desverre ikke dokumentasjon på dette klenger.

Er saken for gammel? Mener å ha hørt noe om 2, 3, eller 5 år, men jeg husker ikke helt.

Jeg vet at det er mitt ansvar å holde rede på disse papirene i så og så mange år, men hva skjer nå når jeg ikke har gjort det? Må jeg betale siden jeg ikke kan bevise at det er betalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke når en sak en foreldet, men hvis de er betalt over konto, kan kanskje banke gå tilbake og sjekke....

Gjest lilletroll
Skrevet
Må jeg betale siden jeg ikke kan bevise at det er betalt?

Jeg er redd for det, ja, Men banken kan jo kanskje hjelpe deg å finne ut av det, da!

Gjest Anonymous
Skrevet

Der som jeg jobber er det 3 år på privatkunder og 10 på bedrift. Vet ikke om dette gjelder for alle, men ihvertfall i stømbransjen..

Skrevet

Foreldelse skjer etter tre år fra du skulle ha betalt (forfall). Avbrytelse av fristen skjer ved erkjennelse i form av f.eks. betaling eller annen måte (muntlig er vanskelig å bevise i etterkant, så det er som regel ved skriftelig erkjennelse), eller ved iverksettelse av rettslige skritt.

Gjest Anonymous
Skrevet

3 år fra siste henvendelse. For private. For krav fra offentlige er det 10 år. For bedrifter vet jeg ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og så får vi håpe at du overførte penger fra en bankkonto, for da kan banken finne transaksjonen selv om de evt okker og offer seg over å måtte søke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...